شوی جدید آمریکا برای توقیف نفتکش «آدریان دریا»

نفتکش روسی  گریس ۱  حامل نفت ایران که در ۱۳ تیرماه در تنگه  جبل الطارق  توقیف شده بود، عصر روز پنجشنبه ۲۴ مرداد پس از چهل روز آزاد شد.

اخبار سیاسی- در حقیقت دیوان عالی جبل الطارق بدون توجه به درخواست وزارت دادگستری آمریکا مبنی بر عدم آزادسازی گریس ۱ و تحویل آن به واشنگتن جهت مصادره، حکم آزادی این نفتکش حامل نفت ایران را صادر کرد.

شاهپور شیخ میلانی کارشناش حقوق بین الملل در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد:در حقیقت مسئله سیاسی و زد و بند‌های موجود بین کشور‌های اروپایی از جمله انگلستان و آمریکا منجر شد که واشنگتن با عناوین مختلفی تلاش کند جلوی حرکت کشتی گریس ۱ (که به آدریان دریا تغییر کرده است) بگیرد.

او افزود: درخواست وزارت دادگستری آمریکا مبنی بر عدم آزادسازی نفتکش گریس ۱ یک موضوع سیاسی است و بیشتر جنبه قدرت نمایی کاخ سفید علیه تهران را در بر دارد، در حقیقت توقیف نفتکش روسی حامل نفت ایران قانونی نبود، بنابراین دادگاه جبل الطارق نسبت به آزادی آن رای داد، در نتیجه ایران پیروز میدان شد و همه مردم جهان این موضوع را درک کردند.

شیخ میلانی با بیان اینکه ایران برای آزادی نفتکش گریس-۱ هیچ تعهدی مبنی بر اینکه به سوریه نرود، نداده است، تاکید کرد: در حقیقت از ساعات اولیه توقیف نفتکش کشورمان اعلام کرد که مقصد نفتکش گریس ۱ سوریه نبوده و تا انتها هم بر سر همین حرف باقی مانده است.

کارشناش حقوق بین الملل ادامه داد: دولت ترامپ در آخرین لحظات به فکر تمدید توقیف نفتکش حامل نفت ایران افتادند، اما دادگاه جبل الطارق به صورت مستقل به این نتیجه رسید که محموله نفتی ما شامل نقض تحریم اتحادیه اروپا نبوده است.

او با بیان اینکه اسرائیل، آمریکا و انگلیس علیه ایران با یکدیگر همکاری می‌کنند، گفت: در حقیقت قدرت سیاسی_نظامی ایران کار ساز است و کاری از واشنگتن ساخته نیست، آمریکا به دنبال توقیف نفتکش و محموله نفت آن است و کشور ما را متهم کرده که برای فرستادن نفت به سوریه از نظام مالی آمریکا به صورت غیرقانونی استفاده کرده است، در حقیقت واشنگتن با این شوی جدید می خواهد بر تحقیرشدن‌های اخیر خود سرپوشی بگذارد.

شیخ میلانی تاکید کرد: انگلیس دیگر بریتانیای کبیر قرن نوزدهم و آمریکا، ایالات متحده قرن بیستم نیست، به عبارت دیگر واشنگتن و لندن قدرت جهانی به حساب نمی‌آیند و ایران هم اکنون قوی‌تر از همیشه است.