باید شائبه ربوی بودن بانک‌ها را یکبار برای همیشه حل کنیم

الیاس حضرتی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی عصر امروز سه‌شنبه 26 آذر در همایش ملی اصلاح قوانین نظام پولی و بانکی کشور که در مرکز پژوهش‌های مجلس برگزار شد، گفت: اقتصاد ما بانک محور است و تمامی مسائل اقتصادی کشور به این موضوع گره خورده است. 

اخبار سیاسی- وی افزود: نظام بانکداری ما خسارت سنگینی را تحمل می‌کند این در حالی است که دستورات عجیب و غریبی هم از سوی نمایندگان مجلس به آنها داده می‌شود. 

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: حجم بالای نقدینگی کشور تبدیل به بهمن شده که در صورت عدم مدیریت اقتصاد را ویران کند. 

حضرتی گفت: مدت‌هاست که در نظام اسلامی زندگی می‌کنیم و مراجع تقلید دلسوزانه می‌گویند که نظام بانکی کشورمان ربوی است و آن را به چالش می‌کشند و بر همین اساس هم می‌گویند حقوق  کارمندان بانک‌‌ها حرام است لذا باید این موضوع را اصلاح کنیم. 

وی تصریح کرد: هر کسی که وامی را از بانک‌ها نگرفته و تسهیلاتی را از نظام بانکی دریافت نکرده است موفق‌تر شده است. 

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس  گفت: دولت‌ها رغبتی برای ارائه لایحه نظام بانکداری نداشتند و این در حالی است که از آقای احمدی‌‌نژاد گرفته تا آقای روحانی گویا علاقه‌ای به این کار نداشتند و بر همین اساس من دو نامه به همتی و دژپسند رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد نوشتم و از آنها خواستیم نظرات و پیشنهادات خود را برای طرحی که نمایندگان مجلس آماده کرده بودند، ارائه دهند. 

وی گفت:‌ همتی رئیس کل بانک مرکزی جزوه‌ای 20 صفحه‌ای و دژپسند وزیر اقتصاد جزوه‌ 15 صفحه‌ای به ما دادند و اعلام کردند که با اساس این موضوع مخالفیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: رئیس کل بانک مرکزی در  نامه‌ای به مقام معظم رهبری از طرح بانکداری جمهور اسلامی انتقاد کردند و رهبر انقلاب نامه‌ای را به آقای لاریجانی نوشتند و ما با رئیس مجلس جلسه‌ای را برگزار کردیم. که بعد از آن موضوع با همتی جلسه‌ای را برپا کرده و قریب به 85 درصد پیشنهادات آنها را اعمال کردیم و همچنین با دژپسند هم تماس گرفتیم و اعلام کردیم منتظر پیشنهادات وزارت اقتصاد هستیم. 

وی گفت: در بعضی از جاها توقعات وزارت اقتصاد با توقعات بانک مرکزی تعارض داشت اما به آنها گفتیم که این تعارضات را حل خواهیم کرد. 

حضرتی گفت: با همه مدیران بانک‌های خصوصی و دولتی جلسه‌ای را برپا کرده و حرف‌های آنها را شنیدیم که نتیجه آن طرح 210 ماده‌ای بانکداری جمهوری اسلامی است هرچند که ما آن را بی‌عیب و نقص نمی‌دانیم اما فرصتی طلایی محسوب می‌شود. 

وی گفت: باید شائبه ربوی بودن بانک‌ها را یکبار برای همیشه حل کنیم تا خیال مردم راحت شود. 

وی خاطرنشان کرد: هر روز نمی‌توانیم نظام بانکداری را اصلاح کنیم اما گوشمان برای شنیدن حرف حق باز است. هرچند که بعضی از نظرات ممکن است قابل اعمال و برخی از نظرات غیرقابل اعمال باشد.