میرسلیم: اصلاح‌طلبان می‌خواهند با قهرمان‌سازی‌ کاذب از ظریف خود را نجات دهند

سید مصطفی میرسلیم رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در مورد تحریم وزیر امور خارجه کشورمان و انگیزه آمریکا از اعمال این تحریم‌ها اظهار داشت: تحریم‌های آمریکا از منطق برخوردار نیست و منبعث از نوعی کینه توزی است. آمریکا هیچ‌گاه نتوانست حقیقت انقلاب اسلامی ایران را به رسمیت بشمارد، فلذا سعی کرد شکست‌های خود را با شگردهای کینه توزانه جبران کند.

اخبار سیاسی- وی افزود: آن شگردها جنبۀ نظامی و امنیتی داشت، جنبۀ اقتصادی و جنبۀ فرهنگی ـ اجتماعی هم داشت و دارد و اخیرا با تحریم شخصیت‌های مسئول در نظام جمهوری اسلامی جنبۀ سیاسی هم پیدا کرده است و تحریم دکتر ظریف نمونه‌ای از نیش‌های آمریکا برای جبران سرشکستگی‌های پی‌درپی که در مصاف با ایران پیدا کرده و عملیاتی ایذائی و کورکورانه با اثرگذاری محدودتلقی می‌شود.

میرسلیم در پاسخ به این سوال که آیا این تحریم را می‌توان نشانه درستی مسیر آقای ظریف در مذاکرات برجام قلمداد کرد؟ بیان داشت: اقدامات آقای ظریف دارای دو بُعد است؛ یک بعد آن کارشناسی است و به نظر اینجانب مذاکرات سیاسی آقای ظریف و گروه همراه او در مقابل گروه بسیار قوی آمریکایی و اروپایی از نظر کارشناسی و هنر مذاکرۀ سیاسی برای کسانی که آشنا با امور بین الملل‌اند موجه و قابل دفاع است و نقطه ضعف عمده‌ای که برای آن می توان یاد کرد این است که هیچ ضمانت اجرائی برای آن منظور نشده بود، فلذا وقتی آمریکا زیر بار آن نرفت و اروپایی‌ها بدعهدی نشان دادند، ما راهی برای وادار کردن آنها به محترم شمردن نتیجۀ مذاکرات نداشتیم و نداریم.

وی افزود: باید این موضوع در مذاکرات پیش بینی می‌شد که به نظر می‌رسد نوعی خوش‌بینی بر مذاکرات آن روزگار حکمفرما بوده است.

رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با اشاره به بعد دیگر اقدامات ظریف، تصریح کرد: بعد دیگر آن جنبۀ راهبردی است که مسئول آن، دولت است که گرفتار اشتباه بزرگی شد و آن قابل اعتماد دانستن آمریکا و ورود در مذاکرات با اطمینان از ثمربخش بودن آن مذاکرات بود در حالی که ذات استکباری آمریکا این طور است که از آغاز کردن مذاکرات، می‌خواهد ضمن بهره‌برداری مزوّرانۀ تبلیغاتی، مذاکره‌کنندگان ایرانی را در خوش‌خیالی نگه دارد و راه خلع سلاح ما و شیوۀ تسلط بر ما را بدست آورد.

میرسلیم در این راستا ادامه داد: از این لحاظ قطعا ضرر بزرگی نصیب ما شده و فرصت‌های گران‌بهایی از دست رفته است و بازتاب آن، مشکلات و مسائل متعددی است که بر اثر فقدان مدیریت و وادادگی دولت، برای مردم پیش آمده است؛ پس هرچند مسیر کارشناسی غلط نبوده ولی راهبرد دولت نادرست بوده است.

وی در نقد قهرمان‌سازی از ظریف توسط اصلاح طلبان پس از اعمال تحریم از سوی آمریکا خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد هرکس را که تحریم می‌شود قهرمان تلقی کنیم، امروز با تحریم‌های پی در پی و مفصلی که آمریکا اعلام کرده، فهرست بلندبالایی از قهرمانان را می‌توانیم منتشر کنیم! موفقیت نسبی در زمینه‌های کارشناسی ارزشمند است ولی آن ارزش، جبران خسارات عظیم ناشی از دل بستن به آمریکا و مذاکرات مستقیم با او را نمی‌کند.

میرسلیم درباره هدف اصلاح طلبان از این قهرمان‌سازی تصریح کرد: اصلاح طلبان در شش سال گذشته اشتباهات متعددی مرتکب شده و به حالت یأس گرفتار شده‌اند و سعی می‌کنند با دست یازیدن به هر ابزاری خود را نجات دهند؛ ولی باید بدانند که اصلاح وضع وخیم آنها نیازمند صداقت است و این نوع قهرمان سازی‌های ناشیانه نمی‌تواند جایگزین صداقت در مواجهه با مردم شود.