احتمال حضور ترامپ درانتخابات آتی ریاست جمهوری بسیار ضعیف است

 جلال ساداتیان دیپلمات اسبق کشورمان وکارشناس مسائل بین الملل درباره روند استیضاح ترامپ اظهار کرد: ترامپ تاکنون دارای عملکرد خوبی نبوده و تعدادی از نمایندگان به خصوص دموکرات‌ها علیه او به دنبال اسناد و مدارکی بوده و هستند  تا بتوانند جریان استیضاح او را به راه بیندازند. این اقدام آنها نه صرفا به عنوان یک رقابت حزبی،  بلکه به عنوان دفاع از حقوق مردم و حیثیت ایالات متحده آمریکا انجام می شود، زیرا  رفتار  دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور در بسیاری از موارد باعث نارضایتی مردم ، نمایندگان و روشنفکران جامعه آمریکا شده است .

اخبار سیاسی- او ادامه داد:  تعدادی از نمایندگان مجلس این کشور حتی از حزب رقیب ترامپ یعنی جمهوری‌خواه  بر سر این امر توافق داشتند،  اما روند بدست آوردن اسناد و مدارک محکمی که بتواند ترامپ را نه تنها منزوی،  بلکه  او را استیضاح  و سپس از ریاست جمهوری عزل کنند. درهمین راستا، این جریان نیازمند تعدادی از آرا است که باید کنگره متشکل از مجلس نمایندگان آمریکا و مجلس سنا این اکثریت را در اختیار داشته باشند تا بتواند آن  را اجرایی کنند، در حال حاضر اکثریت در مجلس نمایندگان را دموکرات‌ها در اختیار دارند، اما در سنا اینگونه نیست. در مجلس سنا هنوز اکثریت با جمهوری‌خواهان است به مجموعه این دو باید به جایی برسند که رأی به استیضاح را داشته باشند.

اجرایی شدن استیضاح ترامپ موفقیتی برای  مجلس نمایندگان آمریکا

کارشناس سیاست خارجی تصریح کرد: اگر موضوع استیضاح ترامپ طرح شود و  مجلس نمایندگان آمریکا نتوانند او  را از ریاست جمهوری عزل کنند، باعث تضعیف دولت آمریکا خواهد شد. رئیس جمهوری که عملکرد او  همواره مورد انتقاد رسانه‌ها و حتی سیاسیون آمریکا واقع شده است، ولی هنوز بر مسند قدرت است در حالی که اگر بتوانند او را استیضاح کنند، موفقیتی برای مجلس آمریکا خواهد بود. 

ساداتیان با بیان اینکه ترامپ  در شرایط موجود ضعف‌های جدی در حوزه سیاست خارجی داشته است، افزود: این ناکارآمدی ها در موضوعات کره شمالی و خاورمیانه و مسائل مرتبط با ایران و هم در ارتباط با توافقات بین المللی که آمریکا از آن‌ها خارج شده است و پاسخ روشن و قانع‌کننده‌ای  نیز برای آن‌ها ندارد او حتی در مسائل داخلی نیز نتوانسته است نقطه قوتی از خود نشان دهد.

او افزود:  بخش قابل توجهی از کسانی که  حقوق آنها در سا‌ل‌های اخیر فراموش شده بود یعنی سفیدپوستانی که جزو مهاجرین اولیه آمریکا هستند و عملا کسی به آنها توجهی نمی‌کرد ، ترامپ از این معضل جامعه آمریکا بهره برداری انتخاباتی کرد و سعی داشت تا با وعده ایجاد اشتغال مناسب به کسانی که اشتغال مناسبی ندارند، همچنین عنوان کردن موضوع بهبود وضعیت اقتصادی آمریکا به خصوص ارتقا بخشیدن به  وضعیت این قشر  توانست رأی آنها را به خود جلب کند.

احتمال توافقات پشت پرده از کوتاه آمدن استیضاح ترامپ

او ادامه داد: به نظر می‌رسد در مورد  روند استیضاح ترامپ، توافقاتی پشت پرده صورت گرفته باشد تا اجازه دهند او دوره ریاست جمهوری خود را به پایان برساند، در مقابل  از کاندیداتوری در دور بعدی ریاست جمهوری  ایالات متحده صرف نظر کند،   ولی به نظر می‌آید چنین توافقی ظاهرا بین جریان موافق و مخالف او صورت گرفته است. 

او در خصوص احتمال موفقیت دونالد ترامپ در انتخابات آتی ریاست جمهوری این کشور اظهار کرد: این احتمال وجود دارد ولی امکان به وقوع پیوستن آن ضعیف است، اما این موضوع وجود دارد که در مقابل عدم استیضاح و پایان دوره ریاست جمهوری است از کاندیداتوری دور بعد صرف نظر کند.

ساداتیان در مورد راهبرد متناقض ایالات متحده در منطقه و اعمال تحریم‌های شدید علیه آنکارا و در مقابل معافیت قرارداد‌های تسلیحاتی با این کشور یاد آور شد: ترامپ در حوزه سیاست خارجی بسیار ضعیف، ناپخته و منفعلانه عمل کرده است یکی از این موارد همین موضوع است. او در قسمت کرد نشین‌ سوریه به عنوان مبارزه با داعش به آن‌ها وعده خود مختاری داد و آنها را به کار گرفت تا ضعف نیروی زمینی خود را در این کشور  از این طریق جبران کند.

 کردها با نداشتن حمایت آمریکا دچار چالش جدی شدند

او ادامه داد:کردها به آمریکا اعتماد کرده و ایالات متحده با وعده حمایت آن‌ها را دچار چالش جدی کرده است. اما در حال حاضر و در وضعیت فعلی این آنکارا بود که احساس خطر کرده است،  هم از کرد‌هایی که در این منطقه زندگی می‌کنند یعنی در بخش‌های شمالی سوریه و بخش‌های جنوبی ترکیه که کرد‌های به خصوص پ ک ک که سال‌ها است در تعارض و کشمکش با دولت ترکیه است و روابطی که با کرد‌های عراق همچنین با کرد‌های سوریه برقرار کرده است می‌تواند امنیت ترکیه را به خطر بیندازند بنابراین قبلا نیز شاهد حمله به کوبانی از ناحیه ترکیه بودیم و حالا هر حمله‌ای که به این قسمت کردنشین سوریه انجام شده است.

دیپلمات اسبق کشورمان  در خاتمه با اشاره به راهبرد اخیر آمریکا در منطقه عنوان کرد: ابتدا ترامپ طی اظهاراتی اعلام کرده بود که ما از خاورمیانه خارج می‌شویم و امنیت این منطقه به ما مربوط نیست، همچنین عملا پشت کرد‌هایی که به آنها وعده خودمختاری داده بود، خالی کرد و اکنون آنکارا  با تجاوز نظامی به این منطقه  در صدداست  تا کرد‌هایی را که توسط آمریکا مسلح شده و کمک‌های بسیاری را دریافت کرده بودند را مهار یا شاید نابود کند. به علاوه خواهان آن است که بخش هایی را آزاد تا بتواند جنگ‌زده‌هایی را که مدعی است حدود چهار میلیون نفر هستند و در نوار جنوبی ترکیه و بخش‌های شمالی سوریه و در خاک سوریه مستقر هستند در این منطقه مستقر کند.

او افزود: رئیس جمهور ترکیه مدعی است که موافقت آمریکا و اروپا را برای حمله نظامی اخیر خود جلب کرده است، ولی  آنها پس از حمله نظامی  با او  مخالفت  کردند. در حقیقت به نظر می‌رسد که آنکارا چراغ سبزی از ایالات متحده آمریکا دریافت کرده است و حالا پس از تجاوز  نظامی آمریکا و هم اتحادیه اروپا با او به مخالفت برخاستند. در حالیکه او مدعی است که پیشتر توانسته موافقت کشور‌ها ی غربی را نسبت به تجاوز نظامی به سوریه کسب کند.