اقدامات قابل انجام در «گام چهارم کاهش تعهدات برجام»

 حسین آبنیکی با اشاره به در پیش بودن گام چهارم کاهش تعهدات هسته‌ای ایران در برجام اظهار کرد: گام‌هایی[تعهداتی] را که در برجام برداشته‌ایم، محدودیت‌های جدی‌ای را به صنعت هسته‌ای کشور اعمال کرده است.

 اخبار سیاسی- وی با اشاره به گام‌های مهم و کلیدی که در دوره چهارم کاهش تعهدات برجامی می‌توان اتخاذ کرد، گفت: یکی فعال‌سازی سایت هسته‌ای فردو است، اینکه فردو به فعالیت تولیدی خود یعنی تولید اورانیوم غنی شده بازگردد.

کارشناس مسائل هسته‌ای عنوان کرد: اقدام دیگر می تواند، راه اندازی خط اورانیوم غنی شده ۲۰ درصد باشد چرا که نیاز مهم، اساسی و فوری ماست که بتوانیم سوخت رآکتور تهران را فراهم کنیم؛ همچنین تولید انواع رادیو دارو‌ها برای بیماران را که در دست انجام داریم، استمرار دهیم. این اقدام، نکته‌ای کلیدی است چراکه سوخت رآکتور تهران محدود است و آنها نیز به ما سوخت نمی‌دهند.

آبنیکی در ادامه خاطر نشان کرد: راه اندازی غنی سازی اورانیوم ۲۰ درصد و بعد هم سوخت ۲۰ درصد نیز می تواند مدنظر قرار گیرد و در ادامه پروژه رآکتور اراک هم گام دیگری باشد.

 رئیس پیشین مرکز توسعه سازمان انرژی اتمی گفت: گام نهایی دیگر، می‌تواند تولید ماشین‌های سانتریفیوژ و انبار‌های آن باشد؛ دراین راستا تولید ماشین‌های مقطع قدیمی و جدید و نیز نصب آن‌ها در سایت نطنز، گام مهم دیگری است که می‌توانیم آن را پیگیری کنیم. اینها گام‌های کلیدی، کاربردی، اساسی و مورد نیاز صنعت هسته‌ای است. 

وی تاکید کرد: ما در همه این موارد یاد شده با محدودیت‌های بسیار وسیعی در برجام مواجهیم که می‌توانیم این محدودیت‌ها را کمتر کنیم و گام به گام جلو برویم. با انجام اقدامات یاد شده می‌توانیم به مراحل قبلی برگردیم اگرچه یک هزینه فرصت ۶ سال را برای توسعه صنعت هسته‌ای  از دست دادیم؛ با این گام‌ها می‌توانیم تا حد زیادی به وضعیت سال ۹۲ نزدیک شویم.