دیپلمات اروپایی: در حال حاضر هیچ‌کس خواهان خروج از برجام نیست

«فایننشال تایمز» در یادداشتی درباره چرایی عبور ذخایر اورانیوم غنی شده ۳.۶۷ درصدی ایران از ۳۰۰ کیلوگرم که در واکنش به ادامه فشارهای آمریکا و تعلل اروپایی‌ها در اجرای تعهدات برجامی‌ انجام شده، نقل قولی از یک دیپلمات اروپایی منتشر کرده که در آن این دیپلمات گفته است: «هیچ‌کس خواهان خروج از برجام نیست».

اخبار سیاسی- در ابتدای گزارش این روزنامه انگلیسی آمده است: «یک تهران ناامید، دلیلی برای پایبند ماندن به توافقی که تعهد به آن هیچ مزایایی برایش نداشته باشد، ندارد».

در این مطلب به پیام توییتری « محمد جواد ظریف » وزیر خارجه ایران در واکنش به بیانیه کاخ سفید درباره عبور ایران از محدودیت برجامی ذخایر اورانیوم غنی شده ۳.۶۷ درصدی اشاره شده است.

به اعتقاد فایننشال تایمز، «سرخوردگی او (ظریف) غیرمنطقی نبود. طی یک سالی که از خروج یکجانبه آمریکا از توافق ۲۰۱۵ (برجام) از سوی دونالد ترامپ و اعمال تحریم‌های گسترده علیه ایران گذشته بود، جمهوری اسلامی ایران به این توافق پایبند بود و این پایبندی در حالی صورت گرفت که رئیس‌جمهور آمریکا امیدهای ایران برای دستیابی به مزایای وعده داده شده اقتصادی را از بین برده بود».

در گزارش می‌خوانیم: «۱۲ ماه طول کشید تا ایران (علیه اقدامات آمریکا) دست به عمل بزند. آقای ظریف روز دوشنبه گفت که ایران از محدودیت ۳۰۰ کیلوگرمی ذخایر اورانیوم عبور کرده، اقدامی که اولین نقض (ایران) در این توافق بوده است».

از نظر این رسانه انگلیسی، «توافق (برجام) هنوز نمرده است. اقدامات ایران قابل بازگشت هستند و به نظر می‌رسد که هدف این تحرکات تهران آن باشد که بدون کشتن این توافق، فشارها را به طرف‌های مقابل افزایش دهد. البته برای همگان، شکنندگی وضعیت این توافق کاملا روشن است».

فایننشال تایمز در این گزارش، به تعلل‌های سه کشور اروپایی برای ایجاد ساز و کار مالی موسوم به «اینستکس» و ضعف‌های ساختاری آن اذعان می‌کند.

در گزارش آمده است: «ایران برای هفته‌ها هشدار داده بود که در صورت ناکامی طرف‌های باقی مانده در برجام (آلمان، فرانسه، بریتانیا، چین و روسیه) در اتخاذ تدابیر عینی برای کاستن از تاثیرات تحریم‌های آمریکا، این کشور به برنامه هسته‌ای خود سرعت خواهد داد. این تهدیدات به منظور افزایش فشار بر کشورهای اروپایی برای اجرای وعده‌های یک سال قبل آنها در خصوص ایجاد مکانیسمی به منظور تسهیل تجارت با ایران مطرح شدند. سه کشور اروپایی (فرانسه، آلمان و انگلیس) هفته گذشته اعلام کردند که یک ساز و کار ویژه موسوم به اینستکس که هدف از طراحی آن مراودات مالی با جمهوری (اسلامی ایران) است، عملیاتی شده است. مقام‌های ایرانی به پیشرفت (در روند اجرای تعهدات اروپایی‌ها) اذعان کردند اما افزودند که این ابتکار مالی که سرمایه اولیه آن چند میلیون یورو است، نیازهای جمهوری اسلامی در زمینه صدور نفت و اقتصاد دچار رکودش را رفع نمی‌کند. موضع ایران مشخص است: چرا باید به توافقی که به هیچ کدام از مزایای وعده‌داده شده آن نمی‌رسد، پایبند باشد؟»

به اعتقاد این رسانه غربی، در حال حاضر سه کشور فرانسه، آلمان و انگلیس در نتیجه اقدامات دولت ترامپ و پاسخ اخیر ایران، با این معما مواجه هستند: «از یک سو، آنها باید نقض ایران را محکوم کنند و از سوی دیگر خواهان جلوگیری کردن از فروپاشی کامل این توافق هستند و با استیصال برای عملیاتی کردن اینستکس تلاش می‌کنند».

یک دیپلمات اروپایی که فایننشال تایمز به نام و ملیت او اشاره‌ای نکرده است، به این رسانه انگلیسی گفت: «در حال حاضر، هیچ کس خواهان خروج از توافق نیست، نه ایرانی‌ها، نه اروپایی‌ها، نه چینی‌ها و نه روس‌ها. این بخشی از یک معادله پیچیده بازی بر لبه پرتگاه است».

اظهارنظر این دیپلمات اروپایی درباره در حالی مطرح شده که ایران بارها به طرف‌های برجامی گفته است مادامی که دیگر طرف‌های این توافق به تعهداتشان عمل نکنند، دلیلی برای ادامه پایبندی یکجانبه به این توافق نمی‌بیند .