طالبان زمینه ساز فعالیت تروریست ها در منطقه است

حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان امروز در دومین کنفرانس گفتگوی امنیت منطقه ای در تهران تاکید کرد: همکاری افغانستان با کشورهای منطقه برای مقابله با تروریسم ادامه خواهد یافت.

اخبار سیاسی- وی در سخنرانی خود ضمن تشکر از جمهوری اسلامی ایران برای میزبانی از این نشست مهم گفت: نشست امنیتی امروز بهترین فرصت برای گفتگو و گرفتن تصمیم در سطح عالی در رابطه با تحکیم امنیت و استقرار صلح پایدار در منطقه است.

حمدالله محب اظهار داشت: منطقه ما هم از جهت فرصت ها و هم از لحاظ تهدیدات از اهمیت ویژه و فوق العاده ای در مناسبات بین المللی برخوردار است.

مشاور امنیت ملی افغانستان بیان داشت: داشتن منابع متنوع انرژی، قرار داشتن مسیر‌های کلیدی انتقال انرژی به دیگر نقاط دنیا، نیروی کار، نیرو‌های جوان، تولید کالا و تجارت، فرصت‌های استثنایی هستند که به منطقه ما اهمیت خاصی می‌بخشد.

وی با بیان برخی عناصر مخل امنیت در منطقه تاکید کرد: متاسفانه افغانستان از جمله کشور‌هایی است که علیرغم پیشرفت در سال های اخیر، بیشترین آسیب را از ناحیه تهدیدات منطقه ای متقبل شده است.

محب اضافه کرد: نیرو‌های امنیتی افغانستان فقط برای تامین امنیت و صلح در داخل کشور مبارزه نمی کنند، بلکه در جهت امنیت و ثبات منطقه نیز در حال مبارزه هستند.

مشاور امنیت ملی افغانستان تاکید کرد که تنها گزینه برای ایجاد ثبات در افغانستان، پشتبانی از نیرو‌های امنیتی این کشور است که متضمن امنیت و آرامش در منطقه می باشد.

وی تسلیم شدن صد‌ها عضو گروه تروریستی داعشی در ولایت ننگرهار افغانستان در ماه نوامبر سال جاری را رویدادی مهم خواند که بیانگر اراده محکم و ظرفیت نیرو‌های امنیتی افغانستان می باشد.

مشاور امنیت ملی افغانستان، طالبان را زمینه ساز فعالیت تروریست ها در منطقه خواند و گفت: باید معضل طالبان به عنوان یک مساله کلیدی در نظر گرفته شود و برای حل آن چاره اندیشی نمود.

گفتنی است که دومین نشست گفتگوی امنیت منطقه‌ای صبح امروز چهارشنبه با حضور دبیران و مشاوران امنیت ملی و مقامات عالی امنیتی کشورهای ایران، روسیه، چین، هند، افغانستان، تاجیکستان و ازبکستان در تهران آغاز شد.