گفت‌وگوی پوتین و اردوغان درباره نشست ایران-ترکیه-روسیه درباره سوریه

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین از گفت‌وگوی تلفنی « ولادیمیر پوتین » رئیس جمهور این کشور با « رجب طیب اردوغان » رئیس جمهور ترکیه درباره نشست سه جانبه میان تهران-آنکارا و مسکو خبر داد. 

اخبار سیاسی- وی تاکید کرد نشست سران این سه کشور در زمانی کوتاه برگزار خواهد شد.

شب گذشته اردوغان در مصاحبه با خبرنگاران رسانه‌های کشورش اعلام کرد که این نشست در اواسط ماه جولای (اواخر مرداد) برگزار خواهد شد. 

روسیه، ترکیه و ایران کشورهای ضامن طرح آتش‌بس در سوریه هستند و پیش از این چندین دور مذاکره در سطح سران میان رهبران این سه کشور برگزار شده است. دور آخر این نشست فوریه 2019 در سوچی روسیه برگزار شد و پیش از آن نیز نشستی به میزبانی تهران برگزار شده بود. احتمالا میزبان دور جدید این نشست ترکیه خواهد بود.

دستور کار این نشست موضوع ادلب است. استان ادلب و بخشی از شمال استان حماه آخرین منطقه تحت تسلط تروریست‌ها در سوریه است و این درگیری‌ها در حالی صورت می‌گیرد که طبق توافق کشورهای ترکیه، روسیه و ایران استان ادلب و شمال حماه ذیل توافق «منطقه کاهش تنش» تعریف می‌شوند. اما گروه‌های مسلح این توافق را بارها با حمله به ارتش سوریه نقض کرده‌اند.

دیمیتری پسکوف از دیدار «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی و «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در روز یک شنبه گذشته که در منطقه غیرنظامی مرز دو کره برگزار شد نیز استقبال کرد و در پاسخ به سوالی، احتمال نشت چهارجانبه میان روسیه، چین، آمریکا و کره شمالی را رد کرد.