نیاز به طراحی برای خودرو‌های داخلی داریم

 وحید مرندی مقدم معاون نظارت بر اجرای استاندارد و مسعود تجریشی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست و امیر حسین کاکایی عضو هیئت علمی دانشگده مهندسی خودرو امشب ۲۵ آذرماه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی موضوع خودروسازان ؛ استاندارد پذیر یا استاندارد گریز پرداختند.

اخبار سیاسی- مرندی مقدم با اشاره به اینکه در سال ۹۶ استاندارد‌ها را از ۵۵ مورد به ۸۵ استاندارد رساندیم گفت: این ارتقا هم در حوزه کیفی و هم در حوزه کمی بود، برای خودرو‌های داخلی نیاز به طراحی و قطعه‌سازی داریم، به طوری که در شورای عالی استاندارد مصوب شد تا خودرو پراید و پژو از سال دیگر تولیداتشان متوقف شود، اما برای مدتی برای تاکسی پژو از نوع گازسوز اجازه تولید داده شد به طوری که برای خودرو‌های پژو بنزین سوز و سواری اجازه تولید از تاریخ ۳۱ شهریور سال ۹۹ داده نشده است.

او با اشاره به اینکه این دو خودرو باید از رده خارج شوند افزود: تیراژ پراید و پژو بالا بود لذا به دلیل مشکلاتی که این خودرو‌ها داشتند مورد اعتراض مردم قرار گرفتند و این خودرو‌ها نمی‌توانستند استاندارد‌ها را پاس کنند.

معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه مطابق قانون هوای پاک تا سال ۱۴۰۰ بایستی بنزین و گازوئیل بر اساس استاندارد ملی ایران داشته باشیم ادامه داد: استاندارد ملی ایران معادل یورو ۴ است، امسال وزارت نفت ۸۰ درصد پوشش جمعیتی را با بنزین یورو ۴ داشته باشد.

مرندی مقدم با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۰ باید به یورو ۴ دست پیدا کنیم افزود: متاسفانه بین خودروسازان و وزارت نفت چالش هایی پیرامون نوع سوخت وجود دارد ، در سال ۱۴۰۰ باید در کل کشور بنزین توزیعی یورو ۴ باشد لذا تدوین استاندارد یورو ۵ را شروع کرده ایم و از سوی دیگر هم وزارت نفت باید به دنبال تولید استاندارد بنزین یورو ۵ باشد.

او تصریح کرد: از سال ۹۶ استاندارد‌ها برای تمامی خودرو‌هایی که قرار بود وارد کشور شوند الزامی شد؛ یعنی خودرو‌ها باید ۸۵ استاندارد را رعایت کنند، دیگر اجازه ندادیم خودرویی وارد کشور بدون رعایت ۸۵ استاندارد شوند، خودرو‌های داخلی در فرآیند تولید نیاز به قطعه سازی و طراحی دارند لذا درسه زمان ۸۵ استاندارد را تقسیم کردیم ما امروز از مرحله دوم عبور کردیم یعنی خودرو‌هایی که در حال تولید شدن هستند ۶۳ استاندارد را پاس کردند، اما به دلیل برخی از مشکلات برای خودرو‌های تجاری و سواری ۳ استاندارد برای خودرو‌های سواری و ۳ استاندارد برای خودرو‌های سنگین مانند اتوبوس و کامیون وجود ندارد لذا در شورای عالی استاندارد قرار شد دو خودرو پراید و پژو از دایره تولید متوقف شوند.

او با اشاره به اینکه ما تحت تاثیر و فشار خودروسازان قرار نداریم گفت:ما مصوبات شورای عالی استاندارد را رعایت می‌کنیم، به طوری که در دو مرحله از شماره گذاری ۲۵ خودرو جلوگیری کردیم.

مرندی مقدم با تأکید بر رعایت استاندارد‌ها عنوان کرد: ۵۵ استاندارد را به ۸۵ استاندار رساندیم که استاندارد‌های روز است ما فقط در سه استاندارد مشکل داریم یعنی توانسته ایم به ۸۲ استاندارد مورد نظر دست پیدا کنیم.

مسعود تجریشی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه برنامه با اشاره به اینکه سال گذشته نسبت به سال قبل‌تر از آن خودرویی به کشور اضافه نشده است، اما مصرف سوخت تقریباً ۹ درصد افزایش یافته است گفت: این موضوع نشان می‌دهد که مصرف خودرو‌های داخلی ما بسیار بالا است.

 

او با اشاره به اینکه زمانی که استاندارد‌های خودروسازان مشخص می‌شود از کارخانه به صورت رندم موتور‌های را می‌گیریم و آن را تست می‌کنیم که آیا ضوابط را به لحاظ آلایندگی رعایت می‌کنند یانه افزود: معاینه فنی خودرو‌هایی که ۴،۵ سال از عمرشان گذشته را چک می‌کنیم که آیا استاندارد‌ها را رعایت می‌کنن یا نه، طرح معاینه فنی برتر در سال گذشته داشتیم لذا در یافتیم که ۵۰ درصد خودروساز‌های داخلی که کمتر از ۴ سال از تولیدشان گذشته بود معاینه فنی را نمی‌توانم پاس کنند.

شکری

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه موتور‌های خودروسازان مشکلات زیادی دارند گفت: موتور‌های یورو ۵ در نیمی از محصولات خودروسازان داخلی عرضه می‌شود لذا آلاینده‌هایی که از آن‌ها بیرون می‌آید از یورو ۴ بیشتر است بنابراین متاسفانه خودروسازان داخلی نتوانستنداستاندارد‌های زیست‌محیطی را پاس کنند.

او با اشاره به اینکه مکزیک، استرالیا و برزیل سوخت یورو ۴ دارند، ولی موتور خودرو‌ها یشان یورو ۵ است گفت: نباید همه چیز را به گردن سوخت انداخت و بگوییم که باید موتور درست شود از سال ۹۵ قرار بود یورو ۵ را داشته باشیم، اما در سال ۹۴ این موضوع را داشتیم، ما به عنوان سازمان محیط زیست از ابتدای سال ۹۹ هیچ تأخیری را قبول نمی‌کنیم و باید پیش فروش‌ها بر اساس یورو ۵ باشد و باید آنچه که در کف خیابان‌ها است را خودروساز‌ها تعهد دهند و کاتالیست‌ها را عوض کنند لذا آنچه که به دست مردم داده می‌شود باید در آن‌ها استاندارد‌های محیط زیست لحاظ شود.

تجریشی گفت: وقتی دولت به برخی لابی‌ها متصل می‌شود نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که اتقاق خاصی در روند بهبود شرایط رخ دهد، اما به عنوان نماینده سازمان محیط زیست اجازه نمی‌دهیم خودروی آلاینده وارد بازار مصرف شود لذا خودروساز‌ها باید به سمت رعایت استاندارد‌ها بروند.

امیرحسین کاکایی عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو با اشاره به اینکه تقریباً بیشتر مشخصه‌های فناوری بنزین یورو ۴ در ایران وجود دارد، خاطرنشان کرد: آنچه سبب افزایش مصرف سوخت و بالا رفتن مصرف خودرو‌ها می‌شود  شرایط محیطی همچون ترافیک بالا و یا نوع رانندگی ایرانی‌ها بیان کرد.  با ارتقاء خودرو‌ها از یورو ۴ به یورو ۵ قطعا قیمت خودرو‌ها بالا می‌رود و ممکن است دولت به‌صورت دستوری، مدتی جلوی گران شدن خودرو‌ها را بگیرد، اما بالاخره قیمت این کالا بالا می‌رود.

او افزود: تقویت ناوگان عمومی می‌تواند راه مناسبی برای جایگزین سازی خودرو‌های شخصی باشد و این مهم بر عهده دولت است.

وضع استاندارد خودروها مطلوب نیست 

حمید رضا فولادگر رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی در مجلس در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: مشکل آلایندگی هوای کشور با رسیدگی به وضع کیفی خودرو‌ها و سوخت تولیدی در کشور برطرف می‌شود البته شکی نیست که صنعت خودروسازی باید به سمت هیبریدی کردن خودرو‌ها حرکت کند.

او تصریح کرد: وضع فعلی استاندارد‌های خودرویی و تولید سوخت در کشور قابل قبول نیست، اما نسبت به قبل می‌توان حرکت رو به جلویی را مشاهده کرد.

محمد رضایی مشاور مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: بیش از ۹۰ میلیون لیتر بنزین تولید روزانه کشور دارای شاخص‌های در حد یورو ۵ می‌باشد.