عده‌ای جمهوری اسلامی را صرفا نظامی جایگزین نظام حاکمیتی قبلی در ایران می بینند

پنجاه و چهارمین نشست ماهانه جامعه اسلامی مدیران با موضوع «ویژگی‌های دولت جوان و انقلابی» با سخنرانی علی باقری کنی معاون سیاست خارجی و امنیت بین‌الملل دبیر سابق شورایعالی امنیت ملی برگزار شد.

اخبار سیاسی- در ابتدای این نشست باقری با اشاره به اهمیت تشکیل دولت جوان و انقلابی افزود: ابتدا باید تحلیل کرد که آیا بیان دولت جوان و انقلابی از سوی مقام معظم رهبری یک خبر است و یا یک انشا است، به نظر می رسد با این سخن ایشان، در واقع تکلیفی ایجاد می شود و یک مسئولیتی متوجه شهروندان و جمعیت های انقلابی می شود.  باید فعالیتی صورت گیرد که دولت جوان و انقلابی توسط مردم انتخاب شود. در مورد مسئولیت هایی که دولت مدنظر باید داشته باشد نیز بحث های بسیاری مطرح است. در این مورد می توان از بیانیه گام دوم انقلاب که حاصل 40 سال تجربه مدیریتی رهبر معظم انقلاب است بهره گرفت. عبارات و تکالیفی که در این بیانیه آمده است در واقع می تواند به عنوان عواملی در جهت تشکیل دولت مورد نظر باشد. همانطور که در این بیانیه مشاهده می شود، قسمت مهمی از آن در مورد واقعیت های موجود کشور و جامعه است با تاکید بر اینکه لازمه هرگونه اقدامی شناخت از حقایق و باور به آنهاست.

وی افزود: در عرصه های مختلف در طول دوران پس از انقلاب باور به داشته ها به یاری مردم آمده و با وجود اینکه در حوزه‌هایی تجربه و دانش کافی در کشور نداشتیم اما با باور و همت جوانان نتایج بسیار خوبی به دست آوردیم، به طوری که دشمن در شرایط فعلی به دنبال ضربه زدن به توانمندی های کشور است. در قسمتی دیگر از بیانیه در مورد مسئولیت جوانان و غیر جوانان در کشور بحث شده و به طور مثال حراست از انقلاب از جمله مسئولیت هایی است که به جوانان سپرده شده است. تلاش برای اجرای عدالت و حضور قدرتمند در عرصه های تبلیغاتی از دیگر وظایف ذکر شده جوانان در این بیانیه است.

معاون سیاست خارجی و امنیت بین‌الملل دبیر سابق شورایعالی امنیت ملی خاطر نشان کرد: در بیانیه پیش از بیان مسئولیت‌های حاکمیتی و مسئولیت حاکمان، الزاماتی برای مدیران و کارگزاران نظام ذکر شده است. یکی از الزامات ذکر شده که از جمله ابداعات این بیانیه نیز محسوب می شود بحث طهارت اقتصادی است، ایشان می فرمایند: همگان باید بدانند طهارت اقتصادی شرط مشروعیت تمام مقامات حکومت جمهوری اسلامی است. توجه به این نکته بسیار با اهمیت است که عدم رعایت این شرط در واقع باعث غصبی شدن جایگاه و موقعیت افراد خواهد شد. لذا باید طهارت اقتصادی افرادی که برای پذیرش مسئولیت انتخاب می شوند باید احراز شود. در ادامه بیانیه آمده است: تمام مقامات جمهوری اسلامی باید از شیطان حرص برحذر باشند و دل‌های مسئولان به طور دائم باید برای رفع محرومیّتها بتپد و از شکاف‌های عمیق طبقاتی بشدّت بیمناک باشد. این موارد نشان می دهد مسئولین نظام اسلامی باید ویژگی هایی داشته باشند تا صلاحیت لازم برای خدمت رسانی به مردم را بدست آورند.

وی افزود: عده ای جمهوری اسلامی را صرفا نظامی جایگزین نظام حاکمیتی قبلی در ایران می بینند و تفاوتی بین آن و  حکومت سایر کشورها قائل نیستند به طوری که با پافشاری بر آرمان های انقلاب و انقلابی گری مخالفت می کنند. بسیاری از تضادهایی که در کشور مشاهد شده است ریشه در همین مساله دارد.

عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان یادآور شد در دوره رئیس جمهوری بنی صدر و نخست وزیر آقای رجایی به واسطه اختلافاتی که وجود داشت سه وزارت خانه همچنان وزیر نداشت. زمانی که شهید بهشتی برای وساطت به این مساله ورود کرد ریشه اختلافات موجود را در عدم پایبندی رئیس جمهور وقت به آرمان های انقلاب می دانست. همین مورد در دوره های بعدی نیز کم و بیش وجود داشته است.

باقری ادامه داد: بواسطه نگاه آرمان خواهانه جمهوری اسلامی است که امروز نیروهای فرهنگی و نظامی حامی ایران در کشورهای منطقه ایجاد شده و نقش آفرینی می کنند و عمق استراتژیک و قدرت جمهوری اسلامی را افزایش داده اند.

در پایان معاون سابق وزارت امور خارجه توجه رهبری به بحث های معنوی را در گوشه و کنار بیانیه مورد تاکید قرار داد و به سوالات حاضرین در جلسه پاسخ گفت.