ظریف فردا به قزاقستان سفرمی‌کند

 سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه صبح امروز( یکشنبه) در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن تبریک و گرامیداشت هفته وحدت اظهار داشت: در روزهای آینده کنفرانس وحدت اسلامی را با مهمان هایی از سراسر دنیا خواهیم داشت.

وی با اشاره به قهرمانی فوتبال ساحلی نیز گفت: قهرمانی فوتبال ساحلی کشور جام بین قاره ای را خدمت ملت ایران و این قهرمانان تبریک عرض می کنم. 

سخنگوی وزارت خارجه ضمن اشاره به زلزله آذربایجان شرقی به خانواده های داغداران تسلیت گفت و عنوان کرد: از شخصیت ها و دولت هایی که این حادثه را تسلیت گفتند تقدیر می کنم. 

موسوی با بیان اینکه مهمترین تحولی که هفته گذشته شاهد آن بودیم آغاز گام چهارم کاهش تعهدات هسته ای ایران بود ادامه داد: حضور وزیر امور خارجه و رئیس جمهور در باکو را داشتیم. آقای ظریف روز گذشته در بیست و چهارمین نشست اکو حضو داشتند و آقای عراقچی به روسیه رفتند و در آنجا سخنرانی کردند.

ظریف فردا به قزاقستان سفر می کند

وی افزود: چند نشست بین المللی هم داریم که به زودی شاهد آن خواهیم بود. آقای ظریف فردا و پس فردا به قزاقستان سفر خواهد کرد و در کنار آن با مقامات عالی رتبه در رابطه با مسائل دوجانبه و منطقه ای دیدار خواهد کرد.

موسوی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به اینکه رئیس جمهور نامه ای به کشورهای عربی و دعوت به شرکت در اتحاد صلح هرمز ارسال کرده است، آیا تاکنون پاسخی از این کشورها علی الخصوص عربستان داده شده است، تصریح کرد: طرح یا پویش صلح هرمز با جزئیاتش برای کشورهای درگیر و ذی نفع ارسال شد. بازتاب ها و بازخوردهای خوبی در  کشورهای منطقه ای و کشورهای عضو سازمان ملل شاهد آن بودیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: بررسی ها در بعضی از کشورها در حال انجام است و احتمالا بررسی دسته جمعی هم روی این طرح خواهد شد و امیدوار هستیم این گام خیرخواهانه جمهوری اسلامی ایران مورد اقبال باقی کشورها قرار بگیرد و شاهد منطقه ای امن و باثبات در منطقه خودمان من جمله کشورهای منطقه خلیج فارس باشیم. 

وی در پاسخ به سوالی در رابطه با اینکه کدام یک از بندهای برجام عملا از ذیل تعهدات ایران خارج شده است تاکید کرد: همانطور که آقای عراقچی هم گفتند جمهوری اسلامی ایران به اندازه کافی به دیپلماسی فرصت داد. ما با خواهش و درخواست کشورهای باقی مانده در برجام یک سال صبر کردیم که پس از خروج آمریکا جمهوری اسلامی ایران با تضمین هایی که بدهند در برجام باقی بماند.

موسوی افزود: متاسفانه اقدامات صورت نگرفت و جمهوری اسلامی ایران از اردیبهشت ماه تصمیم گرفت براساس حقوقی که دارد نسبت به کاهش تعهدات خود اقدام کند. این کاهش تعهدات می توانست به صورتی دفعی و تدریجی باشد اما جمهوری اسلامی برای اینکه فرصت بدهد گام های تدریجی برداشت اما پس از سه گامی که برداشته شد به رغم شعارها و لفاظی ها متاسفانه اقدام عملی صورت نگرفت و گام چهارم کاهش تعهدات برداشته شد. این گام براساس بندهای ۵ و ۶ برجام برداشته شد و جزئیات فنی را دوستان ما در سازمان انرژی اتمی اعلام کردند. 

اروپایی‌ها نه حق دارند و نه می توانند «اسنپ بک» را اجرا کنند

وی ادامه داد: برداشتن این گام نشان داد جمهوری اسلامی ایران در مواضعی که اعلام کرد جدی است و تعارف ندارد و گام های مهمی بر می دارد. ایران نشان داد وقتی تصمیم مهمی گرفته می شود همکاران ما در انرژی اتمی توانایی دارند گام ها را عملی کنند و بهتر از گذشته به آنها برگردند. آنچه که توسط آقای عراقچی در مورد بازبینی دکترین هسته ای مطرح شد و اینکه اگر ایران به برداشتن این گام ها ادامه دهد ممکن است مکانیزم «اسنپ بک» را اجرایی کنند ما بارها اعلام کردیم این ها نه حق چنین کاری دارند و نه می توانند این کار را انجام دهند زیرا کاری که ما می کنیم برای حفظ برجام و در دل برجام و براساس مفاد خود برجام است و این حق ما است. 

سخنگوی وزارت امور خارجه عنوان کرد: اگر این کار را انجام دهند طیف وسیعی از انتخاب ها پیش روی ملت ایران است و بعد از آن ما بسته به شرایط تصمیم خواهیم گرفت که روی کدام یک از انتخاب ها بررسی و اقدام کنیم. ما به دیپلماسی بها می دهیم. درب دیپلماسی و گفتگو باز است اما به کسی و وعده هایی که داده می شود امید نبسته ایم.

موسوی با بیان اینکه فرصت های لازم را به دیپلماسی می دهیم، اظهار داشت: بخش های مختلف کشور نشان دادند کار خود را انجام می دهند و معطل وعده‌ها و مذاکرات آنها نخواهند بود. بخش های مختلفی در کشور در این چندماه نشان دادند آنها هم در کنار وزارت خارجه می‌توانند به کار خود که در راستای منافع ایران است، عمل کنند. 

موسوی در پاسخ به سوالی در رابطه با کنایه همتای آمریکایی در خصوص برگزاری نمایشگاه حقوق بشر و واکنش توئیتری خود دراین راستا اظهار داشت: گاهی اوقات کمی رو می خواهد وقتی کشوری با پرونده ای مشحون از اقدامات ضد حقوق بشری به کشوری مثل جمهوری اسلامی ایران طعنه بزند و فکر کند که در جایگاه درستی قرار دارد.

سخنگوی وزارت خارجه خاطر نشان کرد: حقوق بشر آمریکایی دستاوردی جز حمله به هواپیماهای مسافربری، حمله به زنان و کودکان بی دفاع، دادن سلاح های کشتارجمعی در سطح جهانی نداشته است و نمونه آن کودتای ۲۸ مرداد است که آشکارا نقض حقوق ملت ایران بوده است را شاهد بودیم. جالب است امروز سالگرد شهادت دکتر فاطمی است و این نشان می دهد مبارزین ملت همواره در مقابل اقدامات خصمانه امریکا ایستاده اند و مبارزه کردند. پس آنها در جایگاهی نیستند که از دستاوردهای حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران که روز به روز بیشتر می شود انتقادی کنند.

موسوی در ماسخ به سوالی در رابطه با موضع ایران در رابطه با اظهارنظر رئیس جمهور ترکیه در مورد ایران و حمله به روسیه گفت: روابط دوستانه ما با کشورهای منطقه به ویژه کشور دوست و همسایه ترکیه سرجای خود است و ما در اوج روابط هستیم. هیچ وقت روابط دو کشور به مانند امروز خوب نبوده است اما این دلیل نمی شود که جمهوری اسلامی از مواضع اصولی خود کوتاه بیاید و مواضع اصولی خود را بیان نکند. ایران مخالف هرگونه مداخله نظامی و نقض حاومیت ملی و تمامیت ارزی کشورهای منطقه است ضمن اینکه عرض کردیم نگرانی های امنیتی ترکیه را درک می کنیم و اعلام کردیم باید به آن نگرانی ها توجه و به خواسته های آنها جامه عمل پوشانده شود. 

هشدار اردوغان درست و به جا بود

وی افزود: البته برخی اظهارنظرها در داخل کشور صورت گرفته که اظهار نظر رسمی جمهوری اسلامی ایران نیست. آنچه موضع رسمی است توسط این حقیر یا سایر مقامات مطرح شد موضعی است که عرض کردم.  نکته ای که جناب اردوغان راجع به احتمال گسترش اغتشاشات به بقیه کشورها بود بیان کردند از دید ما هشدار مهم و به جایی است. به هر حال دست های پنهانی هستند که خواستار آشوب و اختلاف افکنی در کشورهای اسلامی هستند که وی به درستی هشدار داد. ما هم از هشدار و موضع ایشان قدردانی می کنیم. کشورهای اسلامی در منطقه دشمنان مشترک دارند که خوب است کشورهای منطقه با هوشیاری و  با همدلی و هم افزایی نسبت به آن حساس و هوشیار باشند.