گمانه‌زنی جدید سفیر آمریکا در فلسطین اشغالی درباره «معامله قرن»

بعد از چند بار تعویق، روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» خبر داد که طرح صلح آمریکا موسوم به «معامله قرن» تا قبل از پایان سال جاری میلادی (۲۰۱۹) رونمایی خواهد شد.

اخبار سیاسی- به گزارش این روزنامه، «دیوید فریدمن» سفیر آمریکا در فلسطین اشغالی در این خصوص گفت: من کاملا اطمینان دارم که این طرح در ۲۰۱۹ اعلام خواهد شد، نمی‌خواهم بگویم طی یک هفته یا یک ماه (دیگر) اما ما بسیار به خط پایان نزدیک هستیم.

فریدمن در پاسخ به این سوال که آیا امکان دارد این طرح قبل از تشکیل ائتلاف دولتی رژیم صهیونیستی رونمایی شود، گفت: می‌خواهیم طرح مذکور را در فضایی منتشر کنیم که دولت قادر به تعامل با آن باشد.

فریدمن در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چه دلیلی باعث شده که آمریکا در سایه مخالفت فلسطینی‌ها با این طرح اساساً بخواهد آن را ارائه کند، گفت: من مثل شما درباره عکس‌العمل فلسطینی‌ها بدبین نیستم علی‌رغم اینکه ما برای این احتمال آماده‌ایم. ما در دولت ترامپ بر ارائه هیچ چیزی قبل از فرا رسیدن زمان آن متمرکز نمی‌شویم زیرا هنوز وقت زیادی داریم.

این چندمین باری است که برخی مقامات آمریکا یا نمایندگان آن موعدی را بر رونمایی از معامله قرن تعیین می‌کنند. «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی پیش‌تر گفته بود که پس از انتخابات این رژیم، طرح آمریکا رونمایی خواهد شد.

اما شبکه «کان» رژیم صهیونیستی اعلام کرد، علی‌رغم این گفته نتانیاهو، احتمالا دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در آینده نزدیک از این طرح رونمایی نمی‌کند (جزئیات بیشتر).

آخرین بار که قرار بود، بخش سیاسی این طرح رونمایی شود، اواخر فروردین یا اوایل اردیبهشت ماه بود اما با تشکیل نشدن دولت جدید رژیم صهیونیستی و برگزاری انتخابات مجدد، این امر نیز برای چندمین بار به تعویق افتاد.