سوال نماینده مردم بم از وزیر نیرو

حبیب‌الله نیکزادی‌پناه نماینده مردم بم در مجلس طی سؤال خود از رضا اردکانیان وزیر نیرو درباره اینکه علت عدم اعمال مدیریت علمی و عملی در امور آب کشور چیست، گفت: در کشور حدود ۳۰۰ هزار حلقه چاه غیرمجاز وجود دارد که هیچ راهکار علمی و عملی برای ساماندهی و تعیین تکلیف آنها و عدم برداشت غیرمجاز وجود ندارد.

اخبار سیاسی_ نماینده مردم بم بیان کرد: عدم استفاده اقتصادی از سد‌های کشور از جمله سد نساء بم و عدم تکمیل کانال‌های درجه یک و دو توسط وزارت نیرو برای خروجی آب اجرا نشده و عملا بهره‌برداری از آن را دچار مشکل کرده است، با وجود اینکه وزارت نیرو اقدام عملی و علمی برای بهره‌برداری اقتصادی از سد‌ها انجام نداده، اما این وزارتخانه طرح‌های جدیدی را آغاز کرده و عملاً طرح‌های قدیمی رها شده است.

نیکزادی پناه اظهار کرد: حقابه کشاورزان مشخص نشده و مدیریت علمی و عملی در هر سال از سوی وزارت نیرو در این خصوص معلوم نیست، ضمن اینکه مدیران و مدیریت سد‌ها شخصا و به میل خود آب را در زمین‌های پشت سد رها کرده و یا تحویل نمی‌دهند که همین موضوع منجر به خسارت‌های زیادی برای کشاورزان و عدم برنامه‌ریزی برای کشت و تولید شده است.

وی ادامه داد: به دلیل عدم مدیریت نگهداری آب، آب‌های شیرین در کشور وارد دریا و دریاچه‌ها شده و کار‌های کارشناسی در این خصوص انجام نشده است، عملیات آبرسانی به بم و بروات به کندی صورت می‌گیرد و برنامه‌ریزی لازم از سوی وزارت نیرو در این باره انجام نشده و اگر این کار محقق می‌شد، قطعا کشاورزان به آب‌های زیرزمینی برای برداشت مراجعه نمی‌کردند.

نماینده مردم بم در مجلس گفت: مدیریت آب در استان کرمان و ضعف برخی از مدیران در این وزارتخانه مشکلاتی را برای کشور به وجود آورده است.

نیکزادی‌پناه تاکید کرد: این مدیران تاکنون برای مدیریت آب کشور اقدامات در خوری را انجام نداده اند و نتوانسته اند میزان پرت آب را کاهش دهند و شیوه مدیریت آب از سوی آنان خوب نیست و انتظار ما از وزیر نیرو آن است که برای حفظ منافع ملی و پیشگیری از تخلیه شهر‌هایی که دچار کم آبی شده اند، بکوشد.

وی گفت: البته مشکلات مذکور مختص وزیر فعلی نیرو نیست و برخی از این مشکلات به وی به ارث رسیده است و امیدواریم این وزیر، مشکلات ذکر شده را حل و فصل کند.