امید نقطه اصلی بیانیه گام دوم است

 حجت الاسلام والمسلمین  محمدجواد حاج علی اکبری رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه صبح امروز دوشنبه ٢٢ مهرماه در همایش تبیین علمی گام دوم انقلاب در ارتش ضمن تسلیت به مناسبت فرارسیدن ایام اربعین حسینی گفت: نکات مدنظر در بیانیه گام دوم انقلاب باید به خوبی تبیین شده و مانند قطرات باران حیات بخش بر پیکره جامعه ببارد.

اخبار سیاسی- او ادامه داد: بیانیه گام دوم یک کار مقطعی نیست بلکه نگاه راهبردی به سال های پیش رو برای جامعه و نسل‌های آینده است و به همین جهت هم باید به این بیانیه در تراز خودش نگاه شود.

حاج علی اکبری اظهار کرد: بیانیه گام دوم لایه‌های عمیق فراوانی دارد که نیاز است تا با نگاهی عالمانه و اجتهادی فقه سیاسی شیعه را در عصر حاضر قدر بدانیم.

او افزود: مخاطبان اصلی این بیانیه جوانان هستند. به همین دلیل باید جوانان درصدد اجرای نقش پررنگ از این متن قوی برآیند. نقطه اصلی و مرکزی این بیانیه «امید» و پیوست آن هم ما «می توانیم» است. یعنی اگر با دقت به این بیانیه نگاه کنیم از آغاز تا پایان امید صادق در آن جلوه دارد. نگاه این بیانیه عمیق و مبتنی بر سنت های الهی و متناسب با شرایط و زمان حال جامعه ما تنظیم شده و مسیر آینده ما را روشن می کند. ایشان برای این بیانیه سرمایه گذاری فراوانی کرده و نگاه ویژه ای هم به آن دارند.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور اظهار کرد: اخیرا گروه‌های پژوهشی و بخش‌های علمی در تحقیق درباره این بیانیه دقیق وارد شدند تا از نعمت وجود آن بیشتر آگاه شوند. نکته مهم این بیانیه برای تبدیل به گفتمان عمومی و جاری در جامعه، نیازمند برنامه ریزی و کار گفتمانی هنرمندانه، دقیق و وسیع است. برای اداشدن حق این بیانیه باید هم کار ملایم و اقناعی انجام شود و هم تبدیل به برنامه شود.

 

او ادامه داد: برای تبدیل این بیانیه به برنامه مسئولیت‌های برخی افراد کمتر و برخی دیگر نیز بیشتر است اما مسئولیت کلی آن به صورت همگانی تبیین شده است. آنچه که از ساختار کلان بیانه احصا می‌شود قالبی است که در سه بسته هفت تایی در بیانیه با آن مواجه هستیم که ذیل آن منظومه فراگیر که از اندیشه رهبر عالیقدر و امام عظیم الشأن نشات می‌گیرد.

حاج علی اکبری در ادامه با اشاره به سایر ابعاد بیانیه گام دوم انقلاب نیز تاکید کرد: در بخش اول این بیانیه دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی احصا شده که عبارتند از تضمین ثبات، امنیت و حفظ تمامیت ارضی، موتور پیشران کشور در عرصه علم و فناوری و زیرساخت‌های اقتصادی، به اوج رساندن مشارکت مردم در مسائل سیاسی و اجتماعی، ارتقا بینش مردم، ارتقا شگفت آور بینش سیاسی مردم و نگاه آنها به مسائل بین المللی، سنگین کردن کفه عدالت در تقسیم امکانات عمومی کشور، افزایش چشمگیر عیار معنویت و اخلاق در فضای عمومی جامعه و برجستگی روزافزون نماد ایستادگی و باشکوه و افتخار آمیز در برابر قلدران و مستکبران جهان.

او افزود: دست آوردهای بزرگی که از رهگذار انقلاب کبیر اسلامی عاید مردم ایران و بسیاری از ملت‌های منطقه و جهان از آن بهره‌مند شده‌اند، هفت ظرفیت راهبردی مطرح در بیانیه گام دوم شامل شعارهای جهانی و زنده انقلاب اسلامی، قابلیت طی شدن فاصله بین باید ها و واقعیت ها توسط جمهوری اسلامی، نگاه و روحیه انقلابی، عمل و مدیریت جهادی، تجربه ها و عبرتهای گذشته، نیروی انسانی مستعد کارآمد، اصیل دینی و ایرانی، فهرست طولانی فرصت‌های مادی کشور هستند.

امام جمعه موقت تهران درباره ماموریت‌های بیانیه گام دوم انقلاب نیز تصریح کرد: هفت ماموریت بیانیه دوم عبارتند از علم و پژوهش، معنویت و اخلاق، اقتصاد مقاومتی، عدالت و مبارزه با فساد، استقلال و آزادی، روابطه خارجی مرزبندی با دشمنان و سبک زندگی است. البته ما همواره باید در قبال حفظ این سه مجموعه هفت‌گانه وظیفه داریم و باید دستاوردهای حاصل از آن را حفظ کرد و باید ظرفیت‌های آنها را به خوبی شناخت و درصدد تقویت آنها تلاش کنیم. در محور مأموریت‌ها هم وظیفه ما تحقق آنها در صحنه جامع و عینیت بخشیدن به آنها است.

او ادامه داد: یکی دیگر از کارهای ما در این باره گفتمان سازی و کار ترویجی است. جنگ امروز جنگ روایت‌ها است و نکته این بیانیه در این میدان این است که به موقع و در هنگام نیاز نگاه عالمانه، آرمانگرایانه و استوار از انقلاب اسلامی ارائه شده است.

حاج علی اکبری در ادامه با اشاره به اینکه باید در این باره کار بینشی و اساسی انجام شود، تصریح کرد: افرادی که اهل نظر هستند باید با انجام راهنمایی نحوه و چگونگی تبدیل بیانیه گام دوم انقلاب به گفتمان غالب و فراگیر را تبیین کرده و درباره آن مباحثه کنند.

او افزود: نکته دوم هم تبدیل شدن بیانیه به برنامه است و در این باره به هم اندیشی و هم‌فکری در همه بخش‌ها نیاز داریم. یکی از زمینه‌های این هم‌فکری همین همایش علمی است که امروز در آن حضور داریم. که باید در ذیل این هم اندیشی و کار جمعی به تبدیل شدن بیانیه به برنامه هم‌فکری کنیم. البته تمام حوزه ها باید بیانیه را به عنوان سند مبنای خود تبیین کرده و همه باید با پژوهش در متن این بیانیه، متون مربوط به خود را از آن استخراج و در کارهای خود استفاده کنند.

رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه با اشاره به هفت‌گانه‌ها اظهار کرد: نیروهای مسلح می‌توانند یک متن پژوهشی در این سه هفت‌گانه انجام داده و حداقل ۱۰۰ سر فصل از آن استخراج و تبیین کند، این کار باعث جریان پیداکردن این بیانیه در محیط زیست ما می‌شود.

او ادامه داد: بیانیه گام دوم انقلاب نقطه اتصال بین دستاوردها، ماموریت‌ها و ظرفیت‌ها است که مجموعه‌ای از عنایات و الطاف الهی را به ما نشان می‌دهد که می‌توانیم با نگاه به آنها مأموریت‌های پیش رو را جامع عمل بپوشانیم. این بیانیه فشرده سازی مطالب تفصیلی رهبر انقلاب است که ایشان در جاهای دیگر ارائه کرده‌اند. 

حاج علی اکبری در ادامه با اشاره به تلاش‌های ارتش جمهوری در تحقق این بیانیه گفت: ارتش با استفاده از نیروی جوانان و تاثیرگذاری اجتماعی، از یک تاثیرگذاری ویژه بهره می‌برد و باید از فرصت حضور جوانان در دوران سربازی که یک دوره طلایی است به نحو احسن استفاده کرد.

او افزود: با این بیانیه اتفاق خوب ایجاد روحیه تمدن سازی در نظام انقلابی در حال رخ دادن است. کلمه نظام انقلابی یک کلمه ویژه در بیانیه گام دوم انقلاب است، چرا که در ادبیات رایج بین نظام و انقلاب ترکیب قائل نیستند اما اینجا به خاطر آرمان‌های بسیار بزرگی است که ما و نهضت اسلامی پیش رو داریم که در نهایت متصل به طلوع خورشید ولایت می‌شوند و بر آن تاکید شده است. این انقلاب همچنان ادامه دارد و نظام برخاسته از انقلاب با حفظ طراوت و انقلابی خود است که می تواند مسیر را ادامه دهد.

حاج علی اکبری در ادامه با اشاره به اینکه نظام انقلابی در مسیر تمدن سازی است، تاکید کرد: برای تمدن سازی در نظام انقلابی باید از سلول های جامعه انقلابی یعنی آحاد انسان‌ها در یک چرخه سه‌گانه خودسازی، جامعه‌سازی و تمدن سازی خود را آماده کنند. البته رهبر انقلاب به تمدن سازی و تمدن نوین اسلامی عنایت بیشتری دارند که بسیار شوق انگیز است.

امام  جمعه موقت تهران با اشاره به سخنان رهبر انقلاب درباره اربعین تاکید کرد: اربعین معجزه زمان ما است که نقش تمدن سازی آن از منظر رهبر معظم انقلاب  مورد توجه قرار می‌گیرد و همیشه بر این موضوع تاکید دارند که نشان دهنده اهمیت آن برای حرکت به سمت تمدن اسلامی است.

او با بیان اینکه در هفت‌گانه ماموریت‌ها دومین مسئله معنویت و اخلاق است، ادامه داد: مقام معظم رهبری دراین باره تعبیر جالبی دارند و می‌گویند اگر قصد آگاهی درباره اهمیت معنویت و اخلاق را دارید باید آگاه باشید که اگر معنویت و اخلاق در جامعه باشد اما جامعه در حوزه‌های مادی به جایی نرسد می‌تواند بهشت را تجربه کند اما اگر در معنویت و اخلاق به ترازی نرسید اما به بخش‌های دیگر موفق شویم آنجا جهنم درست می‌شود.

امام جمعه موقت تهران گفت: در تمدن غرب برخی از پیشرفت ها به انسان را اعجاب وامی‌دارد. اما به واسطه نداشتن معنویت و اخلاق ملاحظه می‌کنید که چه روزگاری دارند و چه آینده‌ای برای بشریت درست می کنند.

او در پایان با تاکید اشاره معنویت و اخلاق در بیانیه گام دوم گفت: برخی می‌گویند می‌خواهید مردم را به زود به بهشت ببرید، که در این ارتباط رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم تصریح می‌کنند که ما باید زمینه‌ها را برای ورود مردم به بهشت فراهم کنیم و با کسانی که می خواهند مردم را به جهنم بفرستند مقابله هوشمندانه شود.