آزادسازی نفتکش آدرین دریا ودرس اقتدار و عزت/ دوران بزن درو تمام شد

اخبار سیاسی-  دیوان دولت محلی جبل‌الطارق اعلام کرد که نفتکش گریس ۱ آزاد می شود اما در همان ابتدا که خبر آزادسازی این نفتکش منتشر شد اخبار ضد و نقیضی از سمت غربی ها منتشر شد که دولت ایران در نامه‌ای در سربرگ رسمی خود متعهد شده که محموله نفتکش گریس ۱ را در اختیار یک نهاد یا کشور تحت تحریم اتحادیه اروپا قرار نخواهد داد و اگر این تعهد را نقض کند، اعتباری برای آن حکومت در جهان باقی نخواهد ماند.


به گزارش افکارنیوز، حتی انگلیسی ها نیز در خبرسازی های خود اعلام کردند که ایران متعهد شده که مقصد نفتکش " href="/fa/tags/%D9%86%D9%81%D8%AA%DA%A9%D8%B4_">نفتکش گریس ۱ سوریه نخواهد بود.
پس از این اخبار و شایعات سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران با صراحت در این خصوص گفت که ایران هیچ تعهدی مبنی بر نرفتن نفتکش گریس۱ به سوریه نداده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد که از سوریه در همه حوزه‌ها از جمله نفت و انرژی حمایت می‌کنیم.
موسوی رسما عنوان کرد که ایران برای آزادی نفتکش گریس۱ هیچ تعهدی مبنی بر اینکه به سوریه نرود نداده است، زیرا از ساعات اولیه توقیف نفتکش اعلام کردیم که مقصد نفتکش سوریه نبوده و تا انتها هم بر سر همین حرف باقی مانده و تأکید کردیم که اگر هم مقصد نفتکش سوریه بود باز هم به کسی ربطی نداشت.

آمریکایی ها پس از اعلام آزادی این نفتکش سنگ اندازی های خود را شروع کردند و وزارت دادگستری امریکا با ارسال نامه‌ای به مقامات جبل‌الطارق، خواستار توقیف و عدم آزادی نفتکش حامل نفت ایران شده بود.
قبل از اعلام وزارت دادگشتری آمریکا حتی کاخ سفید نیز تلاش کرد جلوی آزادسازی نفتکش گریس 1 را بگیرد اما با اعلام رسمی دادگاه عالی جبل‌الطارق حکم آزادی آدریان دریا صادر شده و حتی این کششتی آماده حرکت است.
از سوی دیگرمحمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان به این موضوع واکنش نشان داد و در توئیتر خود نوشت: آمریکا که در تحقق اهدافش از طریق تروریسم اقتصادی (از جمله با محروم کردن بیماران سرطانی از دارو) شکست خورده، تلاش کرد از نظام قضایی برای دستبرد به اموال ما در آب‌های آزاد سوءاستفاده کند. این تلاش برای راهزنی دریایی، نشانه‌ای از بی‌اعتنایی ترامپ به قانون است.
همچنین بعیدی نژاد که سفیر ایران در انگلیس است نیز در توئیتر نوشت: امریکا با تلاش‌های مذبوحانه در آخرین لحظه قصد داشت مانع رفع توقیف نفتکش شود که با شکست تحقیرآمیزی مواجه شد.
اما در ماجرای توقیف نفتکش ایرانی و آزادسازی آن تنها آمریکایی ها نبودند که شکست خوردند بلکه انگلیس در این میان شکست مفتضانه ای را رقم زد.
انگلیسی ها خیال می کردند ایران امروز همان ایران زمان دوران ستمشاهی است که هر کاری دوست دارند انجام داده و کسی به آنها معترض نشود اما پاسخ اقتدار ایران را خیلی زود دریافت کردند و زمانی که نفتکش انگلیس در تنگه هرمز توقیف شد پیام اقتدار و عزت جمهوری اسلامی را به خوبی فهمیدند.
حتی عبدالباری عطوان نویسنده و روزنامه نگار مشهور جهان عرب به شکست انگلیس در این قضیه می پردازد و می نویسد: توقیف نفتکش ایرانی با تحریک دولت ترامپ و به دلایل تحریک آمیز و غیر قانع‌کننده، اشتباه بزرگ دولت انگلیس بود که این اشتباه خود را در ارزیابی نادرست از واکنش ایران نشان داد، زیرا لندن فکر می‌کرد که مسئولان ایرانی با التماس خواهند آمد و طلب عذر و بخشش خواهند کرد. به نوشته این تحلیلگر عرب، مسئولان انگلیس دو بار اشتباه کردند. یک بار وقتی که به دستورات امریکا تن دادند و نفتکش را توقیف کردند و بار دوم وقتی که این اشتباه را اصلاح نکردند و تهدید‌های ایران را به اندازه کافی جدی نگرفتند. اما فکر می‌کنم که آن‌ها بعداً با رد درخواست بولتون به سرعت درصدد اصلاح اشتباه خود برآمدند و یک نوع استقلال را در قبال دولت سردرگم و کودن امریکا نشان دادند؛ دولتی که به عروسکی در دستان لابی‌های اسرائیل تبدیل شده است.
آنچه مشهود است اینکه ایران اسلامی امروز با قدرت و صلابت توانسته پاسخ دندان شکن به استکبار جهانی بدهد و مهمترین پیغام ایران به انگلیس و آمریکا اخیرا این بوده که با دم شیر بازی نکنند و دوران بزن درو تمام شده است.