مدرس خیابانی: بازار تحت کنترل است

 حسین مدرس خیابانی قائم مقام وزارت صمت ۲۷ آبان ماه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی چگونگی تثبیت قیمت‌ها پس از گرانی بنزین پرداخت.

اخبار سیاسیمدرس خیابانی با اشاره به اینکه امروز چهارمین جلسه ستاد تنظیم بازار با همگرایی و همکاری دستگاه‌های مربوطه برگزار شد، گفت: مدت‌ها است که بخش عمده‌ای از کالا‌های اساسی تامین شده است و ذخایر راهبردی کالا‌های اساسی قابل قبول است، برای اجرای طرح نیاز به ثبات قیمت‌ها داریم.

او با بیان اینکه فروشگاه‌های زنجیره‌ای اعلام آمادگی برای توریع کالا‌ها کرده اند ادامه داد: کالا به وفور موجود است لذا در این خصوص شبکه پخش و اتحادیه‌ها اعلام آمادگی کرده اند، ۱۰۰ قلم کالا به صورت روزانه رصد می‌شود به طوری که در ۵۱ قلم شاهد کاهش،۳۸ قلم ثبات و ۱۱ قلم افزایش قیمت‌ها هستیم.

قائم مقام وزارت صمت با بیان اینکه ۴ هزار و ۳۰۰ بازرس در حال کنترل و رصد بازار هستند ادامه داد: به صورت روزانه ۳۰ هزار بازرسی از واحد‌های صنفی به عمل می‌آید، بخشی از افزایش قیمت‌ها به صورت مقطعی است و ارتباطی با بنزین ندارد.

او با اشاره به اینکه شکایات مردم را از چند طریق دریافت می‌کنیم افزود: سامانه ۱۳۵ سازمان تعزیرات حکومتی در این شرایط فعال است لذا برای ثبت شکایات مردم از گران فروشی اپراتور ۱۲۴ هر روز از ساعت ۷ صبح تا ۱۰ شب فعال است.

قائم مقام وزارت صمت با بیان اینکه ۳ میلیون واحد صنفی داریم که نمی‌توانیم بالا سر تک تک آن‌ها باشیم گفت: مردم از فروشگاه‌هایی خرید کنند که بر روی کالا‌ها برچسب قیمت درج شده باشد، در قالب ۳ میلیون واحد صنفی ۷ هزار و ۵۰۰ اتحادیه فعالیت دارند؛ لذا واحد‌ها و اتحادیه‌های مربوطه بین ۲ تا ۱۰ بازرس دارند، در کل دو نوع بازرسی دوره‌ای و شکایت محور داریم.

مدرس خیابانی با اشاره به اینکه بازار تحت کنترل است گفت: اصل فراوانی مقدم بر قیمت است، ستاد تنظیم بازار ستادی دائمی است و ۱۲ دستگاه عضو آن هستند، دعوای بین چین و آمریکا از جنس تنظیم بازار است لذا تنظیم بازار هزینه دارد و نباید این هزینه از جیب مردم پرداخت شود.

او با اشاره به اینکه روزانه ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین را با نرخ ارزان و با یارانه پنهان بین مردم توزیع می‌کردیم اظهار داشت: یارانه را باید با مفهوم درست پرداخت کرد، یارانه منافع مالی است که حاصل مزایای نابرابر برای حمایت از گروه، بخش و یا موضوع خاص است، آمریکا ۵۲ میلیارد دلار در بخش کشاورزی یارانه می‌دهد.

قائم مقام وزارت صمت با اشاره به اینکه از محل پرداخت یارانه، اقشار مرفع، بخش ناوگان اختصاصی، ترافیک و آلودگی را حمایت می‌کردیم خاطرنشان کرد: اگر این طرح اجرا نمی‌شد تبعات عدم اجرای طرح را بیشتر در سفره اقشار ضعیف و متوسط می‌دیدیم، بعد از انقلاب قیمت بنزین ۱۵ بار افزایش یافت که از این تعداد ۳ بار تراز تورم رشد داشت.

مدرس خیابانی با اشاره به اینکه گرانی برخی از کالا‌ها ربطی به تورم ندارد گفت: ما با موج سواری مقابله می‌کنیم، بزرگترین نقطه قوت طرح همکاری و همیاری واحد‌های صنفی است لذا اصناف از جنس مردم هستند، بخش عمده‌ای از اصناف معتمد محل هستند، سواستفاده کنندگان به دنبال گران فروشی هستند که با آن‌ها به صورت قاطع برخورد می‌کنیم.

او با اشاره به اینکه ۷ سامانه در وزارت صمت تعریف شده است ادامه داد: ارز ۴۲۰۰ تومانی محدود به ۷ قلم است، امروزه نرخ برنج وارداتی مشخص است لذا کالا‌ها از ثبات نرخ ارز تاثیر پذیر هستند، دلیل تشدید بازرسی‌ها ثابت نگه داشتن قیمت هااست، با پرونده‌هایی که مرتبط با تخلفات هستند خارج از نوبت رسیدگی می‌کنیم تا مردم بازخورد آن را ببینند.

قائم مقام وزارت صمت با بیان اینکه ما به دنبال احقاق حق و حقوق مردم هستیم تصریح کرد: بخش عمده‌ای از اصناف سالم کار می‌کنند و لذا تخلفات صنفی کمتر از ۵ درصد است، قطعا ادامه روند قبلی به قشر مستضعف صدمات بیشتری را وارد می‌کرد و اقشار ثروتمند در ادامه روند گذشته بیشتر نفع می‌بردند.

او تصریح کرد: این که گرانی قیمت‌ها را به افزایش قیمت بنزین مرتبط کنیم، جفا در طرح افزایش قیمت بنزین است، زیرا قیمت برخی کالا‌ها مقطعی و فصلی است و ربطی به گرانی بنزین ندارد.

او خاطرنشان کرد: اگر با روند گذشته که ۲ و ۸ دهم برابر میانگین دنیا است بنزین مصرف می‌کردیم به زودی وارد کننده این فراورده می‌شدیم و در نتیجه ارزی که کشور برای واردات بنزین هزینه می‌کرد به دهک‌های مرفه جامعه می‌رسید لذا بنزین هزار تومانی مانع فکر کردن برای توسعه مترو، زیرساخت‌های حمل و نقل، خودرو‌های با کیفیت و بهبود حمل و نقل عمومی می‌شد.

مدرسی خیابانی گفت: در کشور ما مصرف بنزین ۱۰ و ۷ دهم لیتر در هر صد کیلومتر است در حالی که در دنیا این رقم ۵ و نیم لیتر است.

قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی افزود: همان کسانی که ادعای نگرانی قیمت‌ها و دغدغه مردم را دارند جاده‌ها را بستند و در نظام حمل و نقل اختلال ایجاد کردند، اما صنوف و تشکل‌ها از طرح مقابله با گرانی قیمت‌ها حمایت و با آن همراهی می‌کنند.

علی اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی نیز در این برنامه طی گفتگوی تلفنی با اشاره به اینکه هیچ مشکلی در تأمین و توزیع گوشت نداریم و به اندازه کافی دام در کشتارگاه‌ها است افزود: هیچ تغییر قیمتی نداریم و نخواهیم داشت و در دو ماهه اخیر هر هفته قیمت گوشت کاهش یافته به طوری که قیمت گوشت در مقایسه با دو ماه پیش ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان کاهش یافته است و لذا بخش حمل و نقل دام نیز از گازوئیل استفاده می‌کند که افزایش قیمت بنزین تأثیری بر آن ندارد.

ابراهیم درستی عضو هیأت رئیسه اتاق اصناف کشور نیز در تماس تلفنی گفت: افزایش قیمت آن چنانی در کالا‌ها نداشته ایم و کنترل می‌کنیم که کسی از گرانی قیمت بنزین سوء استفاده نکند، کالا‌ها در بازار و انبار‌ها وجود دارد و سازمان حمایت از مصرف کنندگان نیز بر بازار نظارت می‌کند که کسی از شرایط سوء استفاده نکند.

درستی با بیان اینکه نظام حمل و نقل کالا‌ها در کشور بیشتر از گازوئیل استفاده می‌کند و گرانی بنزین در آن اثری ندارد عنوان کرد: اگر کسی در این شرایط موج سواری و تخطی کند با آن برخورد می‌کنیم.

بهمن محمدیاری مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی کشور نیز طی ارتباط زنده تلفنی بیان کرد: تولید گوشت مرغ در مقایسه با سال ۹۷ یازده درصد افزایش یافته است و برای چهار ماه آینده نیز روند صعودی تولید را برنامه ریزی کرده ایم، در آذر ۱۲۰ میلیون، در دی ۱۲۸ میلیون و در بهمن ۱۴۱ میلیون قطعه جوجه ریزی خواهیم داشت.

محمدیاری با بیان اینکه قیمت نهاده‌ها ثابت است گفت: قیمت مرغ در حد قیمت مصوب است و در برخی استان‌ها نیز کاهش قیمت داشته ایم.