بیش از ۹۷ درصد داروی کشور در داخل تولید می شود

محمدرضا شانه ساز سرپرست سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت در حاشیه جلسه ستاد اطلاع رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور درباره تاثیر عملیاتی شدن اینستکس بر واردات دارو، اظهار داشت:  اگر اینستکس عملیاتی شود دارو در اولویت است،‌ البته صنایع دارو توان کافی برای تولید را دارند و بیش از ۹۷ درصد دارو را صنایع داخلی تولید می کنند.

اخبار سیاسی_ هر دارویی که وارد بازار دنیا شود، شرکت‌های داروسازی و مراکز تحقیقاتی کمتر از ۲ سال آن را تولید می‌کنند که این از جمله توانمندی‌های پس از انقلاب است.

وی تاکید کرد: در حقیقت اقتصاد مقاومتی تحقق یافته و در تأمین دارو مشکلی وجود ندارد.

شانه ساز ادامه داد: در مقطع فعلی نسبت به سال گذشته کمبود دارویی کمتر از بیست قلم بود؛ در حالی که سال گذشته این رقم سه رقمی بود.

سرپرست سازمان غذا و دارو با بیان اینکه با مدیریت و تامین ارز ۴۲۰۰ تومانی مقدار اقلام کمبود دارو کاهش قابل توجهی داشته، گفت: زمانی که دارویی چند ماه کمبود پیدا می کند بیماران دیگر اعتمادی ندارند و داروها را تا چند ماه در منازل خود انباری می کنند.

وی خاطرنشان کرد: داروهایی که برندهای خارجی دارند مشابه آن را در تولید داخلی داریم؛ پزشکان همکاری کنند تا بیماران را سردرگم نکنند و برای بیماران داروهای ایرانی تجویز کنند.

شانه ساز با تاکید بر اینکه بیماران از داروهای ایرانی اطمینان داشته باشند، عنوان کرد: این داروها حین تولید و پس از عرضه در بازار توسط معاونت غذا و دارو مورد نظارت دقت و بررسی قرار می گیرد و جای نگرانی نیست.

سرپرست سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت در پایان گفت: بیماران برای یافتن داروهایشان از نزدیکترین داروخانه با سامانه ۱۴۹۰ تماس بگیرند.