اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را در گام بعدی کاهش تعهدات برجامی ملغی کنیم

 سیدحسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، درباره اجرای گام چهارم کاهش تعهدات ایران در برجام گفت:‌ ما در این گام تمرکز خود را بر فعالیت بیشتر در فردو گذاشته بودیم. 

اخبار سیاسی- وی افزود: فردو یکی از سایت‌های مورد توجه و دارای حساسیت بالا در عرصه انرژی هسته‌ای محسوب می‌شود.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به نظرم باید در اجرای گام‌های کاهش تعهدات برجامی‌مان به دنبال کاهش تعهدات نظارتی برویم. زیرا که این موضوع حساس‌تر از فعالیت‌های سایت‌های هسته‌ای در کشورمان است.

نقوی حسینی گفت: 26 دی 94 اجرای برجام را به مرحله عملیاتی رساندیم این در حالی است که سه ماه پیش از آن چون 11 تعهد را به طرف مقابل داده بودیم.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با اجرای گام چهارم حتی به زمان اجرای برجام بازنگشته‌ایم، گفت: ما قبل از برجام غنی‌سازی 20درصد انجام می‌دادیم و با برجام بسیاری از سانتریفیوژهای‌مان جمع‌آوری شده است.

نقوی حسینی افزود: زمان زیادی می‌برد تا سانتریفیوژهای جمع‌آوری شده را نصب کرده و به مرحله عملیاتی برسانیم و فردو را به مرحله قبل از سال 94 برگردانیم.

«بهتر بود در اجرای گام‌های کاهش تعهدات برجامی به سمت کاهش تعهدات نظارتی و ملغی کردن اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی می‌رفتیم.»

وی گفت: ای کاش وقتی گام اول هسته‌ای را آغاز می‌کردیم طرف مقابل جدیت ما را در گام دوم با قاطعیت بیشتری می‌دید و وقتی مرحله به مرحله وقتی پیش می‌رفتیم گام‌های محکم‌تری از جمهوری اسلامی می‌دید.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به نظرم گام‌هایی که برداشتیم خیلی محکم و قاطع نبوده و به همین دلیل طرف مقابل تکانی به خود نداده است، افزود: نباید طوری قدم‌های‌مان را برداریم که به طرف مقابل التماس کنیم که تو را به خدا تکانی به خودت بده.