ترامپ به اردوغان رو دست زد/ دیپلماسی و مذاکره تنها راه حل منازعه ترکیه و کردهای سوریه

 اخبار سیاسی-ترامپ نشان داده از ابتدای تصدی ریاست جمهوری آمریکا تا به امروز تصمیمات ناگهانی و غافلگیر کننده بسیاری گرفته است و در قضیه اخیر نیز اگرچه به اردوغان و ترکیه چراغ سبز داد تا علیه کردهای سوریه حمله کنند اما پس از آن طی بیانیه ها و اظهاراتی مخالفت خود را با این حمله اعلام کرد تا به قول معروف ترکیه در وضعیت آمپاس قرار گیرد.

به گزارش افکارنیوز، به نظر می رسد اردوغان نباید با طناب ترامپ به چاه می رفت و برای حل مشکل خود با کردها باید راه مذاکره را در پیش می گرفت.

بروجردی از چهره های سرشناس مجلس با اشاره به حمله نظامی ترکیه علیه کردهای سوریه و همچنین خروج نظامیان آمریکایی از شمال این کشور اشاره کرد و گفت: آنچه که برای ما مهم است، این بوده که هرگونه تجاوزی را به هر کشوری را نمی‌توانیم بپذیریم.

وی در ادامه افزود: با توجه به اینکه سوریه یک کشور مستقل و عضو سازمان ملل متحد است؛ حمله به خاک این کشور غیر قابل قبول بوده، که امیدواریم ترکیه هر چه سریعتر این سیاست را تغییر بدهد و نیروهای خود را از این کشور خارج کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: طبیعتا؛ حفظ امنیت سوریه بر عهده دولت این کشوراست و تاکنون هم دولت سوریه نشان داده که در مبارزه با تروریسم و داعش با جدیت فراوانی عمل کرده است.

نماینده مردم بروجرد تصریح کرد: به هر صورت ساکنان ملت سوریه از هر قومیتی که باشند "چه کرد و چه عرب" بخشی از ملت سوریه هستند؛ بنابراین هرگونه معظلی هم در این زمینه وجود داشته باشد، دولت سوریه بایستی آن را برطرف کند، نه اینکه یک دولت خارجی بخواهد در آن دخالت کند.

همچنین جعفر زاده این آبادی دیگر نماینده مجلس نیز در این خصوص گفت: جمهوری اسلامی ایران بر اصل «دیپلماسی» برای رفع منازعاتی که منطقه را به آشوب می‌کشد، تاکید دارد و علت مخالفت ایران با حضور نیروهای آمریکایی در منطقه، رفتار عربستان در یمن، رفتار رژیم صهیونیستی، رفتار ترکیه با سوریه عدم استفاده از راهکار دیپلماسی است.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برگشت به معاهدات بین‌المللی و استفاده از میز دیپلماتیک است تنها راه حل رفع مناقشات منطقه‌ای و بین‌المللی است. استفاده از قوه قهریه علیه افراد غیر مسلح و زنان و کودکان بی‌گناه که تقصیری در فرایند تصمیم‌گیری سیاستمداران ندارند، ناعادلانه است.

وی افزود: تقاضای جمهوری اسلامی ایران از همه گروه‌های درگیر در منطقه اعم از عربستان در یمن، طالبان در افغانستان و ترکیه در شمال سوریه می‌خواهد که بر اساس توافقات و معاهدات عمل کنند. برخی از این کشورها چون ترکیه و سوریه در سال‌های گذشته توافقاتی انجام دادند که در حال حاضر هم می‌توانند به آن استناد کنند.

نایب رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: گروه‌های درگیر باید از ظرفیت‌های دیپلماسی و امکان و اختیارات مراجع قضایی صالح بین‌المللی استفاده کنند زیرا استفاده از قوه قهریه به جز ریختن خون و کشته شدن کودکان بی‌گناه نتیجه دیگری ندارد. بنابراین تنها راهکار استناد به توافقات صورت گرفته و استفاده از ظرفیت بین‌المللی است.