پشت پرده استعفای حریری از نخست وزیری لبنان

اخبار سیاسی-  تظاهرات ضد دولتی لبنان نزدیک به دو هفته است ادامه دارد تا جایی که باعث کناره گیری سعد حریری نخست وزیر این کشور شد.

به گزارش افکارنیوز،سعد حریری فرزند فرزند سعدالدین رفیق حریری متولد ریاض عربستان و از رهبران ائتلاف 14 مارس در ابتدا پس از تظاهرات در لبنان گفته بود که از مقام نخست‌وزیری کناره‌گیری نمی‌کند اما روز گذشته و پس از 13 روز از شروع تظاهرات از بار مسئولیت شانه خالی کرد تا فرضیه های مختلفی درباره استعفایش مطرح شود.

سعد حریری پس از استعفایش گفته بود که وظیفه ما پیشگیری از فروپاشی اقتصاد و حمایت از لبنان در آتش مشکلات است. مناصب گذری هستند. وظیفه همه ما این است که از فروپاشی اقتصاد لبنان جلوگیری کنیم و مانع از سوختن لبنان شویم.

وی در صفحه توئیترش اعلام کرد که من در پاسخ به بسیاری از لبنانی‌ها که به خیابان‌ها آمده‌اند، استعفا کردم.

حریری هفته پیش سند اصلاحات اقتصادی خود را به هیئت دولت لبنان برد، آن را تصویب و پس از تصویب به مذاکره با معترضان پرداخت اما سند او نتوانست کاری را از پیش ببرد .

فرضیه اول درباره استعفای حریری این است که وی به دنبال تشکیل دولت تکنوکرات و یا عنوان شایسته سالاران است و با این استعفا قصد دارد نسخه دولت را در هم بپیچد.

وی که وابستگی اش به عربستان سعودی محرز می باشد هیچگاه نتوانست وعده های اقتصادی خود را عملی کند و حالا با خالی کردن بار مسئولیت از دوشش استعفا داد. نکته حائز اهمیت این است که سعد حریری یک بار دیگر نیز در سال 2017 پس از برگشت از عربستان استعفا کرده بود و اظهارات بسیار تندی نیز علیه حزب الله انجام داد.

فرضیه دوم این است که عوامل خارجی مانند عربستان و آمریکا به دنبال هرج و مرج در کشور لبنان بوده و استعفای حریری هم در پازل تعریف می شود.

با استعفای حریری فشار به دولت لبنان افزایش یافته و هرج و مرج بیشتر شده و پس از آن عربستان به دنبال فشار برای خلع سلاح حزب الله لبنان خواهد بود. هر چند حزب الله جایگاه ویژه ای در میان مردم لبنان دارد اما به نظر می رسد سعودی ها با حمایت ها از تظاهرات های خیابانی می خواهند فضا را گل آلود تا به اهداف سیاسی خود و هدف اصلی شان در خلع سلاح حزب الله برسند.

هر چند سید‌حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان اخیراً در سخنانی با حمایت از اعتراضات مردمی، گفته بود که مقامات دولت باید در سمت خود باقی بمانند و پاسخگوی فساد‌های چندین ساله خود باشند.

استعفای حریری وضعیت لبنان را پیچیده تر می کند و کاملا مشهود است که از سوی سعودی ها این اتفاق رخ داده زیرا رسانه های عربستان برای کناره گیری حریری لحظه شماری می کردند.

امید جعفری