خواسته برجامیِ رئیس کنفرانس امنیتی مونیخ

"وولفگانگ ایشینگر"، رئیس کنفرانس امنیتی مونیخ در جریان تلاش ها برای نجات توافق هسته‌ای با ایران تاکید کرد که همچنان فرصت برای این امر وجود دارد.

اخبار سیاسی- وی افزود: همچنان یک اتاق مانور دیپلماتیک وجود دارد که کاملا خسته نشده است.

رئیس کنفرانس امنیتی مونیخ توصیه کرد که کشورهای باقی مانده در برجام یعنی روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان این مسئله را در اولویت کار خود قرار دهند. بخصوص این مسئله مهم است که روسیه و چین همچنان خود را موظف به نجات توافق هسته‌ای با ایران می دانند.

ایشینگر همچنین در بخش دیگری از سخنانش انتقاد شدیدی به سیاست‌های ترامپ در قبال کره شمالی وارد کرده و گفت: رفتار ترامپ با کره شمالی سمی برای تلاش ها به منظور تداوم مذاکرات با تهران است. ایران می تواند از این شرایط درس بگیرد.

مقام‌های دولت ایران یکشنبه در یک کنفرانس خبری اعلام کردند تهران سطح غنی‌سازی خود را همان طور که قبلا اعلام کرده بود از 3.67 درصد به 5 درصد افزایش خواهد داد. «عباس عراقچی»، معاون وزیر امور خارجه ایران گفت: «در گام دوم نسبت به تعهد خود در میزان درصد و غلظت غنی‌سازی اعلام عدم پایبندی می‌کنیم». «علی ربیعی»، سخنگوی دولت هم گفت: «امروز از میزان 3.67 غنی‌سازی اورانیوم عبور‌ خواهیم کرد و میزان غلظت بر اساس نیاز ما خواهد بود».

ایران در سالگرد خروج آمریکا از برجام (18 اردیبهشت ماه) اعلام کرد که اجرای برخی از تعهدات خود در برجام را به‌حال تعلیق در می‌آورد و مهلتی 60روزه به 5 کشور باقی‌مانده در این توافق داد تا به تعهدات خود در برجام و به‌خصوص در حوزه بانکی و نفتی عمل کنند. رئیس جمهور کشورمان هم چهارشنبه گذشته هشدار داده بود در صورتی که این کشورها به تعهدات خود تا یکشنبه (16 تیرماه) عمل نکنند جمهوری اسلامی هم دیگر خود را متعهد به حفظ سطح غنی‌سازی اورانیوم در حد 3.67 درصد نمی‌داند.