بی‌محلی ژاپن به ائتلاف آمریکا در خلیج فارس

یک روزنامه ژاپنی روز دوشنبه گزارش داد که مقام‌های دولت این کشور به پیوستن به طرح آمریکا برای تشکیل ائتلاف دریایی در خلیج فارس رغبتی ندارند.

اخبار سیاسی- به نوشته خبرگزاری «رویترز»، روزنامه «یومیوری» به نقل از منابع مطلع نوشته است که توکیو به جای پیوستن به ائتلاف تحت رهبری آمریکا، قصد دارد ناوگان دریایی خود را به مأموریت‌های جمع‌آوری اطلاعات در اطراف تنگه هرمز و تنگه باب المندب اعزام کند. مقام‌های ژاپنی حضور در داخل تنگه هرمز را هم به موافقت ایران منوط کرده‌اند.

«یوشیهیده سوگا» دبیر ارشد کابینه ژاپن در مورد این گزارش به خبرنگاران گفته است: «در ارتباط با اینکه چه اقداماتی می‌تواند به نحوی مؤثر امنیت تردد کشتی‌های ژاپنی را تأمین کند، ما جنبه‌های مختلفی را در نظر می‌گیریم، از جمله تأمین پایدار نفت و همچنین روابط ژاپن با ایالات متحده و ایران.»

وی افزود: «در حالی که این موضوع را مورد بررسی قرار می‌دهیم، می‌خواهیم اصل ادامه تلاش‌های دیپلماتیک خود برای کاهش تنش و آرام کردن اوضاع در خاورمیانه را نیز حفظ کنیم.»

به نوشته یومیوری، مقام‌های ژاپنی قصد دارند تصمیم نهایی در مورد حضور در ائتلاف آمریکا را پس از مجمع عمومی سازمان ملل متحد که اواخر ماه جاری میلادی برگزار می‌شود، اتخاذ کنند.

سوگا روز گذشته به خبرنگاران گفت مقدمات برگزاری دیداری دوجانبه میان «آبه شینزو» نخست‌وزیر ژاپن و «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک در حال انجام است.

دولت آمریکا ماه گذشته به بهانه «حراست از آزادی تردد دریایی» در خلیج فارس، اعلام کرد قصد دارد ائتلافی دریایی تشکیل دهد. به گفته واشنگتن، بیش از ۶۰ کشور برای حضور در این ائتلاف دعوت شده‌اند، اما تاکنون فقط انگلیس، استرالیا و بحرین حضور خود را در این ائتلاف اعلام کرده‌اند. از این میان، انگلیس و استرالیا هم گفته‌اند حضور در این ائتلاف به معنی تایید موضع ایالات متحده در قبال ایران نیست.