طراح عملیات کشتن بن لادن ادعای ترامپ درباره لغو حمله به ایران را رد کرد

«ویلیام مک‌ریون»، از مقام‌های سابق پنتاگون که بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ ریاست «فرماندهی مشترک عملیات ویژه آمریکا » را به عهده داشت بامداد جمعه (به وقت تهران) درباره ادعای «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در خصوص لغو حمله به سه نقطه در ایران تشکیک کرد و آن را ادعایی دانست که باور کردن آن دشوار است. 

اخبار سیاسی-  «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا روز ۳۱ خردادماه در حساب کاربری‌اش در توئیتر ادعا کرده بود طرح حمله به سه سایت در ایران را ۱۰ دقیقه قبل از آغاز آن متوقف کرده است. او در توئیتر نوشت:  «شب گذشته آماده شلیک به سه سایت مختلف برای تلافی بودیم که پرسیدم چند نفر کشته خواهند شد؟ پاسخ یک ژنرال این بود: "۱۵۰ نفر قربان". ده دقیقه قبل از حمله، آن را متوقف کردم، چون متناسب با ساقط کردن یک پهپاد بدون سرنشین نبود.»

او این توئیت را یک روز بعد از آن انجام داد که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد یک فروند پهپاد جاسوسی «گلوبال هاوک» آمریکا را پس از تجاوز به حریم سرزمینی ایران در منطقه روبروی کوه مبارک استان هرمزگان هدف قرار داده و ساقط کرد. 

مک‌ریون که سال ۲۰۱۱ بر عملیات حمله به محل اختفای « اسامه بن‌لادن »، رهبر وقت گروه تروریستی القاعده و کشتن او نظارت داشت به خبرنگاران گفته که از تصمیم نهایی رئیس‌جمهور آمریکا برای حمله نکردن به نقاطی در داخل ایران خرسند شده است. او علی‌رغم این، گفته که ادعای ترامپ مبنی بر لغو چنین حمله‌ای ۱۰ دقیقه قبل از آغاز آن و بعد از متوجه شدن تلفات غیرنظامیان آن را ادعایی می‌داند که باور کردن آن دشوار است.

به نوشته سی‌ان‌ان، ریون بر اساس تجربیاتش در موقعیت‌های مشابه گفته تخمین شمار تلفات، بخشی از گزارش مفصلی است که در مراحل اولیه درخواست گزینه‌های نظامی از سوی رئیس‌جمهور و مشاور امنیت ملی تحویل آنها می‌شود. 

این نظامی بازنشسته آمریکایی که به مناسبت رونمایی از گزارش جدید «سازمان بین‌المللی بحران» در خصوص ایران در یک تماس تلفنی با خبرنگاران شرکت کرده بود گفت: «وقتی شنیدم که رئیس‌جمهور در ۱۰ دقیقه آخر بود که متوجه شد آن حملات تلفات نظامی خواهد داشت گفتم باور این سخت است چون تخمین شمار تلفات، تقریباً همیشه بخشی از گزارش نظامی است که هنگام تصمیم به حمله به یک هدف تحویل می‌شود.»

وی اضافه کرد: «بنابراین، وقتی می‌شنویم که فقط به خاطر خویشتنداری رئیس‌جمهور بود که از اینجا آن‌طرف‌تر نرفتیم سوال بزرگتری که باید پرسید این است: اصلاً چرا تا اینجا پیش رفتیم؟ برای من به شدت دشوار است باور کنم او از قبل درباره تعداد تلفات توجیه نشده باشد.»

مک‌ریون البته تنها نظامی باسابقه آمریکایی نیست که در ادعای ترامپ تردید می‌کند. قبل از او شمار زیادی از کارشناسان و مقام‌های سابق ادعای ترامپ را زیر سوال برده‌اند. 

«لئون پانه‌تا»، وزیر دفاع اسبق آمریکا هم یکی دیگر از کسانی است که ماه گذشته در مصاحبه با اشپیگل ادعای ترامپ را زیر سوال برد. او گفت: « 

پانه‌تا ۱۱ تیرماه در مصاحبه‌ای با روزنامه آلمانی اشپیگل، در پاسخ به سوالی درباره این ادعای ترامپ گفته است: «اگر اتفاقی که افتاده همین باشد [که ترامپ می‌گوید]، ناکارآمدی بیداد می‌کند. نمی‌توانم تصور کنم که وزارت دفاع برنامه‌ای برای حمله به اهداف مشخصی داشته باشد و شمار تلفات ناشی از هدف قرار دادن آن مواضع را مشخص نکرده باشد.»

وزیر دفاع اسبق آمریکا تصریح کرد: «این موضوع باید در نخستین رایزنی‌ها مشخص‌شده باشد. اگر این بحث‌ها انجام نشده و رئیس‌جمهور فقط ۱۰ دقیقه قبل از شروع حملات از تلفات آن آگاه شده، حتما اشکال وحشتناکی در فرایندهای تصمیم‌گیری کاخ سفید وجود دارد.»