اجرای گام چهارم کاهش تعهدات برجامی از فردا

اخبار سیاسی- کاهش تعهدات برجامی ایران به ایستگاه چهارم رسید تا غربی ها به این باور برسند که زمانی که تعهدات خود را عمل نمی کنند مطمئنا ایران نیز تعهدات خود در برجام را کاهش می دهد.

به گزارش افکارنیوز، امروز حسن روحانی رئیس جمهور درباره اجرای گام چهارم تعهدات برجامی توسط ایران اظهار داشت: ما از اردیبهشت امسال گام‌های کاهش تعهدات برجامی را شروع کردیم. یک سال هم به آن‌ها مهلت داده بودیم که با هم صحبت کنیم و مسائل را حل کنیم، ولی اگر نشد ما قدم به قدم تعهداتمان را کم ‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: ما سه قدم را تاکنون برای کاهش تعهدات برداشتیم، در تعهدات برجامی توافق کرده بودیم که همه قطعنامه‌ها و تحریم‌ها برداشته شود؛ در مقدار ذخیره کردن اورانیومی که غنی‌سازی می‌کردیم و در مقدار ذخیره محدودیتی را در آن توافق بود این محدودیت را در قدم اول کنار گذاشتیم.

روحانی با اشاره به اینکه تعهدات برجامی هشت ساله بوده که نصف آن سپری شده است، تاکید کرد: ما قبلاً بیش از ۳۰۰ کیلو اورانیوم غنی شده را می فروختیم، اما قرار شد، هر چقدر ذخیره می‌کنیم را نگه داریم. این تعهد را کنار گذاشتیم و در مرحله بعدی تعهد ما این بود که ما غنی‌سازی‌مان ۳.۶۷ بالاتر نرود، لذا در قدم دوم این تعهد را برداشتیم و گفتیم هر مقدار نیاز کشور باشد غنی سازی انجام می‌دهیم.

رئیس قوه مجریه خاطرنشان کرد: در گام سوم در زمینه تحقیق و توسعه چارچوب‌هایی را پذیرفته بودیم که مثلاً فلان سانتریفیوژ تا چه سالی باشد؛ این محدودیت را کنار گذاشتیم و گفتیم هر سانتریفیوژ و تحولات علمی و هر نوع سانتریفیوژ و هر تعداد  زنجیره که نیاز است انجام شود و این گام سوم بود که تقریباً دو ماه پیش اعلام کردیم.

وی با اشاره به برداشتن گام چهارم از سوی ایران گفت: امروز می خواهیم در خدمت شما فناوران عزیز و شرکت های فناوری و نوآوری گام چهارم را اعلام کنیم و امروز ابلاغ خواهم کرد که حتماً از فردا سازمان انرژی اتمی یک گام چهارم و جدید بر می‌دارد، البته پیشاپیش به همه چهار به اضافه یک و کشورهای دوستانمان در دنیا اعلام می‌کنیم فعالیت جدید ما هم با نظارت آژانس خواهد بود آژانس هم چنان نظارت خواهد کرد حتی فعالیتی را که از فردا آغاز خواهیم کرد.

روحانی گفت: مساله دیگر اینکه گام چهارم مثل گام دیگر قابل بازگشت است، یعنی هر زمانی آنها به تعهدات کاملشان برگشتند ما هم به تعهدات کاملاً بر می‌گردیم.

وی ادامه داد: در یک گفتگویی که انجام می‌دهیم؛ معیار را از اول ژانویه ۲۰۱۷ گذاشتیم گفتیم آنها به اول ژانویه ۲۰۱۷ برگردند؛ ما هم که از اول ژانویه ۲۰۱۷ برمی‌گردیم، بنابراین این گام هم گامی قابل بازگشت مثل گام های قبلی هست که آنها هم قابل بازگشت است.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: گامی که از فردا آغاز می‌کنیم در فردو خواهد بود و می دانید که طبق برجام بیش از هزار سانتریفیوژ در فردو داریم. در برجام قرار بود این سانتریفیوژها بچرخند اما گاز به آنها تزریق نکنیم که بنده امروز در دستوری به سازمان انرژی اتمی می‌گویم که از فردا گازدهی را در فردو آغاز کنیم و این گام ممکن است سر و صدا کند؛ همه اینها را می دانیم حساسیت آنها را می‌دانیم و حساسیت آنها را نسبت به فوردو و سانتریفیوژها می‌دانیم.

روحانی بیان داشت: اما هر وقت آنها به تعهداتش عمل کردند ما دو مرتبه گاز را قطع می‌کنیم، پس قابل بازگشت است اما در عین حال نمی‌توانیم یک جانبه تحمل کنید که ما به تعهداتمان کامل عمل کنیم و آنها بخواهند به تعهداتش عمل نکند.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: تمام مذاکراتی که پشت پرده با برخی کشورها داریم برای حل و فصل ادامه دارد به آن مذاکرات متعهد هستیم، آن مذاکرات را هم ادامه می‌دهیم و جلو می رویم البته آنها تلاش‌شان این بود که قبل از امروز ما به یک نتیجه برسیم؛ نشد.

وی بیان داشت: در هفته‌های اخیر یک مسائلی بود که به توافق نرسیدیم، بنابراین به ناچار گام چهارم را از فردا برمی‌داریم و ظرف دو ماه آینده فرصت مذاکره داریم و صحبت می‌کنیم و اگر راه‌حل درستی را یافتیم و پیدا کردیم و راه حل این است که تحریم‌ها برداشته شود و به راحتی بتوانیم نفتمان را بفروشیم و از پولهای بانک‌مان استفاده کنیم و سایر تحریم هایی که در فلزات و بیمه انجام دادند بردارند و ما هم به شرایط گذشته برمی گردیم.

همچنین حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور نماینده مجلس  درباره شاخصه‌های گام چهارم کاهش تعهدات برجامی ایران، گفت: بنده پس از خروج آمریکا از برجام، اعلام کردم که دولت باید به جای اینکه در هر گام از کاهش تعهدات برجامی دو ماه فرصت به طرف مقابل دهد،  باید در یک گام اقدامات خود را انجام دهد.

وی افزود: در واقع نظر ما بر این بود که اقدامات ایران در کاهش تعهدات برجامی باید قاطعانه و در یک مرحله انجام شود اما تصمیم‌گیرنده در این باره دولت است و سیاست دولت در کاهش تعهدات برجامی هم تاکنون به این شکل بوده که تدریجی و گام‌ به گام حرکت کند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در واقع سیاست دولت بر این است که در هر گام از کاهش تعهدات برجامی، فرصتی به اروپا دهد تا آنان در تصمیمات و سیاست‌های خود بازنگری کنند.

ذوالنور بیان کرد: اقدامات تدریجی دولت در کاهش تعهدات برجامی فرصت سوزی است و راه به جایی نمی‌برد چرا که کاملا مشخص است اروپایی‌ها اراده‌ اقدام برای برجام را ندارند و تحت تأثیرآمریکا هستند.

وی با تأکید بر اینکه ایران در گام چهارم کاهش تعهدات برجامی گزینه‌های متعددی پیش‌رو دارد، گفت: نصب سانتریفیوژهای پیشرفته می‌تواند جزء اقدامات ما باشد و همچنین افزایش ذخایر آب سنگین و اورانیوم غنی شده که پیش از این هم انجام دادیم، می‌تواند با شدت بیشتری ادامه پیدا کند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: علی‌القاعده گام‌ چهارم کاهش تعهدات برجامی باید محکم تر و مؤثرتر از دفعات قبل باشد تا برای اروپایی‌ها محرک باشد و آنان را وادار به عکس‌العمل و اجرای تعهداتشان در برجام کند.

ذوالنور با تاکید بر اینکه قطعاً اقدامات سست، ملایم و تدریجی هیچ تاثیری در اروپایی‌ها نمی‌گذارد و آنان هیچ اقدامی برای برجام انجام نخواهند داد، خاطرنشان کرد: تا پیش از اعلام دولت، بنده نمی‌توانم بگویم که در گام چهارم چه اقداماتی را انجام خواهیم داد اما تا جایی که مطلع هستم، گام چهارم هم مشابه گام‌های گذشته است و متأسفانه خیلی محرک نیست.