انتقاد تند و تیز نماینده مجلس از جانسون

نوذر شفیعی کارشناس مسائل سیاسی، با اشاره به احتمال دیدار حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور اسلامی ایران با بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلستان اظهار داشت: موضوع برای افکار عمومی بین المللی بسیار روشن است؛ توافق‌نامه ای به نام برجام بعد از سال ها بحث شکل گرفت و امروز این توافق‌نامه را برخی‌ها اجرا و برخی دیگر اجرا نمی‌کنند. برای مثال ایران اجرا می کند اما آمریکا اصلا خود را ملزم به اجرا نمی داند و اروپا هم قول اجرایی شدن را داده است.

اخبار سیاسی- وی ادامه داد: یک خلاف از سوی اروپایی ها و آمریکایی ها به عنوان شرکای برجام صورت گرفته است و یک مسأله دیگر به این مسأله دیگر افزوده می شود مبنی بر اینکه آنها عنوان می کنند که بیاییم درباره سایر مسائل گفت و گو کنیم. زمانی که ما درباره یک موضوع توافق کردیم، اما متعهد به اجرا نبودند، امروز چه شده است که باب جدیدی در موضوع جدیدی باز کنیم؟

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به موضع گیری های جانسون نخست وزیر انگلیس ، گفت: امروز بیانیه سه جانبه ای از سوی فرانسه، انگلیس و آلمان داده شد. این موضوعات فرار به جلوست و چنین اظهار نظرهایی بار مسئولیت آنها را کاهش نمی دهد، بلکه افزایش می دهد.

وی یادآور شد:‌ امروز شما در بین کشورها از رهبران کشورها، محافل سیاسی و دیپلماسی و حقوقی بپرسید که این اظهارنظر نخست‌وزیر انگلیس یا سایر همسایگان کشور تا چه اندازه قابل قبول است؟ قطعاً پاسخشان منفی است، بنابراین آنها با این اظهارنظرها روی تعهداتشان سرپوش می گذارند و فضای منطقه و روابط خودشان را با ایران دچار تلاطم می کنند؛ درحالی که باید به سمت مباحثه و حل مسائل گام بردارند اما عکس موضوع رفتار می کنند.

شفیعی ادامه داد: این مسیری نیست که ایران و اروپا را بتواند به نتیجه مثبتی برساند؛ بنابراین تجدید نظر در این دیدگاه و برعکس تشدید فشارهای حداکثری بر ایالات متحده آمریکا برای اجرای تعهدات باید در دستور کار اروپا از جمله فرانسه، انگلیس و آلمان قرار بگیرد.

وی افزود:‌ باب دیپلماسی باز است و اِشکالی در این ملاقات نمی بینم.گاهی ممکن است آقای جانسون نگرانی‌هایی داشته باشد که این اظهارنظرها را مطرح می کند، لذا یک گفت وگو می تواند آن نگرانی ها و شبهات را برطرف کند. حتما دیپلماسی باید اتفاق بیفتد، اما قرار نیست که در این ملاقات آقای جانسون از ما بخواهد که درباره برنامه های موشکی مذاکره کنیم و یا آنچه اصطلاحا نفوذ ایران در خاورمیانه است، صحبت شود. این مذاکره باید حول محور تعهدات اروپا در برجام و حول محور چرایی آمریکا و خروج آمریکا در برحام به عنوان نقض عهد صحبت شود.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به نوع ملاقات روحانی با دیگر کشورها گفت: در ملاقات با آمریکا باید شرط و شروط گذاشت اما با انگلیسی ها، فرانسوی ها، آلمانی ها و روسی ها مذاکره داریم و اینجا چندان بحث شرط و شروط نیست اما باید دیدار به گونه ای پیش برود که ما می خواهیم نه آنچه که انگلیسی ها بخواهند.

وی ضمن گلایه از عملکرد وزارت خارجه گفت:‌ آقای روحانی بسیار حرف برای گفتن دارد اما متأسفانه وزارت خارجه ما تنبل و ناکاراست. این وزارت باید بدنه ای داشته باشد که بتواند استراتژی طراحی کند و با دیپلمات های مجرب پیگیر مسائل باشد که متأسفانه چنین چیزی را در وزارت امور خارجه نداریم.

شفیعی اظهار داشت:‌ در وزارت خارجه ما بیشتر کارمند ـ محوری حاکم است تا دیپلماسی ـ محوری، از این رو متأسفانه فرصت هایی که پیش می آید وزارت خارجه نمی تواند خوب شکار کند و از آن استفاده کند، به خاطر همین ما دائما در یک وضعیت انفعالی قرار داریم و همیشه باید به اظهارنظر دیگران پاسخ دهیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم گفت: به‌نظر می آید آقای روحانی باید فکری برای تقویت بنیه وزارت امور خارجه کند. البته بخشی از کار برعهده خودش بوده است، اما بار اصلی مسئولیت برعهده وزارت امور خارجه است و وزارت امور خارجه تنها تشریفاتش را برعهده گرفته است و از دو رکن حقوقی دیپلماسی و سیاسی دیپلماسی غافل است.