کنگره آمریکا درباره استفاده پنتاگون از حشرات به عنوان سلاح تحقیق می‌کند

کنگره آمریکا از اصلاحیه بودجه دفاعی ۲۰۲۰ مبنی بر تحقیق درباره برنامه محرمانه ادعایی  پنتاگون  در استفاده از انواع حشرات از جمله کنه به عنوان سلاح حمایت کرد.

اخبار سیاسی- «کریستوفر اسمیت» از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا سوالاتی را در زمینه برنامه‌های پنتاگون در استفاده از زیست بوم به عنوان سلاح و عوارض و پیامد‌های جانبی آن از جمله احتمال شیوع بیماری‌های عفونی باکتریایی مطرح کرده است.

اسمیت با شرکت در کنفرانس خبری اعلام کرد: آمریکایی‌ها حق دارند بدانند آیا چنین ادعا‌هایی حقیقت دارد یا خیر؛ و اینکه آیا این آزمایش‌ها موجب شیوع بیماری‌های مرتبط با حشرات و مانند بیماری لایم مرتبط با کنه نمی‌شود؟ چه کسی دستور راه اندازی چنین برنامه مخفیانه‌ای را داده است؟ آیا در قالب این برنامه هیچ حشره‌ای تکثیر نشده است؟

قانونگذاران در حال بررسی این موضوع هستند که آیا اصلاحیه اسمیت را در نسخه نهایی بودجه دفاعی ۲۰۲۰ که در نهایت به دونالد ترامپ، رئیس جمهور ارائه خواهد شد بگنجانند یا خیر.

در این اصلاحیه دفتر بازرسی کل وزارت دفاع آمریکا ملزم شده است توضیح دهد آیا ارتش آمریکا واقعا طی سال‌های ۱۹۵۰ تا ۱۹۷۵ برنامه‌ای محرمانه در زمینه استفاده از کنه و دیگر حشرات به عنوان سلاح داشته است یا خیر. در صورت واقعیت داشتن این برنامه، بازرسی کل باید اطلاعات مربوط به ابعاد کامل تحقیقات در این خصوص را به کنگره ارائه کند.

سال‌هاست شایعاتی در آمریکا مطرح است مبنی بر اینکه پژوهشگران در جزیره «پلام» Plum نیویورک و منطقه «فورت دیتریک» مریلند در حال انجام آزمایش‌هایی بر روی حشرات هستند تا آن‌ها را به سلاحی بیولوژیک تبدیل کنند ولی هنوز شواهد قطعی در زمینه اینگونه برنامه‌ها به دست نیامده است.