سی ان ان: دعوت ظریف به بیاریتز پیروزی در برابر ترامپ بود

شبکه خبری سی ان ان پیرامون وقایع نشست گروه۷ در فرانسه در تحلیلی نوشت: دعوت امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه از محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران برای سفر به بیاریتز محل برگزاری اجلاس سران گروه هفت ، یک پیروزی در برابر ترامپ رییس جمهوری آمریکا بود.

اخبار سیاسی- تارنمای خبری سی ان ان روز سه شنبه نوشت: هفته ها است که رئیس جمهوری فرانسه برای ایجاد نرمش ترامپ در قبال ایران تلاش می کند و رئیس جمهوری آمریکا آنرا پس می زند، ماه گذشته ترامپ در واکنش به تلاش های مکرون دراین زمینه در توئیتی نوشته بود، می دانم که مکرون نیت خیرخواهانه ای دارد اما هیچکس از طرف آمریکا به جز خود آمریکا حرف نمی زند.

در ماه مه سال گذشته میلادی (۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷) ترامپ بطور یکجانبه آمریکا را از برجام خارج کرد و در سالجاری میلادی نیز تحریم ها را علیه ایران تحت عنوان "فشار حداکثری" شدت بخشید.

تارنمای خبری سی ان ان نوشت: مکرون یکشنبه گذشته و درجریان یک نطق تلویزیونی در باره این وقایع گفته بود؛ به منظور اجتناب از تشدید (تنش ها) ما باید بر ابتکار عمل های خود ادامه دهیم و اینها زمانی بود که هنوز ظریف وارد بیاریتز نشده بود.

****بیزینس اینسایدر (businessinsider): ترامپ آمریکا را از سایر جهان منزوی ساخته است

تارنمای خبری بیزینیس اینسایدر نیز در تحلیلی پیرامون نشست دو روزه گروه۷ در فرانسه نوشت: عملکرد ترامپ در نشست گروه۷ نشان داد که وی تا چه اندازه در دنیایی متفاوت از واقعیت به سر می برد و با این کار خود آمریکا را از سایر جهان به انزوا کشانده است.

این تارنمای آمریکایی افزود: رفتار، عملکرد و اظهارات ترامپ در جریان این دوره از نشست گروه۷ در "بیاریتز" فرانسه، نشان داد زمانی که وی در عرصه جهانی می ایستد، وی در جهانی کاملا متفاوت به سر می برد.

بیزینس اینسایدر انگاه به چند مورد از تفاوت های رئیس جمهوری آمریکا دراین نشست اشاره کرد و نوشت: ترامپ در جریان نشست گروه۷ مدعی شد که جنگ تجاری وی با چین محبوبیت داشته در حالی که چنین نبوده، وی خواهان بازگشت و حضور دوباره روسیه در نشست آتی این گروه شد که بغیر از ایتالیا سایر اعضا با آن مخالف بودند و ترامپ هرگز در جلساتی که دستور کار آن گروه ۷ درباره تغییر آب و هوا است حضوری ندارد.

بیزینس اینسایدر افزود: اعضای گروه۷ موافق توافق هسته ای ( برجام ) هستند اما ترامپ نه؛ این نشست روز گذشته در باره هر مساله مهمی که جهان با آن مواجه است مانند مسئله ایران، گرمایش زمین و جنگ تجاری، با پیشرفت اندکی به کار خود پایان داد.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران مورخ یکشنبه سوم شهریورماه به دعوت "ژان ایو لودریان" همتای فرانسوی اش وارد شهر بیاریتز فرانسه محل برگزاری اجلاس سران هفت کشور صنعتی جهان( گروه ۷ ) شد.وی در این شهر با رئیس جمهوری و وزیر خارجه فرانسه دیدار کرده و پس از آن جلسه توجیهی مشترکی با انگلیس و آلمان برگزار کرد.

برجام و تلاش برای حفظ آن یکی از مهمترین موضوعات رایزنی‌ها در این نشست در بیاریتز بود و در این راستا، امانوئل مکرون رئیس‌ جمهوری فرانسه دیدارهایی در حاشیه این اجلاس با سران کشورهای حاضر در این نشست از جمله دونالد ترامپ رئیس‌ جمهوری آمریکا داشت.

ظریف روز جمعه (اول شهریورماه )هم به دعوت رسمی فرانسه و برای بررسی آخرین وضعیت پیشنهاد مطرح شده از سوی فرانسه به پاریس رفت و با مکرون و لودریان دیدار و گفت‌ و گو کرد.

چهل و پنجمین اجلاس سران هفت کشور صنعتی جهان موسوم به «گروه ۷» شنبه گذشته در اقامتگاه تفریحی بیاریتز فرانسه آغاز بکار کرد.

ریاست اجلاس «گروه ۷» که از ۲۴ تا ۲۶ آگوست (دوم و سوم شهریور) برگزار شد، امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه برعهده داشت.