راهکار خروج لبنان و عراق از بحران‌های کنونی چیست؟

 حشمت الله فلاحت پیشه در خصوص اعتراضاتی که در لبنان و عراق رخ می‌دهد، اظهار داشت: باید بین خواسته‌های واقعی ملت‌های مسلمان به خصوص مردم لبنان و عراق  و موج‌سواری کشورهایی که راهبردهای آن‌ها در عراق و لبنان با شکست مواجه شده، تفاوت قائل شویم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: واقعیتی وجود دارد و آن این است که اکثر سیاستمداران در عراق و لبنان کارنامه قابل دفاعی در زمینه اقتصادی ندارد و عملاً طبقات جدیدی توسط سیاستمدارانشان در این کشورها شکل گرفته است که این طبقات بیش از آنکه برای توسعه کشور مفید باشد به سود سیاستمداران این کشورها است. برای مثال کاخ های صدام در عراق بین سیاست‌مداران توزیع شده و هر سیاستمداری هزینه های زیادی را به کشور تحمیل کرده و به اسم تامین امنیت، تشریفات سیاسی در این کشور به شدت افزایش یافته است.

وی افزود: رقابت سیاسی احزاب در این کشورها تبدیل به یک رقابت برای چپاول ثروت شده است، تا جایی که اعتراض اصلی مردم عراق و لبنان به فساد و مشکلات اقتصادی موجود در این کشورها است و تا زمانی که این مشکلات حل نشود باید برای اعتراضات ملت‌های لبنان و عراق احترام قائل بود و از آن درس عبرت گرفت.

فلاحت‌پیشه ادامه داد: برخی کشورها مانند عربستان، امارات، آمریکا و رژیم صهیونیستی راهبردهای مشخصی در خصوص عراق و لبنان دارند. راهبرد کشورهای امارات و عربستان در خصوص عراق این است که نوع حاکمیتی که در بغداد پس از 2003 شکل گرفته، برخلاف منافع آن‌ها بوده است و در اختیار گرفتن ریاست جمهوری در عراق توسط کردها چالش قومی برای اعراب محافظه کار ایجاد کرده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: حکومت‌های عرب محافظه کار با محوریت عربستان هرگز ریاست جمهوری کردها را در عراق به رسمیت نشناختند و در خصوص حوزه نخست وزیری و دولت عراق نیز پس از تغییرات اساسی که در سال 2003 در عراق شکل گرفت مبنی بر اینکه نخست وزیر عراق یک شخص شیعه باشد نگاه این کشورها نگاه مثبتی به این موضوع نیست.

وی افزود: با تغییراتی که در عراق شکل گرفته، این کشور از حوزه نفوذ از و قلمرو استراتژیک عربستان و امارات خارج شده واین دو کشور از هر حربه‌ای استفاده می‌کنند تا چنین عراقی آرامش نداشته باشد مگر اینکه سازو کار سیاسی این کشور مطابق میل آنها تغییر یابد.

فلاحت پیشه اظهار داشت: یک بار کشورهای عرب محافظه کار تلاش کردند تا با استفاده از داعش و گروه‌های تروریستی در عراق این کشور را از آرامش دور کنند و اکنون نیز سعی می‌کنند تظاهرات اقتصادی و اجتماعی را وارد حوزه‌های اختلافی و خونین کنند و گسل‌های درونی عراق و لبنان را افزایش دهند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در لبنان بیشترین نقش را در فساد سیاستمداران، دولت لبنان دارد که آن ها نیز با عربستانی ها ارتباط دارند؛ سیاستمداران دولتی لبنان شریک اقتصادی و فامیل پادشاهان عربستانی بوده اند و هستند. اقتصاد لبنان به گونه ای فامیلی با اقتصاد عربستان وصل شده است و همین نقطه ضعف برخی از مقامات لبنانی شده است.

وی افزود: عربستانی ها از سال 2003 که در عراق سازوکار جدید شکل گرفته است، تلاش کردند تا ابتدا از طریق نفوذ در دستگاه سیاسی قضایی سپس از طریق استفاده از بعثی ها در بدنه سیاسی و پس از آن از طریق حمایت از تروریسم و اکنون از طریق دامن زدن به آشوب ها به اهداف خود برسند.

فلاحت پیشه گفت: احزاب سیاسی در عراق و لبنان اعم از شیعه، سنی و کرد باید یک سازوکار مشخص، با برنامه ریزی و دارای نتیجه عملی را دنبال کنند و در قالب آن مردم به این نتیجه برسند که مشکلات آن‌ها در حال پیگیری است و رفع مشکلات در دستور کار دولت قرار گرفته است، در غیر این صورت زمینه حضور برای عوامل داعش در عراق و لبنان بیشتر فراهم می‌شود.