دلیل تعلل دموکرات‌ها و تعجیل جمهوری‌خواهان در ارسال لایحه استیضاح

 «کارین گرینبرگ» مدیر مرکز امنیت ملی در دانشگاه فوردهام گفت تعلل نانسی پلوسی در ارسال  استیضاح ترامپ به سنای آمریکا که نتیجه‌ای مشخص دارد نوعی اهرم فشار برای وی و تلاش برای جمع آوری اسناد و شواهد بیشتر برای پیش بردن فرایند استیضاح است.

اخبار بین‌الملل- گرینبرگ درباره تعلل مجلس نمایندگان در ارسال لایحه استیضاح به مجلس سنای این کشور گفت: در حال حاضر این بحث‌ها امروز و دیروز مطرح بود که آیا ارسال این لایحه به سنای آمریکا راهبردی درست به شمار می‌آید یا نه؛ پلوسی گفته است این کار را زمانی انجام می‌دهد که این کار در فرایندی منصفانه صورت بگیرد. با توجه به وضعیت حزبی که در حال حاضر حاکم است، این کار تبعات سنگینی می‌تواند داشته باشد.

مدیر مرکز امنیت ملی در دانشگاه فوردهام ادامه داد: وی ( ترامپ ) با این کار می‌خواهد برای خود زمان بخرد زیرا این را می‌داند که سنا که در اختیار جمهوری خواهان قرار دارد، می‌خواهد هر چه سریعتر این ارسال انجام گیرد ولی پلوسی هم از دیگر سو به دنبال اهرم فشار است، شاید به دنبال اسناد و شواهد و نیز شاهدان بیشتری در این خصوص باشد و تصمیم را به عهده دادگاه قرار بدهد. همچنین می‌خواهد وقفه‌ای نیز ایجاد شود تا ببیند چه می‌شود.

گرینبرگ گفت: این را نیز باید به یاد داشت که اگر پلوسی این لایحه را ارسال نکند، نوعی اهرم فشار در خصوص زمان تحویل این لایحه به سنا در اختیار خواهد داشت. مطمئن نیستیم که مساله به چه شکل دنبال می‌شود ولی در انتظار می‌مانیم تا ببینیم کارشناسان حقوقی چه راهی را پیش پا می‌گذارند. با توجه به اینکه رئیس جمهور در دوران ادای شهادت در مجلس نمایندگان نیز حاضر نشده بود، از این رو شاید لازم باشد که اقداماتی بیشتر برای کشاندن شاهدان دیگری انجام گیرد.

این استاد دانشگاه آمریکایی درباره تعلل دموکرات‌ها از یک سو و تعجیل جمهوری خواهان برای پایان دادن به مساله گفت: در اینجاست که تفاوت بین رویه‌های کنگره در رسیدگی به مساله از یک سو و رویه قضایی در رسیدگی به این فرایند مشخص می‌شود. همه ما نانسی پلوسی را می‌شناسیم, وی می‌خواهد در این خصوص فکر کند و کار را به شکلی پیش ببرد که مساله از سوی کارشناسان حقوقی نیز مورد استقبال قرار بگیرد. از دیگر سو می‌خواهد منطق کار را بالا ببرد و نیروی لازم را برای پیش بردن فرایند جمع کند.

مجلس نمایندگان آمریکا سرانجام بامداد روز پنجشنبه طرح استیضاح دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور را با اکثریت آراء تصویب کرد.

ترامپ پس از بیل کلینتون (چهل‌ودومین رئیس‌جمهور) و اندرو جانسون (هفدهمین رئیس‌جمهور)، سومین رئیس‌جمهور آمریکاست که طرح استیضاح او در مجلس نمایندگان تصویب می‌شود.

ترامپ با دو اتهام «سوء استفاده از قدرت» و «کارشکنی در کار کنگره»، استیضاح می‌شود.