پنجره دیپلماسی کماکان باز است
پنجمین نشست رایزنی‌های سیاسی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بلاروس امروز (چهارشنبه) در سطح معاونان وزرای امور خارجه ۲ کشور در تهران برگزار شد.

اخبار سیاسی_ در این نشست سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان با «اندره داپکیوناس» همتای بلاروسی ملاقات و در خصوص طیف گسترده‌ای از موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی بحث و تبادل نظر کردند.
 
عراقچی با توجه به حساسیت و اهمیت تحولات اخیر در منطقه خاورمیانه، همتای بلاروسی را در جریان آخرین تحولات مربوط به برجام، رفتار دولت آمریکا در نقض برجام به عنوان یک موافقتنامه بین‌المللی و راه‌اندازی یک جنگ اقتصادی علیه کشورمان و تاثیر این نوع رفتار بر صلح و امنیت منطقه و جهان قرار داد.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه با اشاره به صبر راهبردی جمهوری اسلامی ایران در یک سال گذشته در قبال نقض برجام از طرف آمریکا و ناتوانی اروپا در این زمینه، سیاست هوشمندانه اخیر کشورمان در کاهش گام به گام تعهدات برجامی را فرصتی برای دیپلماسی خواند و تاکید کرد: پنجره دیپلماسی کماکان باز است.

عراقچی درخواست آمریکا برای برگزاری نشست شورای حکام آژانس انرژی اتمی را در شرایطی که این کشور ناقض برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل شناخته می‌شود، یک طنز بزرگ در تاریخ دیپلماسی عنوان کرد که در نشست آژانس با اقبال هیچ کشوری حتی متحدان آمریکا روبرو نشده است.

وی رفتار سیاست خارجی آمریکا بالاخص در منطقه خاورمیانه و در قبال جمهوری اسلامی ایران را تهدیدی، نه تنها برای صلح و امنیت منطقه، بلکه برای جامعه بین الملل عنوان و تاکید کرد که ضروری است تمامی کشور‌ها با چنین رویکردی مقابله کنند.

داپکیوناس معاون وزیر امور خارجه بلاروس نیز ضمن اشاره به روابط خوب ۲ کشور در گذشته و حال و تمجید از تمدن و فرهنگ تاریخی ایران بر حساسیت شرایط کنونی برای صلح و امنیت بین‌المللی و منطقه‌ای تاکید کرد.

وی افزایش تنش و ناامنی در منطقه خاورمیانه را تهدیدی نه تنها برای کشور‌های منطقه بلکه برای اروپا و جهان عنوان و ابراز امیدواری کرد که موضوع هسته‌ای ایران از راه‌های مسالمت آمیز و گفتگو حل و فصل شود.

معاون وزیر امور خارجه بلاروس رویکرد ایران در بازگذاشتن راه و پنجره دیپلماسی را ابتکاری مدبرانه و عاقلانه توصیف و بر آمادگی کشورش برای استفاده از همه ظرفیت‌های موجود سیاسی جهت کمک به حل و فصل این موضوع تاکید کرد.

در ادامه این نشست موضوعات متنوع سیاسی و اقتصادی در روابط ۲ کشور و راه‌های توسعه و تحکیم روابط و همکاری‌های ایران و بلاروس در حوزه‌های مختلف مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و ۲ طرف بر لزوم استفاده بیشتر از ظرفیت‌های موجود اقتصادی فیمابین در راستای افزایش حجم مبادلات تجاری تا سقف مورد نظر مقامات عالی ۲ کشور تاکید کردند.