سفارت بریتانیا در تهران: سطح کلی نیروهای ما در خلیج فارس افزایش نمی‌یابد

سفارت بریتانیا در تهران با اشاره به یادداشت منتشر شده وزارت دفاع این کشور درباره کشتی‌هایی که عازم خلیج فارس هستند، امروز (چهارشنبه) در صفحه توئیتر ش نوشت: «این یادداشت منتشر شده توسط وزارت دفاع بریتانیا نشان می‌دهد کشتی‌هایی که عازم خلیج فارس هستند مطابق یک رویه چرخشی مشخص جایگزین کشتی‌های دیگر می‌شوند. بنابراین، سطح کلی نیروهای ما در منطقه - بر خلاف آنچه برخی رسانه‌ها القاء کرده‌اند- افزایش نمی‌یابد.»

 

 وزارت دفاع بریتانیا دیروز (سه‌شنبه) با صدور بیانیه‌ای، تأکید کرد که حضور نظامی انگلیس در منطقه خلیج فارس امری دیرینه است و با تنش‌های اخیر در این منطقه ارتباطی ندارد.

در بخشی از این بیانیه آمده است: «ما حدودا ۱۲۰۰ نیروی نظامی انگلیسی در آن منطقه داریم و به کاهش تنش در خلیج [فارس] و حفظ آزادی تردد از طریق این منطقه متعهد هستیم.»
این بیانیه می‌افزاید: «ما مرتبا تعداد کشتی‌های ناوگان سلطنتی و ناوگان کمکی سلطنتی را مورد بازنگری قرار می‌دهیم. وقوع مواردی که آغاز مأموریت یک کشتی با اواخر مأموریت یک کشتی همپوشانی داشته باشد، امر غیرمعمولی نیست. این حرکات که از مدت‌ها پیش برنامه‌ریزی شده‌، نشانگر هیچگونه تقویت موضع انگلستان در این منطقه نبوده و استقرار‌های روتین و معمولی است.»

ارتش انگلیس در حال حاضر در منطقه 2 ناوچه مستقر دارد و اعلام شده که ناوچه سومی نیز برای حضور در خلیج فارس، راهی منطقه شده است.

 سخنگوی نخست‌وزیر انگلیس نیز دیروز (سه‌شنبه) در اظهاراتی درباره اعزام سومین کشتی جنگی و یک نفتکش این کشور به خلیج فارس گفته بود: «ما حضور دائمی در منطقه داریم.»

شبکه «اسکای‌نیوز» اخیراً به نقل از منابع دولتی گزارش داد که انگلیس تصمیم گرفته حضور نظامی خود در خلیج فارس را افزایش داده و به‌ زودی ناوشکن «اچ. ام. اس. دانکن» را در منطقه مستقر می‌کند.