دولت ها به بانک مرکزی به چشم قلک نگاه می‌کنند

کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی عصر امروز (سه‌شنبه 26 آذر) در همایش ملی اصلاح قوانین نظام پولی و بانکی کشور گفت: ما در حوزه قوانین پولی و بانکی قانون‌های متعددی داریم به طوری که یک قانون مربوط به 1347 است و دیگری که قانون عملیات بانکی بدون ربا است در سال 62 به تصویب رسیده است.

اخبار سیاسی- جلالی گفت: متأسفانه قوانینی مانند اجازه تأسیس بانک‌های غیر دولتی، قانون تنظیم بازار غیر متشکل پولی، منطقی کردن نرخ سود بانکی، ارائه تسهیلات بانکی از قوانینی است که توانسته برای کشور مزاحمت‌هایی را ایجاد کند.

وی افزود:‌ بخشی از قوانین کشور در برنامه پنج ساله توسعه و یا در بودجه سنواتی با یکدیگر تعارض دارند که باید این موضوع را حل و فصل کنیم.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: وضعیت شاخص‌های کلان اقتصادی کشور خیلی خوب نیست.

جلالی تصریح کرد: از دهه هشتاد اصلاح قوانین بانکی با تدوین لوایح دوگانه پیگیری شده است. این در حالی است که ما در تمامی دولت‌ها شاهد روی خوش نشان دادن به مجلس برای ارائه لایحه اصلاح نظام بانکداری نبوده‌ایم.

وی تصریح کرد: دولت‌ها نمی‌خواهند بانک مرکزی از آنها مستقل باشد. این در حالی است که آنها به این بانک به چشم قلک نگاه می‌کنند اما بانک مرکزی باید مستقل باشد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: ما در زمان برجام به این نتیجه رسیدیم که باید بانک مرکزی را از دولت مستقل کنیم تا تحریم نشود.

جلالی افزود: دولت با توجه به اعمال حاکمیت در بانک مرکزی خیلی آمادگی آن را ندارد که شفافیت بیشتر و پاسخگوی بانک مرکزی را عملیاتی کند.