آغاز گام سوم نشان داد که می‌توان در مقابل بدعهدی واکنش نشان داد

پیروز ایزدی کارشناس مسائل سیاسی، با اشاره به آغاز گام سوم کاهش تعهدات برجام اظهار داشت: مهم ترین پیامی که آغاز گام سوم می تواند به غربی ها و اروپایی ها بدهد این است که تعهدات برجام دو طرفه است و یکی از طرفین نمی تواند تعهدات را زیرپا بگذارد و احترامی نسبت به طرف مقابل نداشته باشد. شروع گام سوم نشان دهنده این بود که طرف مقابل باید نسبت به تعهدات پایبند بود.

اخبار سیاسی- وی ادامه داد: ایران با آغاز گام سوم نشان داد که در مقابل بدعهدی طرف مقابل می تواند عکس العمل نشان دهد و از طرفی اروپا هم می داند اگر این معاهده ای هسته ای برجام روزی به پایان برسد، یک دستاورد مهمی در زمینه بین‌المللی است که از میان خواهد رفت.

ایزدی با اشاره به اثرات بدعهدی ها گفت: هر گونه افزایش تنش در منطقه ممکن است عواقب بسیار نامطلوبی برای کشورهای اروپایی داشته باشد که به منطقه نزدیک تر هستند. از جمله این موارد می توان به مسائل مربوط به پناهندگان یا جریان آزاد نفت و انرژی از منطقه اشاره کرد.

وی با اشاره به این موضوع که گام سوم می تواند سبب ایجاد انگیزه شود، گفت: آغاز گام سوم می تواند انگیزه ای برای طرف مقابل ایجاد کند تا نسبت به تعهدات شان فعالیت بیشتری کنند و آن را به سرانجام برسانند.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: موضوع اینستکس یا خرید نفت از ایران، گشایش خط اعتباری از جمله موضوعاتی است که آن ها وعده داده بودند اما نتوانستند عملی کنند. آغاز گام سوم می تواند آن را در این زمینه ها مصمم تر و جدی تر کند تا با اراده قوی تری در راستای عمل به تعهدات شان گام بردارند.