آقای رئیس جمهور، ترامپ به دنبال عکس یادگاری است/ پشت پرده تلاش فرانسه برای مذاکره ایران و آمریکا

اخبار سیاسی- حسن روحانی رئیس جمهوری ایران روز گذشته در سخنانی گفت: معتقدم برای منافع ملی کشورمان از هر ابزاری باید استفاده کرد. اگر بدانم که به یک جلسه ای بروم و با کسی ملاقات کنم که کشور من آباد و مشکلات مردم حل می شود دریغ نخواهم کرد، اصل منافع ملی ملت ایران است.

به گزارش افکارنیوز، وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: باید مذاکره کرد و راه حل پیاده کنیم. گروهی می‌گویند ما از مذاکره با ۶ قدرت بزرگ چه سودی بردیم و خاصیت مذاکرات چه بود؟ ما بعد از مذاکره به جای یک میلیون بشکه نفت، ۲ میلیون و هشتصد هزار بشکه نفت صادر کردیم. میلیاردها دلار پول برای کشور آورده شد، هر ماه حدود یک میلیارد از پول های حبس شده آزاد شد، قطعنامه هایی که آمریکا ۳۰ سال برای آن ها زحمت کشیده بود مثل بتی که ابراهیم شکست آن ها را شکستیم.

این سخنان در حالی بیان شد که در اروپا نشست گروه 7 برگزار شد و حضور محمد جواد ظریف در فرانسه این گمانه زنی ها را به وجود آورد که ایران بار دیگر به دنبال مذاکره است.

هر چند که ظریف درباره اهداف سفرش به فرانسه گفت: سفر به بیاریتز با دعوت وزیر خارجه فرانسه برای ادامه مشورت‌هایی بود که در هفته‌های گذشته بین رئیس جمهور ایران و رئیس جمهور فرانسه صورت گرفت.

وی افزود: روز جمعه در پاریس با رئیس جمهور و وزیر خارجه فرانسه موضوعات را بررسی کرده‌ بودیم، نیاز بود یک دور دیگر برخی نکاتی که لازم به توضیح و یا مذاکره بیشتر بود مخصوصا مسائل بانکی و مسائل مربوط به نفت بین متخصصان ما بررسی شود که این کار در یک مذاکره فشرده تقریبا حدود چهار ساعت در بیاریتز بودیم و تمام این چهار ساعت را با وزیر خارجه و وزیر دارایی فرانسه گفت‌وگو کردیم و ساعت هم آخر هم با ماکرون بودیم.

ظریف بیان کرد: همینطور فرصتی پیش آمد که آخرین تحولات و هماهنگی‌ها را با مشاور نخست‌وزیر انگلیس و مشاور صدراعظم آلمان به عنوان سایر اعضای سه کشور اروپایی عضو برجام مرور کنیم و امیدواریم این گفتگوها برای اجرای تعهدات اروپایی‌ها درباره برجام موثر باشد و اروپایی‌ها این توان را پیدا کنند که تعهداتشان را در قالب برجام انجام دهند.

 از سوی دیگر امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه در کنفرانس خبری مشترک با ترامپ  رئیس جمهور آمریکا گفت که وی برای دیدار حسن روحانی رئیس جمهور ایران و ترامپ طی هفته‌های آینده تلاش خواهد کرد.

رئیس جمهور فرانسه اضافه کرد که روحانی در راستای منافع کشورش آماده دیدار با هر رهبر سیاسی است و اگر رئیس جمهور ایران و ترامپ با یکدیگر دیدار کنند دستیابی به یک توافق ممکن است و در این زمینه نیز با روحانی گفت‌وگو کرده است.

برخی ها معتقدند که فرانسوی ها می خواهند نقش میانجیگری میان ایران و آمریکا را بازی کنند اما به نظر می رسد با توجه به وضع بغرنج ماکرون در فرانسه و تظاهرات جلیقه زردها در این کشور و مشکلاتی که برای وی به وجود آمده ، رئیس جمهور فرانسه سعی دارد با ایجاد چنین فضایی و پالس مثبت فشارها را از دوش دولت بردارد.

از سوی دیگر آمریکا همین چندی پیش این پیام را به اروپا مخابره کرد که دیگر تحمل هزینه های نظامی اروپا را ندارد و به همین دلیل ماکرون به خوبی می داند برای حفظ امنیت خود و دیگر متحدان اروپا باید برای ترامپ کار کند به همین دلیل و پس از خروج آمریکا از برجام در یکسال گذشته اروپایی ها سعی کردند از ایران وقت بخرند و تنها با حرف زدن خواستار حفظ برجام شدند اما در عمل هیچ نوع اقدامی از سوی اروپایی ها شکل نگرفت.

ماجرا اما از جایی برای اروپایی ها جدی تر شد که ایران گام اول و دوم کاهش تعهدات برجامی را برداشت تا این پیغام را مخابره کند که صبرش تمام شده، از سوی دیگر پهباد متجاوز آمریکا را سرنگون و نفتکش انگلیس را هم در تنگه هرمز مصادره  کرد تا پیغام قدرت نظامی خود را به جهان بدهد.

اروپا و آمریکا فهمیدند در اتفاقات اخیر توان مقابله نظامی با ایران را ندارند از سویی هم ترامپ به دنبال ایجاد دستاوردی برای خود در انتخابات 2020 است و هم ماکرون می خواهد به کشور و وضعیتش سروسامانی بدهد، بهترین راه هم برای هر دو کشور آمریکا و فرانسه موضوع مذاکره مجدد با ایران است.

این در حالی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها و بارها درباره مذاکره مجدد با امریکا هشدار دادند.

ایشان در اردیبهشت امسال  درباره دلایل عدم مذاکره با آمریکا  فرمودند: خب، حالا «آدم می‌بیند و می‌شنود که او که میگوید مذاکره، در داخل هم بعضی‌ها می‌گویند «حالا مثلاً مذاکره چه عیبی دارد»؛ مذاکره سَم است. تا وقتی آمریکا همینی است که الان هست  مذاکره‌ی ما و آمریکا سَم است، و با این دولت کنونی [آمریکا]، یک سَمّ مضاعف است، منظور آمریکایی‌ها از مذاکره، معامله بر سر نقاط قوت است و هیچ ایرانی غیرتمند و باشعوری نمی‌رود با این دولت کنونی آمریکا مذاکره کند. 

سوال اینجاست که با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب که مذاکره سم است چرا برخی ها به دنبال مذاکره با آمریکا هستند؟ مگر سخنان امام خامنه ای فصل الخطاب نیست؟

آقای روحانی بداند ترامپ تنها به دنبال یک عکس یادگاری است و اگر مذاکره و قول و تعهدی هم انجام دهد مطمئن باشد زیر قول خود می زند زیرا ترامپ می خواهد در انتخابات 2020 آمریکا برنده نهایی صندوق های رای باشد و به همین دلیل اصرار به مذاکره با ایران دارد.

متاسفانه در کشور جریان لیبرال و غرب زده گویا تنها راه حل مشکلات را مذاکره با آمریکا و غربی ها می دانند و به همین دلیل است که ظرفیت های داخلی را کنار گذاشته و تنها به مذاکره مجدد فکر می کنند. مذاکره ای که از هر سمی خطرناک تر و مهلک تر است زیرا انسان عاقل از یک سوراخ دوبار گزیده نمی شود.