اتحادیه اروپا در حمایت از انتخاب گروسی و حفظ برجام بیانیه صادر کرد

اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای ضمن استقبال از انتخاب رافائل گروسی به عنوان مدیر کل جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد بروکسل به دنبال تقویت همکاری‌ها با او در جهت حفظ برجام است.

اخبار سیاسی- این اتحادیه همچنین بر نقش آژانس در زمینه نظارت و راستی آزمایی تعهدات مربوط به توافق هسته‌ای ایران ذیل برنامه جامع اقدام مشترک تاکید کرد.

در این بیانیه آمده است اتحادیه اروپا به عنوان حامی برجام به دنبال تقویت همکاری‌های مثبت با آژانس در جهت حفظ برجام و اجرای کامل آن است.

آمریکا ۱۸ اردیبهشت پارسال به صورت یکجانبه از برجام خارج شد و اعلام کرد کارزار فشار حداکثری علیه ایران را به راه خواهد انداخت تا صادرات نفت تهران را به صفر برساند و آن را مجبور کند بار دیگر به میز مذاکره بیاید تا «توافق بهتری» برای آمریکا رقم بخورد. این اقدام دولت آمریکا پس از یک سال «صبر راهبردی» ۱۸ اردیبهشت امسال با اعلام رسمی رئیس‌جمهور کشورمان برای کاهش گام به گام تعهدات برجامی ایران روبه‌رو شد.

به دنبال آن طرف‌های اروپایی برجام، از خروج یک‌جانبه آمریکا از این توافق ابراز «تأسف» کردند و مدعی شدند بهره‌مندی ایران از مزایای اقتصادی برجام را تضمین می‌کنند. مقامات کشورمان در واکنش و در جهت تامین منافع ایران اقداماتی را در ارتباط با کاهش تعهدات برجامی آغاز کردند که تاکنون سه گام از آن اجرا شده است.