برجام را نمی‌توان با اروپایی‌ها حفظ کرد

حشمت الله فلاحت‌پیشه، در خصوص درخواست‌های ایران در مذاکرات برجامی با کشورهای 1+4، اظهار داشت: درخواست ایران برداشتن تحریم‌ها یا برداشتن گامی اساسی از سوی اروپایی‌ها است اما تاکنون چنین نشده و اروپایی‌ها توقف در مقابل توقف را به زیان دیگری بیان می‌کنند و هیچکدام از این دو رویکرد عملی نشده و به نظر من اتفاق تازه ای رخ نداده است تا بگوییم ایران باید اقدام جدیدی را انجام دهد.

اخبار سیاسی- عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در خصوص برگزاری کمیسیون مشترک برجام بین ایران و کشورهای 1+4، بیان کرد: برگزاری کمیسیون مشترک اقدامی حقوقی بود که در برجام پیش‌بینی شده بود و کشورهای عضو توافق هسته‌ای تلاش کردند تا بخشی از برجام را اجرا کنند.

واکنش اروپا به شکایات برجامی ایران، دیرهنگام و غیرعملیاتی بود

وی افزود: وقتی یکی از اعضا شکایتی از عدم اجرای تعهدات دارد، شکایت آن کشور در کمیسیون مشترک مطرح می‌شود و خواسته‌های ایران نیز در کمیسیون مشترک بین ایران و 1+4 مطرح شد.

فلاحت‌پیشه ادامه داد: اروپایی‌ها خیلی دیر در مقابل اتفاقاتی برای برجام رخ داده، کاری را صورت دادند، آنها ابتدا سعی کردند در قبال ضرب الاجل ایران موضع گیری سیاسی داشته باشند و با برگزاری جلسه کمیسیون مشترک، مشخص شد اروپایی‌ها طرحی با قابلیت عملیاتی شدن برای برون رفت از شرایط  فعلی برجام ندارند.

شورای حکام محل بررسی پرونده هسته‌ای ایران نیست

نماینده مردم اسلام‌آباد غرب و دالاهو در مجلس شورای اسلامی گفت: تاریخ مصرف این تصور که توسط اروپایی‌ها می‌توانیم برجام را حفظ کنیم، گذشته است.وی در خصوص اینکه آیا اصرار کشورهای اروپایی به برگزاری کمیسیون مشترک برجام در مخالفت با بردن پرونده ایران از سوی آمریکا به شورای حکام است یا خیر؟ افزود: در حال حاضر شورای حکام محل بررسی پرونده ایران نیست، آمریکا در یک دوره ای، براساس راهبردی چندجانبه گرایانه توانست پرونده ایران را از شورای حکام به شورای امنیت منتقل کند، اکنون با یک جانبه گرایی هیچ وقت این اتفاق رخ نخواهد داد و به همین دلیل راهبردی برای توافق بین کشورها شکل نگرفته است.

سازنده خواندن نشست کمیسیون مشترک برجام از سوی عراقچی، تعارف دیپلماتیک بود

فلاحت پیشه با بیان اینکه امیدواریم در نشست وزرای خارجه ایران و 1+4 برنامه‌ای برای توافق برجام شکل گیرد، اظهار داشت: سازنده خواندن نشست کمیسیون مشترک برجام از سوی آقای عراقچی، تعارفات دیپلماتیک است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلانی گفت: طرف اروپایی خواستار توقف اقدامات ایران است و ایران نیز به دنبال تغییر اساسی در موضوع تحریم یعنی امکان فروش نفت به علاوه گردش پول است و تا زمانی که این اتفاقات رخ ندهد، مابقی حرف‌ها تعارف دیپلماتیک است.