سوال آژانس انرژی اتمی از ایران درباره یک «مکان خاص» امری عادی است

  کاظم غریب‌آبادی در واکنش به ارزیابی‌ها از گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره راستی‌آزمایی اجرای برجام، اظهار کرد: این گزارش نشان می‌دهد که آژانس همچنان دسترسی کاملی در ایران دارد و به رغم کاهش تعهدات ایران تحت برجام که با هدف برقراری توازن نسبی میان حقوق و تکالیف طرفین انجام می‌شود، همچنان قادر به راستی‌آزمایی هم اجرای تعهدات و هم توقف اجرای بخشی از تعهدات است.

اخبار سیاسی- سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در وین، در واکنش به اظهارات اخیر آژانس در مورد مکانی در ایران، تصریح کرد: از همان ابتدا و از زمانی که آژانس، ایران را مطلع ساخت که برخی سؤالات در مورد یک مکان خاص دارد، ایران موافقت کرد که وارد یک تعامل مثبت با آژانس برای شفاف سازی وضع و رسیدگی به سوالات مرتبط شود. ایران با نشان دادن نهایت همکاری و شفافیت، متعاقباً دسترسی لازم را برای آژانس فراهم کرد.

وی بیان داشت: همانگونه که توسط مقامات آژانس نیز در موقعیت‌های مختلف تأکید شد، تعامل بین آژانس و ایران درخصوص این موضوع در حال اجراست. بنابراین، هرگونه تلاش برای پیش داوری و ارائه ارزیابی زودهنگام و خام، صرفاً در جهت مصادره این موضوع در راستای مقاصد سیاسی خواهد بود.

غریب‌آبادی افزود: وجود این گونه سؤالات در تعاملات بین آژانس و کشور‌های عضو، امری معمول و عادی بوده و در حالی که دو طرف برای حل آن در تعامل هستند، نمی‌بایستی با اغراض سیاسی مورد سوء استفاده و بزرگنمایی واقع شود.