اعلام تایید صلاحیت‌های اولیه از ۱۷ آذرماه

در سومین روز از آغاز مرحله ثبت نام داوطلبان نمایندگی یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ، برنامه بحث روز گروه سیاسی رادیو ایران میزبان دکتر سید اسماعیل موسوی ؛ دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات کشور بود.

موسوی با اشاره به فرآیند شکل گیری هیات‌های اجرایی عنوان کرد: فرمانداران و بخشداران در سراسر کشور ۳۰ نفر از معتمدین محلی که آشنا به فرآیند‌های قانونی انتخابات هستند را انتخاب کرده که پس از معرفی به هیات‌های نظارت استانی از میان آنان ۸ نفر انتخاب شده و به عنوان هیات اجرایی حوزه انتخابیه موردنظر کار خود را آغاز می‌کند.

وی در همین رابطه ادامه داد: تا امروز از میان ۲۰۸ حوزه انتخابیه حدود ۴۰ درصد از هیات‌های اجرایی تشکیل و کار خود را آغاز کردند که تا ۲ روز دیگر یعنی پایان مهلت ۶ روزه قانونی باقی مانده هیات‌های اجرایی نیز تشکیل خواهند شد ضمن اینکه در کنار مراحل ثبت نام یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، در ۵ استان نیز ثبت نام داوطلبان میان دوره مجلس خبرگان رهبری را هم داریم.

دبیر ستاد انتخابات کشور یادآور شد: فرمانداران و بخشداران برای آسان سازی فرآیند انتخاب این افراد از دادستان و رییس ثبت احوال حوزه انتخابیه موردنظر هم کمک می‌گیرند.

اعلام تایید صلاحیت‌های اولیه از ۱۷ آذرماه

سخنگوی ستاد انتخابات کشور از اعلام نظر هیات‌های اجرایی هر حوزه انتخابیه به داوطلبان نمایندگی از ۱۷ آذرماه خبر داد و افزود: فرمانداران و بخشداران موظف اند در صورت رد صلاحیت بدوی در هیات‌های اجرایی دلایل رد صلاحیت را به استناد مواد قانونی به داوطلب اعلام کنند، داوطلب نیز می‌تواند ظرف مدت ۴ روز اعتراض خود را به این نظر به هیات‌های نظارت استان اعلام کرده و مراحل قانونی بعدی را طی کند.

استعلامات از مراجع قانونی به صورت برخط است

مدیرکل انتخابات وزارت کشور درباره استعلام از مراجع قانونی در مرحله اولیه ثبت نام گفت: ما از قوه قضاییه، وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی و سازمان ثبت احوال استعلامات موردنیاز را درباره داوطلب نمایندگی دریافت می‌کنیم که این فرآیند با توجه به رویکرد الکترونیکی کردن مراحل مختلف انتخابات برگرفته از سیاست‌های کلان انتخاباتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری به صورت برخط بوده تا سرعت انجام کار افزایش پیدا کرده و مراحل کاغذی کمتر گردد.

وی تصریح کرد: این فرآیند براساس قانون انتخابات بوده و مراجع مذکور بایستی ظرف یازه زمانی قانونی نظر خود را درباره شخص داوطلب اعلام کنند.

سید اسماعیل موسوی به آمار و ارقام‌های ثبت نامی دراین چند روز هم گریزی زده و اضافه کرد: از نخستین روز ثبت نام تا امروز حدود ۳ هزار و ۸۳۸ نفر مراجعه کننده به وزارت کشور و فرمانداری‌های حوزه‌های انتخاباتی برای داوطلبی نمایندگی داشتیم که از این میان ۳ هزار و ۴۷۲ نفرشان ثبت نام نهایی شده و به عبارتی داوطلب رسمی نمایندگی مجلس شدند و در حدود ۳۶۶ نفر از این تعداد هم در مرحله تکمیل و اصلاح مدارک برای ثبت نام هستند.

وی افزود: با این روند پیش بینی می‌شود تا پایان روز سوم ثبت نام در حدود ۳ هزار و ۸۰۰ نفر ثبت نام شان نهایی شود.

هیات‌های بازرسی بر عملکرد اشخاص نظارت دارند

دبیر ستاد انتخابات کشور در پاسخ به سوالی درباره رسیدگی به تخلفات احتمالی انتخاباتی هم تصریح کرد: از همان ابتدای شروع ثبت نام‌ها براساس ماده ۲۵ قانون انتخابات مجلس هیات‌های بازرسی حوزه‌های انتخابیه انتخاب شده اند تا در تمام مراحل به تخلفات انتخاباتی رسیدگی کنند تا در صورت لزوم به فرد تذکر لازم داده شده و یا در صورت نیاز به ستاد پیشگیری از جرایم قوه قضاییه موضوع منعکس گردد.

افزایش ۱۷ درصدی ثبت نام ها؛ بانوان ۵۰ درصد افزایش علاقه مندی به نمایندگی پیدا کردند

سید اسماعیل موسوی مقایسه‌ای میان میزان ثبت نام‌ها در دوره دهم مجلس با این دوره هم داشت و اعلام کرد: در دوره گذشته بیش از ۱۲ هزار نفر برای نمایندگی مجلس داوطلب شده بودند که در سه روزه ابتدایی ثبت نام در دوره اخیر در مقایسه با آن دوره بیش از ۱۷ درصد افزایش ثبت نام داشته ایم.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور با اشاره به این آمار افزایشی در پایان از داوطلبان خواست تا در صورت داشتن شرایط لازم از جنبه‌های گوناگون برای پذیرش مسئولیت نمایندگی مجلس به حوزه‌های ثبت نام مراجعه کنند.