خرازی: اروپا از حیثیتش دفاع کند

سید کمال خرازی در حاشیه مراسم رونمایی از بخش‌های روسی، اسپانیولی و فرانسوی پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری در جمع خبرنگاران در خصوص اقدام ایران در گام بعدی در قبال برجام با توجه به اظهارات اروپایی‌ها گفت: اروپایی‌ها باید از حیثیت خود در برابر فشارهای آمریکا دفاع کنند زیرا نه تنها برجام را نقض کرده بلکه اروپایی‌ها هم آنها را نقض کرده‌اند بنابراین آنها باید تعهدات خود را در قبال برجام انجام دهند.

اخبار سیاسی-​ وی تصریح کرد: اگر اروپایی‌ها تعهدات خود را انجام دهند، ما گام‌های دیگر را برنمی‌داریم اما اگر این کار را انجام ندهند، باید در این زمینه تصمیم‌گیری شود. پیشنهادات مختلفی وجود دارد انشاءالله تا آن موقع تصمیم‌گیری خواهد شد.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی همچنین درباره اینکه آیا احتمال درگیری نظامی آمریکا با ایران با توجه به تحولات اخیر وجود خواهد داشت، یا خیر گفت: آمریکا درصدد درگیری نظامی با ایران نیست چرا که عواقب آن را درک می‌کند و می‌داند اگر جنگی رخ دهد، پایان جنگ آسان نخواهد بود بنابراین آمریکا درصدد درگیر شدن با ایران نیست.

خرازی همچنین در خصوص تحولات مربوط به بحرین اظهار کرد: بحرین کشوری است که متاسفانه حقوق مردم خود را ضایع کرده و روابط خود با اسرائیل را علنی کرده است و به جای آنکه کشور مسلمان و مستقل باشد تا بتواند مشکلات داخلی خود را حل کند، نه تنها مشکلاتش را حل نکرده بلکه حقوق بشر را ضایع و نقش مخربی را در منطقه ایفا می‌کند.

وی تصریح کرد: از این رو در مذاکراتی که دیپلمات‌ها با اروپایی‌ها دارند، وضعیت حقوق بشر در بحرین و نقش مخربی که این کشور در منطقه ایفا می‌کند، با کشورهای دیگر مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

کمال خرازی: جمهوری اسلامی ایران منادی استقلال در جهان است

کمال خرازی همچنین در مراسم رونمایی از بخش‌های روسی، اسپانیولی و فرانسوی پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری با اشاره به اینکه در حال حاضر شرایط در حوزه رسانه‌ای تفاوت زیادی کرده است، گفت: در دوران جنگ تحمیلی با مشکلات زیادی در عرصه رسانه مواجه بودیم برای اینکه بتوانیم ندای مظلومیت رزمندگان را به جهان برسانیم، امکانات مانند امروز نبود. این جریان دفاع از انقلاب و ایران از ابتدای انقلاب تا به حال بر عهده خبرنگاران بوده است. در واقع اصحاب رسانه رزمندگان انقلاب در صحنه رسانه هستند.

وی با اشاره به توسعه فناوری‌های نوین اظهار کرد: خوشبختانه نیروهای جوانی که در ایران وجود دارند، در حوزه فناورهای اطلاعات سرمایه‌های عظیمی هستند که باید در اختیار رسانه‌ها باشند تا رسانه‌ها بتوانند با استفاده از این فناوری‌های نوین بر مخاطب تاثیر بگذارند همچنین استفاده از هوش مصنوعی در پیام‌رسانی تاثیرگذاری زیادی بر ذهن مخاطب ایجاد کرده است و اینها زمینه‌هایی است که باید توانایی‌های خودمان را در آن حوزه توسعه دهیم.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ادامه داد: به هر صورت رسانه‌های جمهوری اسلامی ایران اعم از صدا و سیما، روزنامه‌ها و سایت‌های مختلف و همین سایت که متعلق به دفتر رهبری است و آثار ایشان را تدوین و منتشر می‌کند، از اهمیت بالایی برخوردار است و یکی از دلایل آن هم انقلاب اسلامی و نقش تاثیرگذار آن در دنیای معاصر است.

کمال خرازی در ادامه بیان کرد: اگر سیر تحولات جوامع را از ۵۰ سال پیش تا به حال بررسی کنیم می‌بینیم که نه تنها ایران دچار تحولی عظیم شده بلکه بسیاری از کشورهای اسلامی نیز دچار تحول اساسی شده‌اند. به عنوان مثال قبل از انقلاب اسلامی آن‌هایی که به ترکیه رفت و آمد داشتند می‌دیدند که آثار و ظواهر اسلامی به ویژه از نظر پوشش بسیار ضعیف بود و کمتر افرادی را می‌دیدیم که حجاب داشته باشند اما بعد از انقلاب اسلامی این موضوع تغییر کرد و افراد باحجاب هم دیده می‌شدند که این‌ها بدون تردید تأثیر انقلاب اسلامی بوده است.

وی تأکید کرد: یکی از محورهای اساسی انقلاب اسلامی آزادی‌خواهی، مبارزه با سلطه و استقلال‌طلبی بوده که این سه مورد در شعار انقلاب اسلامی ملموس است و این ویژگی انقلاب جذابیت زیادی نه تنها در کشورهای اسلامی بلکه در هر کشوری که مردم آن به دنبال آزادی هستند، دیده می‌شود. جمهوری اسلامی ایران منادی استقلال در جهان بوده و امروز هم ایران بدون تردید مستقل‌ترین کشور در جهان است. امروزه شاهد هستیم که اروپایی‌ها به نوعی به آمریکا وابستگی دارند و با سیاست‌های رئیس جمهور آمریکا این وابستگی‌ها بسیار روشن شده است. آمریکایی‌ها از زمان جنگ جهانی موفق شدند در سیستم مالی جهانی دلار را به عنوان یک ارز جهان نما جا بیاندازند. گرچه اروپایی‌ها اصرار داشتند ارز دیگری را ایجاد کنند اما موفق نشدند و از آن موقع بنیان‌های مالی سلطه آمریکا بر جهان را شاهد هستیم.

خرازی ادامه داد: اقتصاد کشورهای دیگر هم با آمریکا تنیده شده و این گونه است که ترامپ می‌تواند تحریم‌های ثانویه را وضع کند و همه را تحت فشار تحریم قرار دهد. علاوه بر اروپا هم برخی کشورهای اسلامی منطقه ما نه تنها به آمریکا وابسته هستند بلکه مورد تحریم آمریکا قرار دارند. آنچه ترامپ راجع به عربستان گفت خجالت‌آور است. یک کشور اسلامی که در تمدن اسلامی نقش داشته این گونه مورد تحقیر کسانی قرار گیرد که تنها چند صد سال از شکل‌گیری کشورش می‌گذرد و آنها بیایند کشورهای اسلامی و برادران مسلمان ما را تحقیر کنند. همه این‌ها نتیجه وابستگی است.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی همچنین بیان کرد: امروز ما مفتخر هستیم که در برابر زورگویی‌های دیگران ایستاده‌ایم و پیروز شده‌ایم و حتی کسی در مخیله‌اش نمی‌گنجد که پهباد آمریکایی سرنگون شود و آن‌ها نتوانند کاری کنند و همچنین کشتی ما را بگیرند و ما عکس‌العمل نشان دهیم و آن‌ها مجبور شوند کشتی ما را آزاد کنند. همه این‌ها قدرت ملی کشور را نشان می‌دهد. این اخبار و آزادگی برای کسانی که به دنبال آزادی هستند بسیار تأثیرگذار است.

وی تصریح کرد: از این جهت بخش‌هایی که در دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری ایجاد شده هم نقش و تأثیرگذاری بسزایی دارد. اول از همه به دلیل ماهیت انقلاب اسلامی،‌ عظمت و شعارهای انقلاب که در استقلال و آزادی خلاصه می‌شود جذابیت زیادی برای مخاطب دارد و از سوی دیگر شخصیت مقام معظم رهبری است که به عنوان ناخدای این کشتی توانستند کشور ایران را هدایت کنند و استقلال، شرف و عزت کشور را حفظ کرده و قدرت دفاعی کشور ارتقاء یابد. بنابراین چنین شخصیتی که از ویژگی‌های انقلابی برخوردار است و کلام نافذی دارد می‌تواند هدایت‌کننده باشد.

خزاری همچنین بیان کرد:‌ این ظواهر قضیه را که می‌بینید تحریم می‌کنند و یا بد و بیراه می‌گویند و فحاشی می‌کنند و در دلشان اذعان می‌کنند با یک قدرت روبرو هستند، اینته نکته مهمی است. این گونه که نقل کرده‌اند وزیر دفاع آمریکا عکس سردار سلیمانی را در اتاقش نصب کرده است. شخصیت بزرگی که توانسته ایستادگی کرده و منافع ایران را حفظ کند.

وی با اشاره به راه‌اندازی بخش‌ روسی پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری گفت:‌ روسیه با توجه به اینکه جمعیت زیادی از آسیای میانه و قفقاز را شامل می‌شود از نظر ژئوپلیتیکی اهمیت زیادی دارد و همچنین در اروپا،‌ فرانسه و آفریقا فرانسوی‌زبانانی داریم که آشنایی آن‌ها با آثار و اندیشه‌های رهبری مهم است.

وی ادامه داد: در این بین اسپانیولی زبان‌ها هم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند که شاید بعد از چین بزرگترین جمعیتی را شامل می‌شوند که به این زبان صحبت می‌کنند. در واقع حدود ۴۵۰ تا ۵۰۰ میلیون اسپانیولی زبان وجود دارد. حتی در آمریکای لاتین هم جمعیت بسیار زیادی را تشکیل می‌دهند و طبق آمار در این منطقه ۶۰ درصد مردم به زبان اسپانیایی صحبت می‌کنند.

وی در پایان افزود: انقلاب اسلامی در آمریکای لاتین طرفداران زیادی دارد زیرا بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین که خواهان استقلال طلبی و آزادی هستند طرفدار انقلاب می‌باشند. همچنین ۱۶ درصد جمعیت آمریکا یعنی ۴۶ میلیون نفر به زبان اسپانیولی صحبت می‌کنند و ۷۰ درصد دانش‌آموزان هم این زبان را در مدارس آموزش می‌بینند. همه این‌ها نشان می‌دهد که زبان اسپانیولی زبان ۲۱ کشور در دنیا بوده و اهمیت بسیاری دارد.