ادعای نخ نمای پمپئو درباره تنگه هرمز

مایک پمپئو در گفت‌وگو با برنامه "اول آمریکا " در یک شبکه رادیویی در پاسخ به سوالی درباره تصمیم انگلیس برای اعزام یک ناو دیگر به خلیج فارس به انتقاد از توافق هسته‌ای پرداخت و ادعاهای واهی خود علیه کشورمان را تکرار کرد.

اخبار سیاسی- بنابر گزارش پایگاه اینترنتی وزارت امورخارجه آمریکا، پمپئو در این گفت‌وگو اظهار داشت: رئیس جمهور ترامپ به وضوح متوجه شد که توافق هسته‌ای با ایران که توسط رئیس جمهور اوباما و جان کری وزیر امور خارجه‌اش به دست آمد، به نفع آمریکا نبود.

وی در ادامه مدعی شد: این توافق خطر دستیابی ایران به ظرفیت تولید سلاح هسته‌ای در مدت زمانی کوتاه را از بین نمی‌برد. بنابراین، ما یک استراتژی تعیین کردیم که مناسب تلاش‌های گسترده‌تر ما در خاورمیانه برای برقراری ثبات بود.

وی با بیان این ادعا که همان‌طور هم که می‌بینید ما در کم کردن منابع مالی ایران برای حمایت از ترور موفق بوده‌ایم، مدعی شد که با این حال، آنها (ایران)هنوز بزرگ‌ترین حامی تروریسم در جهان هستند اما توانشان برای پشتیبانی از حزب‌الله، حمایت از گروه‌های شیعه در عراق و حوثی‌های یمن کاهش یافته است. آنها اکنون دلارهای کمتری دارند.

وزیر امورخارجه آمریکا در ادامه ادعاهای بی‌اساس خود افزود: ایران متوجه این مسئله شده است و این دلیل رفتارهای کنونی‌اش است. ما در حال ایجاد یک ائتلاف جهانی برای تضمین چیزی هستیم که هر کشوری می‌خواهد به راحتی از آن برخوردار باشد، یعنی عبور و مرور آزاد در آب‌های بین‌المللی. ما (در این زمینه) تا حد زیادی مورد قبول قرار گرفته‌ایم. این کار زمان می‌برد اما اطمینان دارم که اقدام خوبی نه فقط برای آمریکا، بلکه برای جهان خواهد بود. ما به گونه‌ای این کار را انجام می‌دهیم که نه تنها آمریکا بلکه بسیاری از کشورهایی که بیشتر از آمریکا برای عبور و مرور به تنگه هرمز نیاز دارند، بتوانند کالاهای خود را از طریق این آبراهه انتقال دهند و آزادانه تردد کنند.

پمپئو در بخش دیگری از این گفت‌وگو به دفاع از سیاست‌های ترامپ درقبال چین پرداخت و گفت آنچه این کشور انجام می‌دهد برای تجارت جهان و آزادی خوب نیست و خلاف ارزش‌های آمریکاست.

به گزارش ایسنا، جوزف دانفورد رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا نیز سه شنبه گذشته گفت که کشورش در حال بررسی طرحی است که به ادعای او، آزادی دریانوردی در آب‌های بین‌المللی اطراف ایران و یمن را با ایجاد یک ائتلاف نظامی تأمین کند.

دانفورد مدعی شد: ما در حال تبادل نظر با برخی کشورها هستیم تا ببینیم اگر بتوانیم یک ائتلاف برای اطمینان از آزادی کشتیرانی در تنگه‌های هرمز و باب المندب تشکیل دهیم.

دانفورد در حالی صحبت از تأمین امنیت دریانوردی در منطقه می‌کند که کشورش با حضور نظامی در آب‌های خلیج فارس به عامل اصلی بی‌ثباتی و تنش در منطقه بدل شده است؛ مسأله‌ای که مسئولان مختلف کشورمان از جمله محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه بارها بر آن تاکید کرده‌اند.

در این طرح که گفته می‌شود در روزهای اخیر نهایی شده، آمریکا هدایت و فرماندهی کشتیرانی را فراهم می‌کند و متحدان این کشور در نزدیکی ناوگان این کشور کشتی‌های تجاری را با پرچم‌های خود همراهی و اسکورت می‌کنند.

آمریکا از زمان روی کار آمدن ترامپ بارها تلاش کرده با همراهی متحدان سرسپرده منطقه‌ای خود ائتلاف‌های نظامی علیه ایران راه بیندازد که با عدم همراهی کشورهای مستقل منطقه، این تلاش‌ها تاکنون بی‌نتیجه مانده است.

اما انگلیس به تازگی اعلام کرده است که قصد دارد دومین ناو خود را به خاورمیانه اعزام کند که در حال حاضر در مدیترانه به‌سر می‌برد. این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که لندن روز چهارشنبه در ادعایی عجیب اعلام کرد که چند قایق ایرانی قصد داشته‌اند در تردد نفتکش انگلیسی در خلیج فارس اخلال ایجاد کنند.

روابط عمومی منطقه پنجم نیروی دریایی سپاه ادعاها مبنی بر تلاش شناورهای نیروی دریایی سپاه برای توقیف نفتکش انگلیسی در خلیج فارس را تکذیب و اعلام کرد: گشت‌های شناورهای نیروی دریایی سپاه در خلیج فارس طبق روش‌های جاری و مأموریت‌های ابلاغی برقرار و با هوشمندی، دقت و صلابت در حال انجام است و طی ۲۴ ساعت اخیر نیز هیچ مواجهه‌ای با شناورهای بیگانه از جمله شناورهای انگلیسی صورت نگرفته است.

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که این انگلیس است که به تازگی یک نفتکش حامل نفت ایران را با ادعای اینکه به مقصد سوریه در حرکت بوده در منطقه جبل‌الطارق توقیف کرد و تاکنون نیز آن را آزاد نکرده است.

جمهوری اسلامی ایران این اقدام انگلیس را غیر قانونی و خلاف قوانین بین‌المللی دانسته است.