برایان هوک: به متحدان خود در خاورمیانه تعهد داریم

 «برایان هوک» مسئول گروه ویژه اقدام ایران در وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه در نشست جامعه آسیا در نیویورک مدعی شد دولت ترامپ نشان داده است که به حمایت از متحدان واشنگتن در خاورمیانه تعهد دارد.

اخبار سیاسی- برایان هوک با متهم کردن ایران به توسعه‌طلبی و ایجاد بی‌ثباتی در منطقه اظهار داشت: «اولین سفر خارجی رئیس‌جمهور ترامپ [در جایگاه ریاست جمهوری] به عربستان سعودی بود و این سفر در واقع تعهد ما به شرکایمان در خاورمیانه را نشان داد.»

وی با اشاره به اینکه دونالد ترامپ در آن سفر درباره فعالیت‌های منطقه‌ای ایران با مقامات سعودی گفتگو کرده، افزود: «ترامپ در ریاض، ایران را به دلیل ادامه حمایتش از گروه‌های تروریستی [به زعم آمریکا] مورد انتقاد قرار داد. ما در همین راستا کارزار فشار حداکثری علیه ایران را آغاز کردیم تا از نفود ایران در منطقه بکاهیم. تحریم‌های ما ایران را از 50 میلیارد دلار درآمد نفتی محروم کرده است.»

این دیپلمات ارشد آمریکایی در ادامه مدعی شد: «یکی دیگر از اهداف ما این است که ایران را وادار کنیم رفتارش را تغییر دهد. ما خواستار مذاکراتی هستیم که به معنای واقعی جامع باشد. این مذاکرات باید شامل پرونده هسته‌ای، فعالیت‌های منطقه‌ای ایران، حمایت از گروه‌های نیابتی و زندانی کردن اتباع آمریکایی را در بر گیرد.»

برایان هوک در ادامه با انتقاد از توافق هسته‌ای سال 2015 موسوم به برجام گفت: «برجام به هیچ وجه جامع نبود. فعالیت‌های موشکی و منطقه‌ای و حتی زندانی کردن اتباع آمریکایی در توافقنامه نبود. حتی برخی محدودیت‌های برنامه موشکی ایران کاهش یافت و فعالیت‌های ایران در این زمینه تشدید شد.»

مسئول گروه ویژه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا گفت: «جمهوری اسلامی ایران یک سیاست خارجی انقلابی را در پیش گرفته است که بزرگترین مانع برای رسیدن به صلح است. جامعه جهانی باید به ایران فشار وارد کند تا این رویه را تغییر دهد.»

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، به گمانه‌زنی‌های مطرح شده درباره دیدار رؤسای جمهور ایران و آمریکا پرداخت و مدعی شد: «آقای ترامپ گفته است که آماده است با رئیس‌جمهور ایران دیدار کند. آقای پامپئو نیز چند ماه پیش گفته بود که حاضر است بدون هیچ‌گونه پیش‌شرطی با مقامات ایران دیدار کند. ما بارها و بارها این پیشنهاد را ارائه دادیم اما ایران نپذیرفته است. ما حتی زمانی که در برجام بودیم نیز این پیشنهاد را ارائه کردیم اما از سوی ایران رد شد.»

مقامات آمریکایی از جمله برایان هوک در حالی صحبت از آمادگی برای مذاکره با ایران می‌کنند که سعی دارند از طریق وضع تحریم‌های اقتصادی شدیدی که مردم عادی ایران را هدف قرار داده و به گفته محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران مصداق بارز «ترویسم اقتصادی» محسوب می‌شوند، دست بالا را در مذاکره داشته باشند.

ایران بارها تأکید کرده است که هرگز تن به مذاکره تحت فشار، به‌ویژه با کشوری که توافقات بین‌المللی را نقض می‌کند، نخواهد داد.

از طرفی مقامات آمریکایی در حالی فعالیت‌های منطقه‌ای ایران را «بی‌ثبات‌کننده» می‌خوانند که ایران تنها با هدف تأمین امنیت داخلی خود و جلوگیری از رسیدن تروریست‌های دست‌پرورده آمریکا و متحدانش به مرزهای خود، فعالیت‌هایش در منطقه را افزایش داده است.