شرایط امروز اقتضا می کند تعهدات برجامی را انجام ندهیم

کاظم جلالی عنوان کرد: همان‌طور که می‌دانید جمهوری اسلامی مبنای کار خود را در جریان فعالیت هسته‌ای بر تعامل و مذاکره قرار داده بود و هنوز هم بر همان روال است، به عبارتی ما هیچ‌گاه میز مذاکره را ترک نکرده و از مذاکره فرار نکردیم، اما چند تجربه تاریخی به ما آموخت که دیگران بدعهد هستند، زمانی همین اروپایی‌ها بدعهدی کردند، علی‌رغم این‌که ما با آنها موافقت‌نامه‌هایی داشتیم و چند بار مذاکرات به نتایجی رسیده بود، اما آنها بدعهدی کردند و بعد هم مذاکرات به ماجرای برجام منجر شد.

اخبار سیاسی- رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی افزود: در نهایت هم آمریکایی‌ها به معاهده و تعهدات خودشان پشت پا زدند و خارج شدند و پس از آن اروپایی‌ها نیز به طور عملی نتوانستند کاری از پیش ببرند و تعهدات خودشان را انجام دهند. اکنون دو برداشت وجود دارد، اروپا وزن خودش را در عرصه جهانی نشان داد که عملا چندان وزن و اعتباری ندارد. شاید خیلی‌ها تصور این را نداشتند که این‌قدر در برابر ایالات‌متحده کم وزن باشند و اوضاع به شکلی پیش رفت که خود اروپایی‌ها به این کم وزنی اذعان کردند. اگرچه در این میان بهانه‌هایی داشتند که اقتصاد اروپا مبتنی بر بخش خصوصی است و بخش خصوصی نیز مسیر خودش را می‌رود و دولت خیلی نمی‌تواند با بخش خصوصی آمرانه برخورد کند. 

وی ادامه داد: حال این یک نگاه خوشبینانه است که اروپایی‌ها از چندان وزنی برخودار نیستند، اما در این‌سو یک نگاه بدبینانه نیز وجود دارد که اروپایی‌ها نیز نخواستند یک نوع همکاری را برای انجام تعهدات خودشان داشته باشند. لذا هر دو نگاه می‌تواند وجود داشته باشد، اما نتیجه با وجود این دو نگاه فرقی نمی‌کند و اصل قضیه این است که جمهوری اسلامی تعهداتی را در برجام پذیرفت و به آن تعهدات نیز عمل کرد.

جلالی گفت: بنابراین طبیعی است وقتی یک طرف تعهدات خودش را انجام نمی‌دهد، نمی‌تواند انتظار داشته باشد که در یک طرف تعهد و مسئولیت وجود داشته باشد و در طرف دیگر خودش را بر حق می‌داند و از مسئولیت شانه خالی می‌کند. در نتیجه جمهوری اسلامی نیز در بر اساس این منطق که تعهد در برابر تعهد کار خودش را  انجام داد، امروز وقتی اروپایی‌ها تعهد خودشان را انجام نمی‌دهند، لذا شرایط اقتضا می‌کند که جمهوری اسلامی نیز تعهدات خودش را انجام ندهد. اگرچه ایران یک مسیر منطقی را در پیش گرفت و مثل آمریکایی‌ها یک‌دفعه از برجام خارج نشد و سخنی درباره انجام ندادن تعهداتش مطرح نکرد. 

وی افزود: درباره رفتار جمهوری اسلامی در رابطه با برجام نوعی عقلانیت، کاملا مشهود است و بر این اساس که تعهدات به شکل گام به گام کاهش پیدا کند که به همین منظور سه گام در راستای کاهش تعهدات برداشته شد و رهبری مجددا در جمع فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تاکید کردند که گام‌های بعدی هم باید برداشته شود و کاملا نیز روشن فرمودند که مسئولیت کاهش تهعدات هسته‌ای ایران بر عهده سازمان انرژی اتمی است که مسئولان سازمان انرژی اتمی اعلامیه دادند که همین طور مسیر گام به گام را در پیش گرفتند و کاهش انجام تعهدات را خواهیم داشت.

رئیس پژوهشگاه مجلس اظهار کرد: همانطور که اشاره کردم جمهوری اسلامی با یک عقلانیتی گام‌های خود را در زمینه کاهش تعهدات برجامی برداشت، زیرا در طرف مقابل حرکت عملی مبنی بر ایفای تعهداتش ندید، حال یا توانش را نداشت یا به نوعی خواست با آمریکا در سیاست‌های فشار حداکثری بر جمهوری اسلامی همراهی کند.