خطوط قرمز جمهوری اسلامی غیرقابل مذاکره است

اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل طی بیانیه‌ای نسبت به عملکرد رئیس جمهور و تیم همراه در سفر به نیویورک و حضور آنها در هفتاد و چهارمین نشست سالیانه مجمع عمومی سازمان ملل تاکید کرد: خطوط قرمز جمهوری اسلامی، غیرقابل مذاکره و خارج از چارچوب مذاکرات هسته‌ای است که این امر جای هیچ گونه ملاحظه ای نخواهد داشت.

اخبار سیاسی- متن این بیانیه به شرح زیر است:

« هفتادوچهارمین نشست سالیانه مجمع عمومی سازمان ملل در شرایطی برگزار شد تحلیلگران اعتراف می‌کنند جمهوری اسلامی ایران دست برتر منطقه جنوب غرب آُسیا در تحولات مختلف است، همچنین سیاست ایالت متحده آمریکا در قبال جمهوری اسلامی فشار حداکثری همراه با دروغ و نفرت پراکنی است و سخنرانی رئیس جمهور آمریکا نیز در همین چارچوب و همراه با اتهامات گسترده به جمهوری اسلامی بود. از طرفی کشورهای اروپایی عضو برجام همچنان مشی ثابت پسا برجامی خود یعنی همراهی با آمریکا در مواضع ضد ایرانی، اتلاف وقت در انجام تعهدات خود و ناکامی در جبران خروج آمریکا از برجام را حفظ کرده اند.

علی ای‌حال با توجه به شرایط عنوان شده تحلیل رفتار و گفتار تیم اعزامی به نشست هفتاد و چهارم مجمع عمومی سازمان ملل جهت نقد مواضع دولت و روشنگری اجتماعی امری لازم و ضروری است.

1. در ابتدا لازم است از مواضع ریاست محترم جمهور در قبال اتفاقات منطقه جنوب غرب آسیا از جمله: بیان نقش سازنده جمهوری اسلامی در منطقه، مظلومیت ملت فلسطین، جنایات رژیم غاصب صهیونیستی، تبیین نقش جنگ افروزانه آمریکا و محوریت بودن در افراطی گری و همچنین حمایت ایشان از کشورهای محور مقاومت تشکر کرد.

2. یکی از مهم‌ترین گزاره‌های مطرح شده در سخنان ریاست محترم جمهور در چارچوب برجام و مذاکرات با طرف غربی، گزاره «اگر بیشتر می خواهید، باید بیشتر بپردازید» است، گزاره ای که در تضاد با مقدمه چینی های ریاست محترم جمهور در همین سخنرانی است.

آقای روحانی در ابتدای صحبت خود جنایات آمریکا نسبت به ملت ایران را این گونه شرح می‌دهند:« چگونه می‌توان باور کرد که جنایت و فشار بر زندگی ۸۳ میلیون ایرانی به ویژه زنان و کودکان برای دولتمردان آمریکایی امری خوشایند و موجب افتخار تلقی‌شود و استفاده از تحریم علیه طیفی از کشورها همچون ایران، ونزوئلا، کوبا، چین و روسیه به یک اعتیاد مفرط تبدیل شده‌باشد. ملت ایران هرگز این جنایت‌ها و این جنایت‌کاران را نه فراموش می‌کند و نه می‌بخشد.» ایشان در ادامه با اشاره به برجام رفتار آمریکایی‌ها را نه تنها نقضِ قطعنامه ۲۲۳۱، بلکه تجاوز به حاکمیت و استقلالِ سیاسی و اقتصادی کلیه کشورهای جهان دانستند حال با این شرایط چگونه می شود از «بیشتر در برابر بیشتر» با چنین کشوری وچنین سیاستی سخن گفت؟

آیا این دو بند از گفتار ریاست محترم جمهور در تضاد کامل با همدیگر نیست؟ آیا صحبت از تعهد بیشتر به کشوری که از تعهدات قبلی خود ذیل قطعنامه 2231 سر باز زده و تحریم های حداکثری علیه ملت ایران اعمال کرده است، امری عقلانیست؟

سوال مهم تر در این زمینه این است که آیا ریاست محترم جمهور بدون مشاوره و مصوبه مجلس شورای اسلامی، بدون مصوبه شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام می تواند چنین تعهداتی را اعلام کند؟

3. گزاره «بیشتر در برابر بیشتر» ذهن ها را به این سمت سوق می دهد که جمهوری اسلامی چه امتیاز بیشتری قرار است بپردازد؟ و آیا تعهدات متصور در این گزاره در چارچوب مسائل هسته ای است یا فراتر از آن؟ و آیا امکان تعهدات فراتر از مسائل هسته ای از جانب جمهوری اسلامی وجود دارد یا خیر؟ مگر نه این که دولت با گام های کاهش تعهدات برجامی در مرحله «کمتر در برابر کمتر» است، حتی در صورت پذیرش گزاره توسط طرف بدعهد غربی چگونه می شود چنین چرخشی از سمت غرب را تضمین کرد؟

مسئله قابل توجه و خطرناک این است که دولت جهت ترمیم سیاست شکست خورده خود در برجام و ارتباط با غرب حاضر به پرداخت هزینه های کلان جهت بازگشت به میز مذاکره است، همان سیاست استعماری و قلدرمابانه غربی‌ها در جهت محدودیت های موشکی،نظامی، امنیتی و منطقه ای نسبت به جمهوری اسلامی. موارد اعلام شده خطوط قرمز جمهوری اسلامی، غیرقابل مذاکره و خارج از چارچوب مذاکرات هسته‌ای است که این امر جای هیچ گونه ملاحظه ای نخواهد داشت.

4. ریاست محترم جمهوری در بخشی از سخنرانی خویش ضمن اشاره به اینکه اقتصاد ایران در سال ۲۰۱۷، بالاترین نرخ رشد اقتصادی در جهان را همراه با کاهش مستمر نرخ تورم داشت، همچنین رشد تولید ناخالص داخلی ایران بدون نفت در ماه‌های اخیر و مثبت بودن تراز تجاری تلویحا از پیشرفت جمهوری اسلامی با مقاومت در برابر فشارحداکثری صحبت می کنند، بر چه مبنایی همچنان سیاست غالب دولت خود را در سازش با غرب قرار می‌دهند؟ مگر نه آن گونه که ریاست محترم جمهور خود می‌گویند تجربه مذاکره با غرب شکست خورده و مقاومت ملت ایران جواب داده است، پس در این شرایط صحبت از بیشتر در برابر بیشتر بر چه مبنایی است؟

5.گزاره دیگری در صحبت ریاست محترم جمهور مبنی بر «عکس یادگاری آخرین ایستگاهِ مذاکره است، نه اولین ایستگاه»، گزاره ای کاملا مخالف بیانات مقام معظم رهبری است، رهبر معظم انقلاب هرگونه مذاکره و نشست دو جانبه با آمریکا را ممنوع کردند و مذاکرات را مشروط به برگشت دولت آمریکا به برجام و در چارچوب 1+5 کردند، در حالی که همگان بر این باورند که مخاطب عبارت عکس یادگاری شخص دونالد ترامپ می باشد و جهت استفاده تبلیغاتی برای انتخابات 2020 آمریکا به وی اطلاق می شود و از این جهت این گزاره هدفی کاملا غلط دارد و بی اعتنایی به سیاست های کلی نظام جمهوری اسلامی است.

6. با توجه به اتهامات بی اساس و سراسر دروغ سه کشور اروپایی طی بیانیه ضدایرانی خود و همچنین اتهامات بوریس جانسون «نخست وزیر انگلیس» در خصوص احتمال مقصر بودن ایران در حملات اخیر انقلابیون یمن به پالایشگاه آرامکو و جوسازی منفی گسترده علیه جمهوری اسلامی همراه با سعودی و آمریکا در همین ایام، چرا باید تصاویر زننده خنده های رئیس جمهور ایران در کنار نخست وزیر انگلیس و سایر رهبران کشورهای اروپایی در این فضای اتهام و دروغ پراکنی انتشار پیدا کند؟ در صورتی که شئون دیپلماتیک حتی ایجاب می کرد دیدار با جانسون به علت گستاخی ها و بی احترامی های وی لغو شود.

در پایان انتظار می رود جناب آقای روحانی و دستگاه دیپلماسی در مناسبات و نشست‌های بین الملی ضمن پایبندی به اصول مبنایی جمهوری اسلامی، سیاست‌های کلی نظام اسلامی و با رعایت شان مقتدرانه انقلاب اسلامی با عبور از تئوری سازش با غرب به گفتمان مقاومت برگردند و با تکیه بر ظرفیت های داخلی و ارتباطات سازنده با دیگر کشورها، دیپلماسی ارتباط عزتمندانه با جهان منهای استعمار، استکبار و زیاده خواهی را سرلوحه برنامه خویش قرار دهند.»