ظریف: تنها به سه ساختمان درآمریکا می‌توانم پا بگذارم

 «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران در اظهارنظری توییتری درباره محدودیت‌های اعمالی آمریکایی‌ها برای حضور او در نیویورک مقر سازمان ملل گفت که به او تنها اجازه حضور در سه ساختمان در آمریکا داده شده است.

اخبار سیاسی- در حالی که گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای در آمریکا درباره صدور رواید سفر برای حضور محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در نشست سازمان ملل در نیویورک ادامه دارد، ظریف امروز سه شنبه به انتقاد از فشارهای واشنگتن پرداخت.

وزیر خارجه ایران در پیامی توییتری نوشت: «با لستر هولت از شبکه ان‌بی‌سی نیوزدر نیویورک مصاحبه کردم. ما ۱۵ جولای (۲۴ تیر) در اقامتگاه نماینده ایران در سازمان ملل صحبت کردیم. در حالی که من در حال انجام کارهای رسمی مرتبط به سازمان ملل هستم، این اقامتگاه یکی از سه ساختمانی است که به من اجازه داده شده که پایم را به آنها بگذارم».

سوم تیرماه جاری بود که دقایقی بعد از امضای فرمان اجرایی دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا درباره تحریم‌های جدید علیه ایران، وزیر خزانه‌داری آمریکا از تحریم دفتر رهبر انقلاب، سردار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران، سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران، سردار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران و سرداران عباس غلامشاهی، رمضان زیراهی، یدالله بادین، منصور روانکار و علی عظمایی فرماندهان پنج منطقه نیروی دریایی سپاه پاسداران خبر داد.

«استیو منوشین» وزیر خزانه‌داری آمریکا همچنین اعلام کرد که واشنگتن قصد دارد «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران را نیز تحریم کند.

علیرغم اعلام تصمیم واشنگتن برای تحریم ظریف، 21 تیرماه خبرگزاری «رویترز» از عقب‌نشینی دولت ترامپ از این کار خبر داد و با اقدام «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا، روادید سفر وزیر خارجه ایران به نیویورک برای حضور در نشست سازمان ملل صادر شد.

انتقاد ظریف از محدودیت‌های تردد او در مقر سازمان ملل در حالی مطرح شده که پیش از این، «برایان هوک» نماینده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا در امور ایران و رئیس «گروه اقدام ایران» در وزارت امور خارجه ایالات متحده در مصاحبه با شبکه «فاکس نیوز» به محدودیت‌های اعمالی واشنگتن علیه وزیر خارجه ایران اذعان کرده بود.

 هوک در توضیح چرایی صدور روادید سفر به نیویورک برای وزیر خارجه ایران گفته بود: «ما به عنوان کشور میزبان سازمان ملل، تعهداتی داریم که به دیپلمات‌ها اجازه بدهیم اقدامات مرتبط با سازمان ملل را انجام دهند در نتیجه ما به تعهدات سازمانی که داریم، احترام می‌گذاریم اما این بدان معنا نیست که ما اجازه رفت و آمد آزاد دیپلمات‌های ایرانی را در شهر نیویورک بدهیم».