اروپا از برداشتن سقف محدودیت غنی‌سازی وحشت دارد

محمد جواد جمالی نوبندگانی ، با اشاره به پایان مهلت 60 روزه اروپایی ها برای عمل به تعهدات برنامه جامع اقدام مشترک، گفت: آغاز گام دوم ایران در کاهش سطح تعهدات برجامی نقطه عطفی برای برجام تلقی می شود.

اخبار سیاسی- نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی در این راستا، اظهار کرد: باید اذعان کرد از خروج یکجانبه ترامپ از برجام بیش از یکسال می گذرد و متاسفانه اروپایی ها در این رابطه هیچ اقدامی انجام ندادند و بالعکس با آمریکا همراهی کردند.

اروپایی ها رفتار متناقضی در مواجه با برجام دارند

وی با اشاره به اینکه اروپایی ها رفتار متناقضی در مواجه با برجام دارند، ادامه داد: در واقع اروپا در مواضع سیاسی خود کشورمان را تهدید می کند اما در رابطه با خروج آمریکا از توافقنامه مذکور فقط ابراز تاسف کرده است.

 
اتحادیه اروپا

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه رفتار اروپایی ها در مواجه با برجام نشان می دهد آنها با کاخ سفید تقسیم کار انجام داده اند، تصریح کرد: به عنوان مثال مشاهده می شود که رییس جمهور فرانسه و افراد دیگری در رابطه با مسائل منطقه ای و موشک های ایران نکاتی را مطرح و آن را به برجام ربط می دهند که نشان دهنده آن روی سکه تقسیم وظایف است.

اروپایی ها از برداشتن سقف محدودیت غنی سازی وحشت دارند

جمالی نوبندگانی افزود: اگر اروپایی ها به تعهدات خود عمل نکنند، برداشتن سقف محدودیت غنی سازی انجام خواهد شد. این موضوع همان مسئله ای است که اروپایی ها از آن وحشت دارند و بر این اساس دست و پا می زنند.

 
غنی سازی‎ اورانیوم هسته ای ایران

غربی ها درصدد ایجاد تردید برای اجرای گام دوم برجامی کشورمان هستند

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه کشورهای غربی درصدد ایجاد تردید در اجرای تصمیم از سوی کشورمان هستند لذا شاهد افزایش رفت و آمدهای آنها هستیم، خاطرنشان کرد: همچنین اروپایی ها می خواهند در مواجه با برجام زمان بخرند که این موضوع فقط به نفع آمریکایی ها است لذا با کاهش سطح تعهدات متوجه خواهند شد که تصمیم کشورمان قاطع است.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان در جلسه هیات دولت با اشاره به اینکه اگر اقدام عملی از سوی طرف‌های مقابل انجام نشود، ایران از 16 تیر اقدامات بعدی را انجام خواهد داد، بیان کرد که در 16 تیرماه سطح غنی‌سازی ایران دیگر 3.67 نخواهد بود و این تعهد را کنار گذاشته و به هر مقداری که ضرورت و نیاز ما باشد، ارتقاء خواهیم داد.

روحانی تصریح کرد که از 16 تیر اگر طرف‌های مقابل به تمامی تعهدات خود طبق زمان‌بندی عمل نکنند، رآکتور اراک به شرایط سابق یعنی شرایطی که آنها ادعا می‌کردند خطرناک بوده و می‌تواند پلوتونیوم تولید کند، بازخواهد گشت؛ مگر اینکه در مورد رآکتور اراک آنها به تمامی تعهدات خود عمل کنند.

همچنین رئیس جمهور تأکید کرد که توصیه ایران به اروپا و آمریکا، بازگشت به منطق، میز مذاکره، تفاهم، احترام به قانون و احترام به مصوبات شورای امنیت سازمان ملل متحد است و در این شرایط همه باید به برجام عمل کنند.