زهرچشم یمنی‌ها در «بقیق» و رد پای ایران! +تصاویر

عملیات پهپادی روز گذشته یمنی‌ها که تأسیسات نفتی رژیم سعودی را در عمق 900 کیلومتری خاک عربستان هدف قرار داد، موجب شد که بار دیگر مقامات امریکایی ـ به‌عنوان پشتیبانان اصلی ائتلاف متجاوز ـ انگشت اتهام را به‌سمت ایران نشانه بگیرند.

اخبار سیاسی- "مایک پومپئو" وزیر خارجه امریکا در این باره طی پیامی توئیتری مدعی شد: «تهران در ورای حدود ۱۰۰ حمله به عربستان سعودی قرار دارد و همزمان روحانی و ظریف وانمود می‌کنند به‌دنبال دیپلماسی هستند. ایران در میانه تمام درخواست‌هایش برای کاهش تنش، اکنون حمله بی‌سابقه‌ای به منبع تأمین انرژی جهان انجام داده است. هیچ مدرک و نشانه‌ای در دست نیست که این حملات از یمن صورت گرفته است. ما از همه کشورها می‌خواهیم با صراحت و به‌طور علنی حملات ایران را محکوم کنند. ایالات‌متحده با متحدان و شرکای خود همکاری خواهد کرد تا ضمن تضمین عرضه کافی انرژی، ایران را به‌دلیل تجاوزهایش پاسخگو کند.»[!]

اظهارات خصمانه پمپئو حاکی از آن است که ضربه یمنی‌ها به‌قدری شدید و دردناک بوده که ریاض و واشنگتن نمی‌خواهند بپذیرند انصارالله به تنهایی چنین زهرچشمی گرفته است.

"کریس مورفی" سناتور امریکایی با انتقاد از موضع پمپئو، یکی دانستن حوثی‌ها با ایران را خطا توصیف کرد و یادآور شد که یمنی‌ها پاسخ حملات سعودی‌ها را داده‌اند.

روحیه زمامداران سعودی بعد از مانور قدرت یمنی‌ها که بنا به تصریح وزیر نفت عربستان به توقف دستکم نیمی از تولیدات نفتی این کشور انجامیده است، به‌قدری شکست که دولتمردان امریکایی را به دلجویی از آنان واداشت.

ترامپ بلافاصله در تماسی تلفنی با "محمد بن سلمان" ولیعهد سعودی، تلاش کرد به آل سعود قوت قلب بدهد و از میزان سرشکستگی و سرگشتگی آنان بکاهد و به عادی شدن اوضاع کمک کند؛ امری که با ذوق‌زدگی رسانه‌های سعودی همراه شد.

امروز خبرگزاری سی‌ان‌بی‌سی (CNBC) خسارت کمپانی نفتی آرامکو تا این لحظه را ۳۱ میلیارد دلار تخمین زد و از سقوط بورس عربستان در پی حمله پهپادی انصار الله خبر داد.

پایگاه اینترنتی اندیشکده "استرتفور" هم با انتشار تصویری، بُرد عملیاتی پهپادهای یمنی را مشخص کرد و نوشت: این پهپادها قادرند اهداف خود را تا شعاع 1450 کیلومتر مورد حمله قرار دهند.

"سیروس عامریان" کارشناس مسائل نظامی، در این باره به شبکه بی بی سی گفت: پهپادهای یمنی احتمالا با پرواز در ارتفاع پست و استفاده از بدنه کامپوزیتی توانسته‌اند از رادارهای عربستان عبور کنند و در «بقیق» عملیات انجام دهند.

وی در ادامه اظهار داشت: حمله به تأسیسات نفتی آرامکو ممکن است سعودی‌ها را مجبور به مذاکره کند. حوثی‌ها اگرچه با ایران مرتبطند، ولی ماشین کنترلی تهران نیستند و خودشان تصمیم نهایی را می‌گیرند.