واکنش عادل الجبیر به حمله به نفتکش ایرانی

عادل الجبیر وزیر مشاور در امور خارجه عربستان به موضع گیری درباره نفت کش ایرانی پرداخت.

اخبار سیاسی- وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا عربستان نفت کش ایرانی را هدف قرار داده است، مدعی شد: قطعا خیر، ما از این کارها نمی کنیم. ما قبلا در حادثه حمله به تاسیسات نفتی آرامکو ایران را مورد سرزنش قرار دادیم زیرا موشک ها و پهپادها ساخت ایران بودند و می دانیم که حمله از شمال انجام شده است نه جنوب. ما از سازمان ملل خواسته ایم که در روند تحقیقات مشارکت داشته باشد و برخی کشورها به تحقیق درباره مکان حمله پیوسته اند و به محض تکمیل تحقیقات نتایج آنرا اعلام خواهیم کرد. ما در این کارها(حمله به نفتکش ایرانی) دخیل نیستیم. جدای از آن گزارش ها در این باره ضد و نقیض است. شرکت نفت ملی نفت ایران می گوید که هدف قرار نگرفته است و فرد دیگری می گوید که هدف قرار گرفته است و یکی دیگر می گوید که نفت نشت کرده است. داستان روشن نیست اما ما در این دخالت نداشته ایم و قبلا هم اینکار را انجام نداده ایم. قصه هنوز مبهم است و ما منتظر می مانیم تا ببینیم چه رخ داده است قبل از اینکه برداشتی داشته باشیم.

این در حالی است که روز گذشته هم سخنگوی اداره مرزبانی سعودی امروز (شنبه) در اولین واکنش به حادثه برای نفتکش ایرانی در دریای سرخ و در نزدیکی ساحل «جده» مدعی شده بود که مرزبانی سعودی قصد کمک‌رسانی داشته اما نفتکش ایرانی جی پی اس خود را خاموش کرده و تماس‌ها را بی پاسخ گذاشته است.

این مقام سعودی ادعا کرده بود که در ساعت ۱۱:۴۷ دقیقه روز جمعه (به وقت محلی) ایمیلی از ایستگاه ساحلی جده دریافت شد که حاوی پیام ناخدای نفتکش (سابیتی) که پرچم ایران را حمل می‌کرد بود.

به ادعای مرزبانی سعودی، در پیام ناخدای نفتکش آمده بود که دماغه نفتکش دچار شکستگی شده و مواد نفتی در حال نشت کردن به داخل دریاست.

وی مدعی شده بود: هنگامی که در حال تحلیل اطلاعات از سوی مراکز هماهنگی جهت امدادرسانی بودیم، مشخص شد که نفتکش به مسیر خود ادامه داده و از مسافت ۶۷ مایل دریایی ساحل جده دور شده است و همچنین جی پی اس خود را نیز خاموش کرده و به تماس‌ها پاسخگو نیست.

مرزبانی دولت سعودی در ادامه ادعا کرده بود: در ساعت ۱۵:۵۰ دقیقه، بار دیگر مکان نفتکش به روزرسانی و مشخص شد که در مسافت ۷۹ مایل دریایی در جنوب غرب ساحل جده و در ۶۴ مایل دریایی نزدیک‌ترین ساحل قرار دارد و با سرعت ۹.۷ گره دریایی در درجه ۱۵۲ در حال حرکت است.

گفتنی است که وابط عمومی و امور بین الملل شرکت ملی نفتکش ایران نفتکش ایرانی سابیتی صبح روز جمعه ۱۱ اکتبر ۲۰۱۹ اعلام کرد: «نفتکش ایرانی سابیتی در ساعت های ۵ و ۵:۲۰ صبح روز جمعه ۱۹ مهرماه ۹۸ به وقت ایران در ۶۰ مایلی بندر جده عربستان سعودی دچار تخریب در بخش بدنه شده است که احتمال می‌رود دلیل آن اصابت دو موشک باشد. این سانحه آسیب‌دیدگی در مخازن ۱ و ۲ در قسمت سمت راست کشتی به ابعاد نیم تا یک و نیم متر در بدنه کشتی ایجاد کرده است. منشا این حملات هنوز مشخص نشده است و تحت بررسی و رصد کارشناسی و امنیتی قرار دارد.این کشتی خوشبختانه دچار حریق نشده است و همه کارکنان کشتی در وضعیت سالم و ایمن به سر برده و کشتی نیز با تلاش کارکنان کشتی و هدایت کارشناسان حاضر در اتاق اضطرار شرکت ملی نفتکش در وضعیت با ثباتی قرار دارد».

سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به هدف قرار گرفتن نفتکش ایرانی «سابیتی» در دریای سرخ گفت: «بررسی‌های انجام شده توسط شرکت ملی نفتکش ایران نشان می‌دهد که کشتی ایرانی از مکانی نزدیک به کریدور عبوری این نفتکش از شرق دریای سرخ، دو بار و به فاصله حدود نیم ساعت مورد هدف قرار گرفته و آسیب‌دیده است. خوشبختانه خدمه نفتکش هیچ‌گونه آسیبی ندیده‌اند و شناور در حالت پایدار قرار دارد. در چند ماه گذشته برخی اقدامات تخریبی دیگر نیز علیه نفتکش‌های ایران در دریای سرخ صورت پذیرفته که بررسی‌ها درخصوص عوامل دخیل در این اقدامات در حال انجام است. کلیه مسئولیت‌های ناشی از این اقدام از جمله آلودگی شدید زیست محیطی ایجاد شده در منطقه بر عهده عوامل این ماجراجویی خطرناک است. بررسی جزئیات و عوامل این اقدام خطرناک ادامه داشته و پس از حصول نتیجه اعلام خواهد شد».