جزئیاتی از جلسه مشترک نمایندگان با "رئیسی"

احمد امیرآبادی عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به جزئیاتی از جلسه اخیر تعدادی از اعضای هیئت‌رئیسه مجلس با حجت‌الاسلام رئیسی، رئیس قوه‌قضائیه ، گفت: چندی پیش مقرر شد با تصمیم هیئت‌رئیسه مجلس، بنده، آقایان پزشکیان و یوسف‌نژاد به ریاست آقای پزشکیان نزد آقای رئیسی جلسه داشته باشیم که این جلسه در روزهای اخیر برگزار شد.

اخبار سیاسی- وی افزود: در این جلسه که که آقایان رحیمی معاون پارلمانی قوه‌قضائیه و اسماعیلی رئیس حوزه ریاست نیز حضور داشتند، مباحثی بین دو قوه در حوزه تعامل بین دو قوه مطرح شد.

عضو هیئت‌رئیسه مجلس اضافه کرد: در این جلسه آقای رئیسی گفت که بعضی از قوانین فسادزاست و تأکید کرد که مجلس باید این قوانین را اصلاح کند، مثلا گفت که در موضوع خصوصی‌سازی، ترکیبی از هیئتی را مجلس قرار داده که در این ترکیب، وزاریی نظیر صنعت و جهاد کشاورزی که نگرانی بابت تولید و مسائل اقتصادی دارند، حضور ندارند.

امیرآبادی ادامه داد: مثلا در ترکیب هیئت، وزرایی مثل وزیر دادگستری عضو این هیئت هستند که هیچ ارتباطی به تولید ندارند؛ آقای رئیسی خواهان این شد که این قوانین باید اصلاح شود، زیرا همین موارد زمینه فساد را فراهم می‌کند.

وی به بخش دیگری از مباحث مطرح شده در جلسه اعضای هیئت‌رئیسه با رئیس قوه‌قضائیه اشاره کرد و گفت: در این جلسه همچنین درباره کلیات وظایف نمایندگان مجلس مباحثی مطرح شد و آقای رئیسی نیز معتقد بود که قانون نظارت بر رفتار نمایندگان دقیق اجرا نمیشود.

عضو هیئت‌رئیسه مجلس افزود: آقای آملی‌لاریجانی خیلی به اختیارات هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان اعتقادی نداشت، اما آقای رئیسی براساس اصل  86 قانون اساسی اعلام کرده که اختیارات این هیئت را قبول دارد و در جایی که نمایندگان نطق کنند و یا رأی بدهند، کسی نمی‌تواند آنها را طرف صحبت قرار دهد، هر جایی که هیئت نظارت تشخیص دهد که جرم نیست، حتما ما در قوه‌قضائیه می‌پذیریم.

امیرآبادی تصریح کرد: به تعبیر دیگر، آقای رئیسی معتقد بود که حتی اگر هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان هم تشخیص دهد که صحبت و یا رفتاری از نمایندگان، جزو وظایف نمایندگانی بوده، قضات می‌توانند نمایندگان را جلب کنند، اما آقای رئیسی گفت که بنده قانون را قبول دارم و آن را اجرا می‌کنم، اگر قانون هم مشکل دارد، باید اشکال قانون را رفع کنیم.

وی تأکید کرد: در این جلسه مقرر شد جلسه ای با اعضای هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان، بنده، آقایان رحیمی، معاون پارلمانی قوه‌قضائیه و یوسف‌نژاد عضو هیئت‌رئیسه مجلس، حشمتی رئیس کل دادگستری استان تهران، القاصی دادستان تهران و اسماعیلی رئیس حوزه ریاست تشکیل شود تا در این جلسه روند رسیدگی به پرونده نمایندگان تعریف مشخصی داشته باشد.

عضو هیئت‌رئیسه مجلس افزود: طبق قانون جرم نمایندگان باید در دادسرای تهران رسیدگی شود که در این جلسه قرار شد به دادستانی استان‌ها اعلام شود که درباره برخورد با نمایندگان اگر شکایتی اعلام شود، این شکایت به تهران ارسال و در هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مطرح و رسیدگی شود، اگر خارج از شئونات نمایندگی بوده، حتما به قوه‌قضائیه برای رسیدگی اعلام شود، البته الآن روال کمی متفاوت است و وحدت رویه وجود ندارد، آقای رئیسی هم گفت که ما حتما این وحدت رویه را ایجاد می‌کنیم و طوری باشد که خدایی ناکرده اختلافی بین قوا پیش نیاید.

امیرآبادی تصریح کرد: ما اعضای هیئت‌رئیسه مجلس نیز در این جلسه تأکید کردیم که هر نماینده‌ای که جرمی مرتکب می‌شود باید رسیدگی و برخورد شود، اما شأن نمایندگان ملت از سوی همه باید حفظ شود، اما نماینده متخلف و مجرم، هیچ‌گونه امنیتی نباید در جامعه داشته باشد.

وی با بیان اینکه در این جلسه درباره دو نماینده بازداشتی نیز مباحثی مطرح شد، اظهار داشت: دادگاه به جرم دو نماینده متهم رسیدگی می‌کند و قرار شد که طبق قانون به وظایف نمایندگی‌شان ادامه دهند، این نمایندگان هنوز متهم هستند، باید از خودشان دفاع کنند، شاید اصلا تبرئه شوند، اگر چناچه اینها مجرم شناخته شدند و رأی هم برایشان صادر شد، می‌‌توانند به دوره نمایندگی‌شان ادامه دهند و بعد از اتمام دوره نمایندگی‌شان به جرم‌شان رسیدگی می‌شود.

عضو هیئت‌رئیسه مجلس در پایان خاطرنشان کرد: هنگامی که این دو نماینده بازداشت شدند، آقای لاریجانی تلفنی و حضوری مذاکراتی را با آقای رئیسی داشت و این هم مرسوم است، چون رئیس مجلس معمولا امور نمایندگان را پیگیری می‌کند و مذاکراتی نیز درباره بازداشت این دو نماینده داشته‌اند.