واکنش روسیه به گام سوم کاهش تعهدات برجامی ایران

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در پیامی در صفحه توییتر خود به گام سوم کاهش تعهدات برجامی ایران واکنش نشان داد.

اخبار سیاسی_ اولیانوف نوشت: نباید درباره تصمیم ایران به استفاده از سانتریفوژ‌های پیشرفته مبالغه شود. بله این انحراف دیگری از برجام است، اما این فعالیت‌های جدید همچنان زیرنظر و تایید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواهد بود و برگشت‌پذیر است.

وی افزود: هیچ تهدیدی در خصوص اشاعه (تسلیحات) وجود ندارد. فقط یک پیامی قوی است مبنی بر اینکه توازن در چارچوب برجام باید برقرار شود.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان صبح امروز در نشستی خبری ضمن تشریح گام سوم کاهش تعهدات برجامی ایران اظهار داشت گام سوم روز گذشته بنا به دستور رئیس‌جمهور  آغاز شد و سازمان انرژی اتمی مکلف است بر اساس نیاز‌های فنی بدون در نظر گرفتن محدودیت‌های برجامی فعالیت‌های علمی و پژوهشی هسته‌ای را آغاز کند و شتاب بخشد.

آمریکا ۱۸ اردیبهشت پارسال به صورت یکجانبه و بدون دلیل خاصی از برجام که مورد تأیید جامعه جهانی و شورای امنیت سازمان ملل بود، خارج شد و اعلام کرد کارزار فشار حداکثری علیه ایران را به راه خواهد انداخت تا صادرات نفت تهران را به صفر برساند و آن را مجبور کند بار دیگر به میز مذاکره بیاید تا «توافق بهتری» برای آمریکا رقم بخورد. این اقدام دولت آمریکا پس از یک سال «صبر راهبردی» ۱۸ اردیبهشت امسال با اعلام رسمی رئیس‌جمهور کشورمان برای کاهش گام به گام تعهدات برجامی ایران روبه‌رو شد.

ایران در نخستین گام اقدام برجامی خود محدودیت‌های مربوط به ذخیره‌سازی آب سنگین و اورانیوم غنی‌شده را کنار گذاشت و ۱۶ تیرماه نیز ضمن انتقاد از «وقاحت سیاسی اروپا» گام دوم را برداشت.