ظریف: برجام براساس بی‎اعتمادی نوشته شده است

محمدجواد ظریف در حاشیه نشست خبری خود در جمع خبرنگاران با اشاره به کاهش تعهدات برجامی ایران و برداشتن گام سوم گفت: ایران در برابر بدعهدی اروپایی‌ها گزینه‎های زیادی برای انتخاب داشت، اما آن‌ها که خیال می‎کردند ما اقدام متقابل را فقط در شعار مطرح می‌کنیم، دیدند که مواضع ما عملی شده و جزئیات گام سوم هم در زمان مناسب اطلاع رسانی خواهد شد.

اخبار سیاسی_ وی افزود: ایرانی‌ها هیچگاه به غربی‌ها اعتماد نداشته اند و اینکه برخی گمان می‌کنند ما به غرب اعتماد داریم، بیانگر این است که برجام را به خوبی مطالعه نکرده اند، چرا که برجام براساس بی‎اعتمادی نوشته شده است.

ظریف با اشاره به بند ۳۶ برجام گفت: این بند نشان می‎دهد ما با چشم باز و بی‎اعتمادی توافق کرده‎ایم و همچنان نیز به غربی‌ها بی اعتماد هستیم، چنانکه اتحادیه اروپا و آمریکا فرصت داشتند اعتماد مردم ایران را بدست آورند، اما این فرصت را از دست دادند.

وی در پاسخ به این سوال که ایا از اروپایی‌ها پیشنهاد جدیدی دریافت شده یا نه، افزود: آن‌ها (فرانسوی‎ها) شاید برای خودشان پلیس باشند، اما برای ما نه، ما نه پلیس خوب داریم و نه پلیس بد، ما یک بازیگر و کنشگر جدی در سطح بین‎المللی هستیم و آن‌ها هم همتای ما هستند نه اینکه از موضع بالا بخواهند با ما صحبت کنند.

وزیر امور خارجه گفت: ما در را برای گفتگو همیشه باز گذاشته ایم و اگر فرانسوی‌ها هم پیشنهاد جدی داشته باشند آن را بررسی خواهیم کرد، همانگونه که رئیس جمهور با فرانسه مذاکرات تلفنی داشت، همچنین روحانی در آینده‎ای نزدیک صحبت دوباره‎ای خواهد داشت و خواهیم دید که آیا تحولی در اجرای تعهدات اروپایی‌ها صورت گرفته یا نه؟

ظریف با بیان اینکه انجام اینستکس زمان زیادی را گرفته، اما اقدامات رو به جلو است، افزود: این اقدام اروپایی‎ها کافی نیست، زیرا اینستکس اقدامی مقدماتی برای تعهد اروپایی‎هاست و تا عملی کردن آن فاصله زیادی باقی مانده است.

وی گفت: اینستکس گام مقدماتی بوده و به معنی آن است که اروپایی‌ها با احتیاط زیاد حرکت می‎کنند، لذا این نوع عملکرد باعث می‎شود اروپا نتواند جایگاه خوبی در عرصه بین‎المللی داشته باشد.

ظریف افزود: این مشکل اروپایی‌هاست و ما براساس منافع خودمان و با تحلیل کامل اقدامات اروپایی‌ها، گام برداشته ایم؛ لذا گام بعدی هم در چارچوب برجام خواهد بود.